وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

پرهام نورافزا:

با گذشت شش روز از برگزاري سي و ششمين جشنواره فيلم فجر و اكران نيمي از فيلم‌هاي ارائه شده در اين دوره مي‌توان گفت كارگردانها امسال تلاش كرده‌اند تا حدودي از ساختن فيلم‌هاي آپارتماني و لوكيشن‌هاي بسته فاصله بگيرند و لوكشين‌هاي فيلم‌هاي خود را از فضاي صرفا شهري و آپارتماني، محيط‌هاي بسته و تكرار شده تهران دور كنند.

انتقادي كه در دوره‌هاي جشنواره به فيلمها وارد مي‌شد چون مكان و بستر رويدادهاي فيلم و قصه در آنها معمولا آپارتمان‌هايي در شهر تهران بود با اين حال آن‌طور كه در اين فيلم‌ها تلاش شده بستر قصه‌ها در فضاهاي تازه روايت شود حتما اتفاق خوبي است اما مشخص نيست آيا كارگردان‌ها براساس رويكردي در فيلمسازي خود به اين مساله توجه كرده‌اند يا تصميمي زودگذر است.

اما در اين دوره كارگردان‌هاي زيادي سعي كرده‌اند فيلم خود را از تهران خارج كنند و در چشم‌اندازهاي تازه فيلم خود را روايت كنند. از موفق‌ترين اين فيلمها مي‌توان از «شعله‌ور» حميد نعمت‌الله نام برد.

در اين فيلم كه روايتگر سرباز كردن عقده‌هاي شخصيتي و تبديل كردن قهرمان(ضد قهرمان) به هيولايي شيطان صفت است. قصه از تهران آغاز مي‌شود اما در ادامه داستان به سيستان و بلوچستان، زاهدان، زابل مي‌رسد. استفاده از فضاي بكر شهري و روستايي و درياي اين منطقه از كشور و ديده نشدن اين فضاها در سينما به‌شدت بر زيبايي بصري و قابها افزوده است و تصاوير جان داري در قاب دوربين ثبت شده است.

ديگر فيلمي كه در آن لوكيشن اهميت زيادي دارد فيلم «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كياست. در واقع اساس فيلم بر مبناي جنايت‌هاي داعش در شهر تدمر سوريه كه به اشغال داعش درآمده است، رقم مي‌خورد.

هواپيما و آسمان بخش ديگري از محل روايت قصه فيلم است. استفاده از جلوه‌هاي بصري در زمين و آسمان، فيلم حاتمي‌كيا را به اثري تبديل كرده كه تنها در اين لوكشين مي‌توانست اتفاق بيفتد.

استفاده از شهرهاي تخريب شده توسط داعش و شهرهاي تاريخي اين كشور در زمان حضور داعش در شهرهاي سوريه از عناصر مهم نزديك شدن به رئاليسم در فيلم «به وقت شام»است.

«كاميون» كامبوزيا پرتوي ديگر فيلمي است كه بخش زيادي از آن در خارج از شهر مي‌گذرد؛ قصه روايتگر زني از كُردهاي ايزدي عراق است كه روستايشان در اين منطقه دچار حمله داعش شده است.

او به همراه كودك خردسالش با يك كاميون عازم ايران مي‌شوند تا به ايران بيايد و همسرش را كه در ايران كارگري مي‌كند، پيدا كند. بقيه فيلم در خيابان‌هاي شهر تهران مي‌گذرد و كاميون و خيابان لوكيشن اصلي فيلم است.

در فيلم «لاتاري» نيز مهدويان به حاشيه شهر كرج و منطقه وردآورد رفته است. نيمي از فيلم اگر چه در شهر سپري مي‌شود اما خيابان لوكيشن اصلي فيلم است. نيمه دوم فيلم نيز در خيابان‌هاي شهر دوبي امارات روايت مي‌شود.

محل وقايع داستان فيلم خوش ساخت «مغزهاي كوچك زنگ زده» حاشيه شهر تهران است.

در فيلم كمدي «خجالت نكش» رضا مقصودي هم قصه‌اش در روستايي كه دقيقا مشخص نيست در كجاست روايت مي‌كند. البته گويش بازيگران به گويش شمالي نزديك است، فيلم با اينكه در روستا مي‌گذرد اما لوكيشن نقش مهمي در منطق داستاني اين فيلم دارد.

پرويز شيخ‌طادي نيز در فيلم «امپراطوري جهنم» به فرانسه رفته و در اين شهر داستان تروريستي فيلمش را به تصوير كشيده است.

فيلمي كه تقريبا نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب كند. در اين فيلم لوكشين پاريس است كه گروهي تروريست به راحتي مي‌توانند هر جاي شهر و حتي هواپيما را در آسمان منفجر كنند. قطعا ساخته شدن اين فيلم در پاريس حداقل براي كارگردان ناظر بر مفاهيمي روشن و واضح بوده است. 

[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۲۰:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا