وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

پرهام نورافزا:

فيلم‌هاي كوتاه سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر اكران مردمي ندارد و تنها در سينماي رسانه‌ها به نمايش در مي‌آيد.

 دبير سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر از عدم اكران مردمي فيلم‌هاي كوتاه جشنواره ملي فيلم فجر خبر داد.

وي در اين خصوص اعلام كرد بسته فيلم كوتاه حاضر در اين دوره از جشنواره اكران مردمي ندارد و تنها در سينماي رسانه‌ها به نمايش در مي‌آيد.

ابراهيم داروغه زاده دبير سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر با اشاره به چگونگي نمايش فيلم‌هاي كوتاه در اين دوره از جشنواره گفت: در اين دوره از جشنواره ملي فيلم فجر، ۴ فيلم كوتاه حضور دارند كه اين آثار با نام بسته فيلم‌هاي كوتاه در روز شنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۲۰ در پرديس ملت براي اهالي رسانه و منتقدان به نمايش در مي‌آيد.

دبير سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر در ادامه گفت: از ابتدا هم قرار بود اين آثار تنها در سينماي رسانه نمايش داده شود و اين درخواست دوستان فيلم كوتاه بود كه يك نمايش در سينما رسانه‌ها و يك سيمرغ داشته باشند.


ادامه مطلب
[ ۸ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۵۸:۲۷ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

اسامي فيلم‌هايي كه در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر حضور نيافتند، مشخص شد.

 اسامي فيلم‌هاي حذف شده از سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از روز گذشته و همزمان با مشخص شدن تركيب ۲۵ فيلم سينمايي و مستند اين دوره از جشنواره، مشخص شدند و اكنون مي‌توان شمار قابل توجهي از فيلم‌ها را برشمارد كه به دلايل مختلف در مهم‌ترين رويداد فرهنگي ايران رونمايي نخواهند شد.

گفتني است، هيات انتخاب و تشخيص كارگردان‌ها دو دليل عمده غيبت فيلم‌ها در جشنواره فجر بوده كه بر كيفيت جشنواره تاثير چشمگير خواهد داشت.

«سراسر شب» اثر تازه فرزاد موتمن، «هزار پا» ساخته ابوالحسن داوودي، «سمفوني نهم» تازه‌ترين اثر محمدرضا هنرمند، «خوك» تازه‌ترين فيلم ماهي حقيقي، «سال دوم دانشكده من» به كارگرداني رسول صدرعاملي، «خودسر» به كارگرداني كمال تبريزي، «هت تريك» اثر رامتين لبافي نژاد، «شاه كش» ساخته وحيد اميرخاني، «گرگ بازي» اثر عباس نظام دوست، «درساژ» ساخته پويا بادكوبه، «آستيگمات» به كارگرداني مجيدرضا مصطفوي، «واسطه» ساخته آرش لاهوتي و «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي كارگردانش در اين دوره از جشنواره با تصميم كارگردان‌هايشان حضور ندارند.


ادامه مطلب
[ ۸ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۵۷:۲۹ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

پركارترين بازيگران مرد سينماي ايران در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر معرفي شدند.

با اعلام اسامي فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) جشنواره فيلم فجر پركارترين‌هاي جشنواره در هر بخش مشخص شده‌اند.

 فهرست پركارترين بازيگر مرد جشنواره سي و ششم به شرح زير است:

بابك حميديان

بابك حميديان سال گذشته كم كارترين بازيگر جشنواره فيلم فجر بود اما امسال با چهار فيلم صدرنشين بازيگران مرد سينماي ايران است.

"به وقت شام" ساخته «ابراهيم حاتمي كيا"، «سرو زير آب" به كارگرداني «محمدعلي باشه آهنگر"، «مصادره « نخستين ساخته «مهران احمدي" به كارگرداني «پوريا آذربايجاني" از جمله آثاري هستند كه حميديان در آنها به ايفاي نقش پرداخته است.

 

هادي حجازي‌فر

حجازي‌فر امسال با فيلم هاي"به وقت شام"، «لاتاري" و"داركوب" در رتبه دوم بازيگران پركار سينما قرار گرفته و با توجه به آثار مهمي كه در دست دارد احتمال زيادي به كسب سيمرغ اين بازيگر وجود دارد.

 

ساعد سهيلي

سهيلي در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر با فيلم‌هاي «اتاق تاريك" ساخته «روح الله حجازي"، «ماهورا" به كارگرداني «حميد زرگر نژاد" و «لاتاري" سومين ساخته «محمدحسين مهدويان" راهي جشنواره فيلم فجر شده است.

فهرست بازيگراني كه امسال تنها دو فيلم در جشنواره دارند به شرح زير است:

جواد عزتي (لاتاري - تنگه ابو غريب)

سيامك صفري (بمب – مصادره)

اميرجديدي (تنگه ابو غريب - عرق سرد)

سعيد آقاخاني (كاميون – ماهورا)

هادي كاظمي (مصادره – امير)

امين حيايي (داركوب - شعله ور)

جمشيد هاشم پور (داركوب – هايلايت)

محسن كيايي (جشن دلتنگي - چهارراه استانبول)


ادامه مطلب
[ ۸ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۵۵:۴۶ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

سي و ششمين جشنواره فيلم فجر بزرگداشت «منوچهر اسماعيلي» صداپيشه و دوبلور باسابقه سينماي ايرانرا برگزار مي‌كند.

 «منوچهر اسماعيلي» گوينده و صداپيشه ۷۸ساله ايراني، با گويندگي به‌جاي بازيگران مشهور آثار مطرح تاريخ سينماي ايران، گنچينه باارزشي از خاطرات براي همه علاقه‌مندان به سينماي ملي است.

او مديريت ارشد دوبلاژ بيش از ۲۰۰ فيلم سينمايي و تلويزيوني، سريال‌هاي تلويزيوني و برنامه‌هاي راديويي.او ايفاي نقش به‌عنوان دوبلور و گوينده در بيش از ۱۵۰۰ اثر و بازيگري در فيلم‌هاي سينمايي را در كارنامه دارد و تدريس فنون و تكنيك‌هاي گويندگي و مديريت دوبلاژ و سرپرستي انجمن و رئيس صنف گويندگان ايران در كارنامه‌اش به چشم مي‌خورد.او دوبله فيلم را از سال ۱۳۳۶ آغاز كرده و از سال ۱۳۴۲ كه دهه طلايي دوبله فيلم در ايران بود، مدير دوبلاژ بوده و گويندگي بسياري از نقش‌هاي اول را به عهده داشته است.«گريگوري پك»، «چارلتن هستن»، «لارنس اليويه»، «سيدني پوآتيه»، «لارنس هاروي»، «رد استايگر»، «جيمز كاگني» و «مارچلو ماستروياني» شماري از اين نقش‌هاست.

بخشي از آثار اسماعيلي، در دهه اول برگزاري جشنواره فيلم فجر كه دوبلاژ فيلم‌هاي ايراني كماكان رونق داشت، در اين جشنواره به نمايش درآمد كه از شاخص‌ترين‌فعاليت‌هاي اسماعيلي به‌عنوان سرپرست گويندگان فيلم‌هاي شركت‌كننده در جشنواره فيلم فجر مي‌توان به طلسم، ناخداخورشيد و باي‌سيكل‌ران اشاره كرد ضمن آنكه از مهم‌ترين هنرنمايي‌هاي اين استاد مسلم دوبله در فيلم‌هاي شاخص جشنواره فيلم فجر به سال ۶۸ و فيلم مادر (علي حاتمي) مربوط مي‌شود كه در آن فيلم، جاي چهار شخصيت (با بازي محمدعلي كشاورز، اكبر عبدي، جمشيد هاشم‌پورو محمود بصيري) صحبت كرد.

او هفت سال پيش نيز در نسخه دوبله‌شده فيلم جرم (مسعود كيميايي) بهترين فيلم جشنواره بيست و نهم فيلم فجر، به‌جاي شخصيت اصلي فيلم (رضا سرچشمه- با بازي پولاد كيميايي) صحبت كرد.


ادامه مطلب
[ ۸ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۵۴:۴۷ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

 جشن بزرگ «سيمرغ و پروانه‌ها» با حضور دانش‌آموزان سراسر كشور برگزار مي‌شود.

 همزمان با برگزاري سي و ششمين جشنواره فيلم فجر جشن بزرگ «سيمرغ و پروانه‌ها» با حضور دانش‌آموزان سراسر كشور برگزار مي‌شود.

اين جشن با نمايش پنج فيلم منتخب سينماي كودك و نوجوان در سينماهاي جشنواره برگزار خواهد شد.

حبيب ايل‌بيگي قائم‌مقام بنياد سينمايي فارابي با اعلام اين خبر گفت: در پي اجراي سياست‌هاي سازمان سينمايي مبني‌بر توجه به سينماي كودك و نوجوان و همچنين ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي حضور هرچه بيشتر دانش‌آموزان و كودكان و نوجوانان درسينماها در روزهاي مختلف سال و همچنين تاكيد رئيس سازمان سينمايي در اين زمينه، پنج فيلم منتخب سينماي كودك و نوجوان درسانس صبح روزهاي برگزاري سي‌و ششمين جشنواره فيلم فجر در سينماهاي ميزبان جشنواره در تهران و سراسر كشور اكران خواهد شد.

به گفته ايل‌بيگي در اين برنامه كه جشن بزرگ «سيمرغ و پروانه‌ها» نام دارد، برنامه‌هاي متنوعي از قبيل: ديدار دست‌اندركاران پنج فيلم ياد شده با دانش‌آموزان حاضر در سالن‌هاي سينماهاي جشنواره، ديدار هنرمندان شاخص عرصه سينماي كودك و نوجوانان با دانش‌آموزان و آيتم‌هاي شاد مرتبط با جشن‌هاي پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و دهه فجر پيش‌بيني شده كه اجرا مي‌شود.

قائم‌مقام بنياد سينمايي فارابي افزود: فيلم‌هاي «قهرمانان كوچك»، «دنياي كيف‌ها»، «فيلشاه»، «دزد و پري ۲» و «شكلاتي» به‌مدت پنج روز از چهاردهم تا هجدهم بهمن ماه سال‌جاري در سالن‌هاي اصلي سينماهاي مردمي جشنواره در تهران شامل: تماشا، كيان، راگا، ماندانا، استقلال، اريكه ايرانيان، مگامال ۱، جوان، چهارسو۱، فرهنگ۱، گراند سينما كوروش و سالن اصلي سينما آزادي در تهران و همچنين سينماهاي منتخب نمايش‌دهنده فيلم‌هاي جشنواره در مراكز استان‌ها به صورت رايگان براي دانش‌آموزان اكران مي‌شوند.همچنين پنج ويژه برنامه نيز براي اين فيلم‌ها در سينماهاي فرهنگ، كوروش، استقلال، ماندانا و راگا طراحي شده كه هركدام در يكي از روزهاي ياد شده برگزار خواهد شد.

ايل بيگي در خاتمه خاطرنشان ساخت: جشن بزرگ «سيمرغ و پروانه‌ها» توسط كارگروه تخصصي سينماي كودك بنياد سينمايي فارابي با همكاري تشكل تازه‌تاسيس «مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان» كه توسط جمعي از فعالان سينماي كودك شكل گرفته و همچنين مركز مردم نهاد «سامانه اردويي مدارس» و نيز مشاركت ادارات كل آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌هاي سراسر كشور برگزار مي‌شود.

 وي تاكيد كرد: مدارس استان تهران براي استفاده از اين برنامه و انجام هماهنگي حضور دانش‌آموزان خود در سالن‌هاي سينما بايد از طريق ادارات كل آموزش و پرورش استان مربوطه اقدام كنند.


ادامه مطلب
[ ۸ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۵۲:۴۹ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران اعلام كرد انجمن نسبت به تركيب داوران بخش تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر و مشورت نكردن مسئولان جشنواره با انجمن معترض است.

حافظ احمدي، رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران با اشاره به اينكه انجمن نسبت به انتخاب هيات داوران بخش مسابقه تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر معترض است، گفت:«  با اعلام اسامي هيات داوران بخش مسابقه تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر مراتب اعتراض خود را به دبيرخانه جشنواره اعلام كرديم و گفتيم نسبت به انتخاب داوران بسيار متعجب شده‌ايم.»

وي ادامه داد: «با توجه به اهميت عكس در سينماي ايران، اين مساله بسيار عجيب بود كه از بين ۵ داور تنها يك داور عكاس حضور داشت. به دليل اهميت عكاسي در سينماي ايران لازم بود كنار سيف ‌لله صمديان كه يكي از عكاسان خوب كشور است، يك عكاس سينمايي ديگر نيز حضور مي‌داشت.»

رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران با اشاره به اينكه هر دوره عكاسان سينمايي با جشنواره فيلم فجر دچار چالش هستند، بيان كرد: «دليل اينكه در هيات داوران ۲ گرافيست و ۲ تدوينگر حضور دارند نمي‌فهمم و نمي‌دانم چرا مسوولان برگزاري جشنواره ملي فيلم فجر براي انتخاب داوري كه عكاس سينمايي باشد با انجمن عكاسان همكاري يا مشورت نكرده است.»

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تاكيد كرد «:‌اي كاش تركيب هيات داوران اين دوره از جشنواره مانند ديگر دوره‌ها انتخاب مي‌شد.

احمدي در پايان گفت: انجمن عكاسان سينماي ايران به‌زودي طي بيانيه‌اي مراتب اعتراض خود را به دبيرخانه سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر اعلام مي‌كند


ادامه مطلب
[ ۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۰۴:۳۷ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

با حكم «ابراهيم داروغه‌زاده» دبير سي و ششمين جشنواره فيلم فجر، «بهرام بدخشاني»، «كمال تبريزي»، «حسن خجسته»، «خسرو دهقان»، «رسول صدرعاملي»، «فرشته طائرپور» و «محمدرضا فروتن» به‌عنوان اعضاي هيات داوران مسابقه سينماي ايران در اين دوره جشنواره معرفي شدند.

 

با حكم «ابراهيم داروغه‌زاده» دبير سي و ششمين جشنواره فيلم فجر، «بهرام بدخشاني» (مدير فيلمبرداري)، «كمال تبريزي» (كارگردان)، دكتر «حسن خجسته» (استاد دانشگاه)، «خسرو دهقان» (منتقد)، «رسول صدرعاملي» (كارگردان)، «فرشته طائرپور» (تهيه‌كننده) و «محمدرضا فروتن» (بازيگر) آثار بخش مسابقه سينماي ايران سي و ششمين جشنواره فيلم فجر را داوري خواهند كرد.

 

*بهرام بدخشاني مديرفيلمبرداري 59 ساله متولد تهران، فارغ‌التحصيل مدرسه عالي تلويزيون و سينما است. او آثار شاخص سينماي ايران از جمله «هيوا»، «مرد باراني»، «دايره»، «من ترانه 15 سال دارم»، «بماني»، «دوئل»، «تقاطع»، «راه آبي ابريشم»، «وارونگي» و «نگار» را در كارنامه خود دارد و علاوه‌بر بارها نامزدي در جشنواره فجر و جشن سينما، در دوره يازدهم جشنواره براي فيلم «سايه‌هاي هجوم» برنده ديپلم افتخار شد و در سه دوره سيمرغ بلورين گرفت: در دوره هفدهم براي فيلم «هيوا»، در دوره بيست و دوم براي فيلم «دوئل» و در دوره بيست‌ونهم براي فيلم «راه آبي ابريشم» در بخش بين‌الملل. او از اعضاي اصلي هيات‌مديره انجمن فيلمبرداران سينماي ايران بوده و تجربه داوري در جشنواره‌هاي مختلف را در كارنامه دارد.

 

*كمال تبريزي كارگردان 58 ساله متولد تهران، دانش‌آموخته رشته سينما و تلويزيون از دانشگاه هنر است. تبريزي فعاليت سينمايي را از سال 58 با سينماي آزاد شروع كرد و سه سال مسوول بخش آموزش مركز اسلامي آموزش فيلم‌سازي بود. او ابتدا در چند فيلم مانند «توهم» و «آواي غيب» مدير فيلمبرداري بود و به‌عنوان مجري طرح و مشاور ابراهيم حاتمي‌كيا در اولين فيلمش «هويت» حضور داشت. تبريزي اولين بار با «عبور» در سال ۱۳۶۷ كارگرداني در عرصه سينماي دفاع مقدس را تجربه كرد. مهم‌ترين فيلم او در اين ژانر، كمديِ جنگيِ موفقِ «ليلي با من است» است و «در مسلخ عشق»، «كودك قهرمان»، «مهر مادري»، «شيدا»، «فرش باد»، «گاهي به آسمان نگاه كن»، «از رئيس‌جمهور پاداش نگيريد»، «دونده زمين»، «خيابان‌هاي آرام»، «طعم شيرين خيال»، «امكان مينا» و «خودسر» از ديگر آثار سينمايي اوست. تبريزي چند فيلم پرفروش مانند «ليلي با من است»، «مارمولك»، «هميشه پاي يك زن در ميان است» و «طبقه حساس» را در كارنامه دارد و از جمله سينماگران موفق در ادوار جشنواره فيلم فجر است. او در كنار فعاليت مستمر فيلمسازي در سينما، چندين سريال مهم تلويزيوني و شبكه نمايش خانگي را نيز ساخته است. تبريزي عضويت در هيات داوران چندين جشنواره سينمايي را در كارنامه دارد.

 

*دكترحسن خجسته استاد دانشگاه و كارشناس 65 ساله متولد مشهد، داراي دكتراي مديريت استرات‍ژيك از دانشگاه عالي دفاع ملي است. وي ليسانس جامعه‌شناسي از دانشگاه تهران و فوق ليسانس مردم‌شناسي از دانشگاه تهران دارد. حسن خجسته از سال ۱۳۷۰ به جمع راديو پيوست. او معاون صداي جمهوري اسلامي ايران به مدت 16 سال بوده و در سال 86 به‌عنوان نايب‌رئيس اتحاديه راديو تلويزيوني آسيا- اقيانوسيه (ABU) برگزيده شد. او ده‌ها كتاب و مقاله در زمينه راديو ترجمه و تاليف كرده‌ و مديريت شبكه استاني راديو تهران و راديو پيام، رياست همايش بين‌المللي دين و رسانه در سال ۲۰۰۶، رياست ۹ دوره جشنواره بين‌المللي راديو را در كارنامه دارد. او همچنين‌ عضو هيات امناي بنياد سينمايي فارابي بوده و اكنون عضو هيات امناي مدرسه ملي سينماي ايران است. خجسته امسال عضو شوراي سياستگذاري جشنواره سي و ششم نيز بوده است.

 

*خسرو دهقان منتقد، كارشناس و استاد دانشگاه 70 ساله متولد شيراز، دانش‌آموخته‌ رشته حسابداري صنعتي در مقطع كارشناسي‌ارشد است. او از اواخر دهه 40 فعاليت نوشتاري در حوزه سينما را آغاز كرد و درخصوص نگارش، ترجمه، نقد و تدريس سينما از سابقه زيادي برخوردار است. دهقان به‌عنوان فيلمنامه‌نويس يا مشاور كارگردان نيز فعاليت سينمايي داشته‌ است. نگارش فيلمنامه «رنو تهران ۲۹»(سيامك شايقي)، همكاري در بازنويسي فيلمنامه «پاييزان» (رسول صدرعاملي) و فعاليت به‌عنوان مشاور كارگردان در فيلم‌هاي خاكستر سبز، شرم، صبح روز بعد و سريال «درپناه تو» را در كارنامه دارد. از جمله فعاليت‌هاي دهقان مي‌توان به عضويت در شوراي مركزي كانون فيلمنامه‌نويسان و هيات‌موسس انجمن منتقدان خانه سينما و رياست اين انجمن، نويسنده نشريات تخصصي سينما، تدريس در مراكز فرهنگي‌ ـ هنري و دانشگاهي نظير باغ فردوس، حوزه هنري، دانشكده سوره و دانشكده صداوسيما اشاره كرد. دهقان كه داوري در جشنواره‌هاي مختلف را در كارنامه دارد و امسال به‌عنوان دبير جايزه كتاب سال سينما نيز فعاليت داشته، از اعضاي فعلي شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران است.

 

*رسول صدرعاملي كارگردان و تهيه‌كننده 63 ساله متولد اصفهان و دانش‌آموخته‌ كارشناسي جامعه‌شناسي است. در كارنامه كاري اين سينماگر، كارگرداني، تهيه‌كنندگي، فيلمنامه‌نويسي، روزنامه‌نگاري و همچنين داوري چندين جشنواره داخلي و خارجي به چشم مي‌خورد. صدرعاملي ساخت 14 فيلم بلند سينمايي را در كارنامه دارد و با ساخت آثار پرمخاطبي چون «گل‌هاي داودي» و «من ترانه 15 سال دارم» از سينماگران جريان‌ساز سه دهه سينماي پس از انقلاب به‌عنوان كارگردان و تهيه‌كننده به شمار مي‌رود و جوايز متعددي را از جشنواره فيلم فجر و ديگر جشنواره‌هاي داخلي و بين‌المللي كسب كرده است. گل‌هاي داودي، پاييزان، قرباني، سمفوني تهران، دختري با كفش‌هاي كتاني، من، ترانه ۱۵سال دارم، ديشب باباتو ديدم آيدا، شب، هر شب تنهايي، زندگي با چشمان بسته، در انتظار معجزه و سال دوم دانشكده من از آثار سينمايي اين كارگردان است. صدرعاملي همچنين در زمينه سينماي مستند «فتح بستان» را در اوائل دوران دفاع مقدس ساخته است و مستند مرگ «پدرام تجريشي» نيز از جمله كارهاي اوست كه فيلم سينمايي «مي‌خواهم زنده‌ بمانم» براساس آن ساخته شد. صدرعاملي همچنين تهيه‌كننده مستند «پياده‌روهاي واراژدين» و مستندهاي متعددي در زمينه جنگ و آسيب‌هاي اجتماعي بوده است. او در دوره‌هاي 21، 24، 27 و 31 داور جشنواره فيلم فجر در بخش مسابقه سينماي ايران بوده و در بخش‌ بين‌المللي جشنواره فجر نيز سابقه داوري دارد.

 

*فرشته طائرپور تهيه‌كننده و فيلمنامه‌نويس 65 ساله متولد تهران و دانش آموخته ادبيات انگليسي است. او به دنبال فعاليت ادبي در حوزه كودكان و نوجوانان از سال 1366 در زمينه سينماي كودك به كار پرداخت. همكاري با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و گروه كودك و نوجوان سيما و مديريت خانه ادبيات و هنر كودكان و نوجوانان از جمله فعاليت‌هاي اوست. او بيش از ده فيلم سينمايي و حدود بيست هزار دقيقه آثار ويديويي در خانه ادبيات و هنر كودكان و نوجوانان تهيه كرده و از نخستين سينماگران ايراني است كه در پنجاه سال گذشته توانسته به عضويت هيات‌رئيسه سازمان بين‌المللي فيلمسازان كودك وابسته به يونسكو درآيد ضمن آن كه در اواخر دهه هفتاد به‌عنوان رئيس هيات‌مديره خانه سينما انتخاب شد. وي تهيه‌كننده فيلم‌هايي چون گلناز، پاتال و آرزوهاي كوچك، مدرسه پيرمردها، نان و شعر، پسر مريم، زن دوم، آينه‌هاي روبه‌رو و... بوده است. اين تهيه‌كننده و فيلمنامه‌نويس، پيشتر داوري جشنواره‌هاي مختلف سينمايي را برعهده داشته؛ در دوره شانزدهم جشنواره فيلم فجر عضو هيات داوران بخش مسابقه سينماي ايران و در دوره سي و سوم، داور بخش نگاه نو بوده است.

 

*محمدرضا فروتن بازيگر 49 متولد تهران، فوق ليسانس روانشناسي باليني دارد و دكتراي روانشناسي سلامت است. او علاوه‌بر كسب جوايز مختلف جشن سينما و جشنواره‌هاي سينمايي، در ادوار مختلف جشنواره فيلم فجر در دو دهه اخير، نامزد دريافت جايزه بوده و در هفدهمين و بيست وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول را براي فيلم‌هاي «قرمز» و «به آهستگي» (در بخش بين‌الملل) از آن خود كرده است. «شب يلدا»، «اتوبوس شب» و «عيار 14» از ديگر فيلم‌هاي مهم اين بازيگر است كه تجربه داوري در جشنواره‌هاي سينمايي را نيز در كارنامه دارد.

سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن 1396 به دبيري ابراهيم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد. 


ادامه مطلب
[ ۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۸:۴۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا: 
انتخاب «مهران مديري» براي اجراي برنامه تلويزيوني «هفت» با اظهارنظرهاي گوناگوني همراه بود؛ برخي ها موافق، برخي مخالف سرسخت حضور او به عنوان مجري برنامه تلويزيوني سينماي «هفت» و برخي ديگر نيز آن را «اشتباهي» فاحش دانستند!
دو سالي از آخرين برنامه «هفت» كه در سري سوم روي آنتن شبكه سه سيما رفت، مي‌گذرد و در اين مدت هرچندماه يكبار در رسانه‌ها حرف‌هايي درباره ادامه توليد اين برنامه شنيده مي‌شد. 
اين برنامه در طول مدت پخش خود به واسطه حضور مجريان مختلف شرايط متفاوتي را تجربه كرد از فريدون جيراني  آغازگر اين برنامه تخصصي سينمايي گرفته تا بهروز افخمي و حالا نيز در آستانه آغاز سي و ششمين جشنواره فيلم فجر يكي از جذابترين بخش‌هاي مربوط به «هفت» انتخاب مجري اين برنامه است. 
طبق اعلامي رسمي مديران تلويزيون، «مهران مديري» كه تا به حال همه او را با كارگرداني طنز در تلويزيون و البته تنها يك تجربه كارگرداني در سينما مي‌شناسند، به‌عنوان مجري اين برنامه سينمايي انتخاب شده است. حال سوال اينجاست مديري كه سابقه‌اي در اجراي برنامه هاي جدي، تخصصي و زنده را ندارد، آيا از عهده اجرا و نقد و بررسي برنامه «هفت» آن هم در 10 روز برگزاري جشنواره فيلم فجر برخواهد آمد يا نه؟ برخي خيلي موافق اين انتخاب هستند و برخي هم آن را شوخي تلويزيون با سينماگران مي‌دانند. از همين روي نظرات چند تن از منتقدان درباره اين انتخاب را مرور مي كنيم.

 آذين: اجراي مديري «هفت» را متحول نمي‌كند
«جبار آذين»، منتقد سينما و تلويزيون، درباره اجراي مهران مديري در برنامه «هفت» گفت: برنامه «هفت» با اجراي مهران مديري متنوع مي‌شود، ولي متحول نه!
اجراي بهروز افخمي در آخرين سري برنامه هفت
وي ادامه داد: برنامه سينمايي هفت، علي رغم آنكه در طول حيات خود، به دليل نوع نگاه در مديريت، توليد و اهداف و اجراي افراد مختلف، فراز و فرود فراوان داشته و بارها ميان گرايش‌هاي سينمايي و سياسي و گروهي، دست و پا زده است، اما از برنامه‌هاي پرمخاطب تلويزيون محسوب مي‌شود. 

چاره‌انديشي سازندگان «هفت» 
اين منتقد افزود: پس از تعطيلي موقت آن، اين روزها گروه سازنده‌اش، براي تداوم حيات و توليد و پخش هفت، با بازنگري مجدد بنا دارند در دوره جديد، همراه با برنامه‌ريزي هدفمند سينمايي و پرهيز از مسائل و اجراهاي مساله ساز، هفت را به صورتي متفاوت، حرفه‌اي، جذاب و تاثيرگذار و محترم‌تر از گذشته توليد و پخش كنند. 
وي در ادامه با اشاره به تلاش گروه «هفت» براي توليد برنامه‌اي سينمايي گفت: با آنكه هنوز و همچنان تغييرات پشت صحنه‌اي هفت براي يافتن يك مجري ثابت، با سواد و كاربلد رسانه‌اي و سينمايي و ايجاد آيتم‌هاي جديد براي آن ادامه دارد، موقعيت ويژه دهه فجر و برگزاري دورهمي فيلم فجر، شرايطي را فراهم كرد تا سينمايي‌ها و تلويزيوني‌ها يكبار ديگر دست بهم داده و براي پاسخ مناسب به اين موقعيت و بهره‌گيري از آن چاره‌انديشي كنند. 
آذين ادامه داد: با رايزني‌هاي صورت گرفته ميان دست‌اندركاران دورهمي منتسب به فيلم فجر كه چند دوره است از ارزش‌ها و استانداردهاي هنري و سينمايي و اجتماعي فاصله گرفته و مديران تلويزيون، قرار شد تا با حضور يك چهره مقبول تلويزيوني و اجتماعي به‌عنوان مجري هفت، افزون بر رهانيدن دورهمي فيلم فجر از حاشيه‌هاي فراوان كه امسال سعي مي‌شود، خنثي و محافظه‌كارانه برگزار گردد، برنامه در انزوا مانده هفت را هم از نو احيا كرده و زمينه ساز تداوم توليد يك هفت متفاوت، آموزش محور و پرمخاطب و ياري رسان به سينما باشند. 

 «هفت» با تغيير مجري به خواسته‌هاي خود نمي‌رسد
وي در ادامه بيان داشت: گزينش مهران مديري، هنرمند مطرح و شناخته شده و طناز تلويزيون و سينما براي دستيابي به اهداف ياد شده، حاصل گپ‌وگفت آنها و گزينش سازندگان هفت است. به ظاهر اجراي مديري در برنامه هفت ويژه دورهمي فيلم فجر، مقطعي خواهد بود و در مورد حضور دائم او يا فرد ديگر در هفت، مذاكره‌اي نتيجه بخش صورت نگرفته، ولي حتي اگر مديري مجري ثابت آن شود، چنانچه مسائل و گرايش‌هاي متنوع فكري عوامل اين برنامه و مشكلات آن، همگرايي و حل نشده باشد، تنها با تغيير مجري به خواسته‌هاي خود و ارائه يك هفت مطلوب اهالي سينما و جامعه دست نخواهد يافت، به‌خصوص كه سپردن هدايت اين برنامه در سري‌هاي قبل به مجريان، براي سازندگان آن و سيما بدون مساله و حاشيه نبوده است. 
اين منتقد ادامه داد: از همين رو اجراي چند روزه هفت توسط مهران مديري، شايد بتواند در حد ايجاد تنوع و روشن شدن دوباره چراغ هفت و نجات موقت دورهمي فيلم فجر ازهجمه‌ها ضد اشتباهات و انحراف‌هايش، كاركرد محدود داشته باشد، ولي حضور او درآن با توجه به‌خصوصيات مديري كه اهل باج دادن به باندهاي سينمايي نيست و اين رويكرد، هفت را با ماجراهاي تازه روبه‌رو مي‌كند و عوامل آن ديگر دنبال دردسر نمي‌گردند، به معناي تداوم حضور او و تغييرات لازم مضموني و محتوايي و اجرايي هفت نيست. 
وي در ادامه بيان داشت: درباره هفت جديد با مديري يا بدون او و فرم و محتوا و اجرا و بازخوردهايش، بايد پس از اجراي ده روزه آن توسط مديري و پخش سري جديد به بحث و نقد نشست. با اين حال مي‌توان پيش‌بيني كرد كه هفت، در دهه فجر براي شبكه سوم سيما، اجرايي به نسبت سرگرم‌كننده و متنوع را با حضور مهران مديري رقم زند و براي آن تماشاگر آورد، اما اين به مفهوم تغيير و تحول اصولي و اساسي هفت نخواهد بود. 

 دهقان: با انتخاب مديري، مسئولان مي‌خواهند خوب ظاهر شوند
«خسرو دهقان» منتقد سينما و تلويزيون نيز اظهارداشت: الان طوري شده كه مهران مديري براي هر برنامه‌اي مناسب است چراكه نمي‌خواهد كار عجيب و غريبي انجام دهد و مي‌تواند روي جذب كردن تعدادي افراد تاثير بگذارد و اين قابليت را دارد كه با نامش بعد از مدتي تحولي به وجود آورد كه تلويزيون را در آينده صاحب «هفت» ديگري كند. مديري براي برنامه «هفت» انتخاب شايسته‌ و مدبرانه‌تر و مديرمآبانه‌تر و همراه با تعقل بيشتر است. 
وي ادامه داد: تلويزيون مي‌خواهد با وضعيت جديدي وارد عرصه برنامه «هفت» شود. خارج از اينكه برنامه «هفت» ‌براي تلويزيون مهم باشد، مسئولان مي‌خواهند خوب ظاهر شوند حال ممكن است اين مجري مناسب اين برنامه نباشد. 
انتخاب مديري سياستمدارانه‌تر است
دهقان در ادامه افزود:‌ تلويزيون بايد بعد از اين همه افتان و خيزان برگ برنده رو كند. انتخاب مديري مقداري سياستمدارانه‌تر است تا اينكه بخواهيم به اين فكر كنيم مديري شايسته و كاربلدتر از ساير مجري‌هاست. محبوبيت مديري و اينكه از جنس موضوع برنامه است، مهم بوده، او از سينما آنقدرها هم دور نيست و مجري برنامه كشاورزي و پزشكي هم نيست كه بگوييم كاملا از موضوع دور است. 
وي با اشاره به اينكه مديري در اين سالها در سينما و چالش‌هايش كمتر حضور داشته است، بيان داشت: سينما، براي تلويزيون آنقدر مهم نيست كه مخاطبش مهم است. مخاطب سينما با تلويزيون خيلي فرق دارد و ممكن است برخي افراد حتي سالها به سينما نروند، اما همه تلويزيون را مي‌بينند. 
دهقان در ادامه درباره اداره بحث‌هاي چالشي توسط مديري در برنامه «هفت» افزود: چرا فكر مي‌كنيد مديري از عهده گفت‌وگوي چالشي برنمي‌آيد؟ اين برنامه هم يك جور دورهمي است و در همين برنامه «دورهمي» كه مديري اجرا مي‌كند، مگر چالش وجود ندارد؟ اتفاقا فكر مي‌كنم مهران مديري طوري اجرا مي‌كند كه به هيچكس برنخواهد خورد و كسي را ناراحت نمي‌كند و اگر هم ناراحت كند با يك شوخي تلطيفش مي‌كند. 
وي در ادامه بيان داشت: تلويزيون با انتخاب مديري مي‌خواهد وارد قضيه جشنواره فيلم فجر بشود و نشود و به همين خاطر چه كسي بهتر از مهران مديري؟ و او هم كه سابقه زيادي در انجام كارهاي مختلف دارد به نظرم انتخاب بدي نيست و از آنجايي كه انتخاب سياستمدارانه‌اي است، درنهايت تلويزيون برنده ماجرا خواهد شد و مخاطبانش را حفظ و جذب خواهد كرد. 

براي تلويزيون فقط پخش شدن «هفت» مهم است
اين منتقد درباره اينكه برنامه‌هاي سينمايي معمولا جدي هستند و مردم تا به حال اجراي جدي از مديري نديدند، بيان داشت: با حرف شما موافقم و اينكه ممكن است مردم در وهله اول درباره اجراي او گارد داشته باشند، اما بايد برنامه را ببينيم و بعد درباره‌اش صحبت كنيم. در هر صورت معتقدم مديري آدمي است كه مي‌تواند از آستينش كبوترجديد دربياورد و به عبارتي توانايي بالايي در زمينه اجرا دارد و به خوبي از عهده عوض كردن فضا برمي‌آيد. در دورهمي گاهي اوقات اگر در اوج شوخي به چهره‌اش نگاه كنيد مي‌بينيد كه خشونت مطلق است، اما اينكه آيا كسي متوجه مي‌شود يا نه بحث ديگري است. 
دهقان با اشاره به محتواي برنامه «هفت» نيز افزود: اينكه سينما و نقد و. . چيست، در مرحله چندم قرار مي‌گيرد و براي تلويزيون فقط روي آنتن رفتن اين برنامه مهم است. 
وي درباره رقابت «هفت» با ساير برنامه‌هاي سينمايي ايام جشنواره فيلم فجر نيز گفت: «هفت» در كنار اين برنامه‌ها گل درشت‌تر است و اين را از نظر خود برنامه، نامش، مجري و جشنواره مي‌گويم. 

درستكار: «مديري» انتخاب اشتباهي براي «هفت» است
«رضا درستكار» منتقد سينما و تلويزيون درباره حضور مهران مديري براي اجراي برنامه هفت در ايام جشنواره فيلم فجر گفت: با اتفاق‌هايي كه در سري آخر اين برنامه افتاد، هر گزينه ديگري به جاي مجريان قبلي انتخاب مناسب و خوبي است. 
وي ادامه داد: تلويزيون هم بعد از ماجراي اخير و اتفاق‌هايي كه افخمي براي اين برنامه رقم زد، به اين نتيجه رسيد كه يكي از بزرگان و ستاره‌هاي خود را براي اجراي برنامه هفت انتخاب كند. اين موضوع دو اتفاق را رقم مي‌زند اول اينكه مديري چهره جدي در اين حوزه نيست و مجري برنامه‌اي سرگرم‌كننده است كه در همان جايگاه هم موفق نيست. اما او يك شيريني‌هايي دارد و بالاخره بعد از سي سال كار كردن در تلويزيون اين هم طبيعي است كه برخي موارد را ياد بگيرد. 

مديري نمي‌تواند در نقد كردن موفق باشد
اين منتقد درباره اينكه آيا مديري مي‌تواند از اجراي چالشي برنامه‌ سينمايي سربلند بيرون بيايد، گفت: اين موضوع را نمي‌توان از الان پيش داوري كرد. از آنجايي كه فقط بخش نقادانه برنامه «هفت» ارزشمند بود كه آن را از ساير برنامه‌ها متفاوت مي‌كرد، اگر مديري بخواهد اين بخش را به عهده بگيرد توفيقي نخواهد داشت، مگر اينكه بخش نقد را به منتقدان واگذار كنند. 
وي ادامه داد: طبيعتا انتخاب مديري يك جورهايي دهن كجي، كوچك كردن، حقير كردن نقد، شوخ كردن با جريان نقد و گسترش فرومايگي است. تلويزيون بايد دست از خيانت به مردم و جريان‌هاي هنري و مردم بردارد. اهل نقد سر جاي خودشان هستند و برنامه نقد براي آنها است و بايد به آنها بسپارند. 
درستكار با اشاره به حضورش در برنامه «قاب نقد» با اجراي داريوش كاردان گفت: من دو بار در اين برنامه حضور پيدا كردم. كاردان هر از گاهي طنز و ملاحتي را به خرج مي‌داد و اين به نظرم درست نيست. آنهم در برنامه‌اي كه مخاطب جدي دارد نبايد اصلا شوخي كرد و جاي شوخي در آن برنامه نيست. اين سياست اشتباهي است كه از مخاطب انتظار داشته باشند، به خاطر ديدن آقاي كاردان صحبت‌هاي منتقدان را گوش كند و اين توقعي نا به جا است و كسي كه مخاطب اين برنامه است به خاطر شنيدن نقد اين برنامه را انتخاب كرده است. 
وي در ادامه بيان داشت: برنامه‌هاي سرگرم‌كننده تلويزيون مخاطبان بسياري دارند و ديگر قرار نيست تا برنامه نقادانه هم اين گستره را پوشش دهد. اين سبك برنامه‌هاي نقد، به تلويزيون ارزش علمي و جديت مي‌بخشد اما متاسفانه تلويزيون از آنها فرار مي‌كند. 
اين منتقد افزود:‌ بخشي از رسالت و وظايف تلويزيون سرگرم كنندگي است و آموزش دهندگي، ارتقا بخشيدن به سطح سليقه عمومي و... از ديگر وظايف آنها است. 
وي درباره حضور فرد ديگري در اين برنامه به‌عنوان مجري گفت: متاسفانه مجريان حال حاضر تلويزيون ايران را در حدي نمي‌دانم كه بخواهند برنامه نقادانه و جدي را اجرا كنند و معتقدم الان بايد به جاي مجري در برنامه‌ها از كارشناس استفاده كرد كه خودش در اين حوزه سابقه خوبي دارد. 

انتخاب مديري براي «هفت» اشتباه است
درستكار ادامه داد: مهران مديري فردي چند بخشي است كه در بخشي از زندگي هنري خود وارد عرصه اجرا شده و هم مي‌تواند موفق و هم مي‌تواند ناموفق باشد. اما در مورد برنامه‌هاي سينمايي به‌طور قطع و يقين مي‌گويم كه مديري در اجراي هفت موفق نخواهد بود و انتخاب اشتباهي است. دانش امروز سينماي ما خيلي متفاوت از سالهاي گذشته است و حداقل چيزي كه نياز دارد آشنايي كامل از وضعيت سينماي ايران است. 
اين منتقد در ادامه بيان داشت: اگر مديري مجري هفت شود از بخش طنازانه وجودي خودش استفاده مي‌كند تا ضعف‌‌هايش را بپوشاند. اما من مي‌گويم وقتي فردي در جريان سينما حضور ندارد چه لزومي دارد كه او را مجري برنامه سينمايي آنهم براي دهه فجر كنيم؟ كساني مثل مديري خودشان زير ضرب منتقد هستند و مديري هنوز هم يك نقد جدي از هيچ منتقدي نگرفته چراكه خودش هم جدي نيست و اثر جدي نگذاشته است و به‌عنوان ستاره كمدي تلويزيون ايران معرفي و شناخته شده است و حالا او مي‌خواهد جريان جدي سينماي كشور را نقد و بررسي كند؟! ‌اي كاش به جاي مديري يك كارشناس اجراي برنامه را به عهده داشت حتي اگر با نظريه من مخالفت داشته باشد. 
وي افزود: اگر فرض بگيريم كه مديري چهره مقبول است و تلويزيون هم نهايت ولخرجي را به كار گرفته و او را آورده چراكه آدم گراني هم هست، آيا انتخاب او براي اجراي برنامه هفت ظلم در حق مديري نيست؟! و ديگران نمي‌گويند كه مديري اين روزها در همه جا حضور دارد و صندلي كه به او هيچ ربطي ندارد را پر كرده و به وجهه خود آسيب زده؟! ما دوست داريم از مديري همين جوك‌هايي كه مي‌گويد و حمله‌هايي كه به روحاني مي‌كند را ببينيم و حالا مي‌خواهيم پاي برنامه‌اي بنشينيم كه مديري در آن مي‌خواهد از ميزانسن حرف بزند و اين به نظر شما خنده‌دار نيست؟!

اكبرلو: مديري براي اجراي برنامه‌هاي تفنني بهترين گزينه است
«منوچهر اكبرلو» منتقد سينما و تلويزيون درباره انتخاب مديري به‌عنوان مجري برنامه سينمايي «هفت» گفت: اگر فردي مثل مهران مديري براي اجراي برنامه‌هاي تفنني انتخاب شود به نظرم بهترين گزينه تلويزيون است و او با فاصله زياد نسبت به تمامي مجري‌هاي ديگر بهترين است. 
وي ادامه داد: برنامه «دورهمي» فقط و فقط به واسطه حضور مهران مديري است كه براي خودش مخاطبي دارد و در غير اينصورت عملا اين برنامه هم چيزي براي گفتن ندارد. 
اين منتقد در ادامه افزود: انتخاب مديري براي هفت انتخاب كاملا اشتباهي است آنهم به اين خاطر كه در بين افرادي كه او را انتخاب كردند، تعريف درستي از ويژه برنامه‌ها وجود ندارد. 
اكبرلو ادامه داد: اگر قرار بود برنامه‌اي براي ايام دهه فجر ساخته شود كه مردم را با فيلم و سينما بيشتر آشنا كند و حالت ترويجي و تبليغي و پروپاگاندا براي سينما داشته باشد و شور و شوق اين جشنواره را دوچندان كند، ‌در آنصورت مي‌توانستيم از مهران مديري يا هر كمدين ديگري استفاده كنيم. 
وي ادامه داد: اما اگر قراراست برنامه مشخص و شاخصي مانند هر سال به صورت هر شبه از تلويزيون پخش شود و زواياي مختلف فجر را بررسي كرده و درباره فيلم‌ها اطلاع‌رساني داشته باشد و نظرهاي هنرمندان، كارگردان‌ها و خبرنگارها را درباره نوع اجرا، تغييرات جشنواره و سياستگذاري‌ها مشخص كند قطعا مديري گزينه آخر ليست مجريان تلويزيون مي‌تواند باشد. 
اكبرلو افزود: طبيعي است كه اين انتخاب فقط و فقط به خاطر مشهور بودن او است، آنهم بدون توجه به اينكه مردم او را به‌عنوان يك كمدين و برنامه ساز سرگرم‌كننده و تفريحي مي‌شناسند. اگر قرار باشد صرفا براساس محبوبيت و مشهور بودن مجري‌اي را انتخاب كنيم به همين قياس مي‌شود مديري را مجري اخبار و مستند هم كرد چراكه مردمي كه طرفدار و مخاطب او هستند هر برنامه‌اي را به واسطه حضور او مي‌بينند. 
اين منتقد ادامه داد: در صورتيكه اين تلقي بسيار اشتباه است و ناشي از عدم شناخت امور بديهي تلويزيون است و هر كسي در جايگاه خودش مي‌تواند مخاطب آن جنس برنامه را به خود جلب كند. در حال حاضر با فاصله بسيار زياد بهترين مجري برنامه‌هاي ورزشي عادل فردوسي پور است، اما انتخاب او براي يك برنامه چالشي سينمايي، تئاتر و اقتصادي يك اشتباه فاحش است. به همان نسبت انتخاب مديري همچنين اشتباه نادرستي است. 
وي در ادامه بيان داشت: هدف اول مديران تلويزيون از اين انتخاب استفاده از موقعيت مديري است. شايد مديران به اين فكر كردند كه به خاطر وضعيتي كه تلويزيون دارد ممكن است بسياري از هنرمندان حاضر به آمدن در تلويزيون و برنامه هفت نباشند و حضور مديري اين شرايط را فراهم كند تا آنها به تلويزيون بيايند. اين موضوع خيلي بد است كه همه حتي مخاطب عام بداند كه يك شخص نه به خاطر توانايي‌هاي ذاتي، استعداد، تجربيات پيشين و اطلاعاتش، بلكه به اين خاطر انتخاب شده كه مخاطب و هنرمند دور شده از تلويزيون را جذب تلويزيون كند و اين باعث نگراني بسياري است و خود مديري قطعا بهتر از هر كسي مي‌داند كه اشرافي به مسائل سينما ندارد و بنابراين نهايتا مي‌تواند مانند برنامه دورهمي و برنامه‌هاي سرگرم‌كننده ديگر چند بازيگر چهره را جلوي خود قرار دهد و با سوال‌هاي دم دستي و بيشتر دورهمي، ‌به توليد برنامه بپردازد. 
اكبرلو افزود: طبيعي است افرادي كه متوقع هستند تا برنامه سينمايي ويژه فجر را ببينند، قطعا از اين برنامه استقبال نخواهند كرد مگر اينكه در فرصت باقي مانده با مجري ديگري صحبت شود كه به فضاي سينما شناخت كافي داشته باشد و فراتر از سوال‌هاي كليشه‌اي و دورهمي بتواند برنامه جذاب و جدي را روي آنتن ببرد. 
وي در پايان گفت: در يك كلام به نظر من مديران محترم و افرادي كه او را براي اين برنامه انتخاب كردند در واقع ذهنيت‌شان از ويژه برنامه جشنواره فجر يك دورهمي سينمايي است نه يك برنامه جدي و رسمي مربوط به بزرگ‌ترين جشنواره فيلم اين كشور. 


ادامه مطلب
[ ۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۳۶:۴۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

 جدول سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم‌هاي سي وششمين جشنواره فيلم فجر در فاصله هشت روز مانده تا آغاز مهم‌ترين رويداد سينمايي سال منتشر شد. 

از روابط‌عمومي جشنواره فيلم فجر، برنامه سينماهاي نمايش‌دهنده سي و ششمين جشنواره فيلم فجر در سايت و كانال رسمي جشنواره در قالب PDF منتشر شد. 
بنا بر اين گزارش، جدول سينماهاي نمايش‌دهنده جشنواره براساس اكران 25 فيلم (22 فيلم داستاني، 2 مستند و يك انيميشن) در سانس‌هاي مختلف از پنجشنبه 12 بهمن تا يكشنبه 22 بهمن تنظيم شده است. 
امسال سالن‌هاي سينمايي آزادي، آزادي (شهر فرنگ/ شهر قصه)، آزادي (شهر هنر/ شهر هفتم)، اريكه ايرانيان، استقلال، تماشا، جوان1، چارسو1، چارسو5، راگا، فرهنگ 1، فرهنگ2، كوروش، ايران (گراندسينما/ فاروس)، كوروش (ماياك/ لاله‌زار)، كيان، ماندانا، مگامال1، مگامال 2 ميزبان جشنواره فيلم فجر هستند. 
همچنين بنا بر اعلام روابط‌عمومي جشنواره كارت اهالي رسانه نيز هفته آينده و چند روز قبل از آغاز جشنواره توزيع خواهد شد. 
سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه به دبيري ابراهيم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد. 


ادامه مطلب
[ ۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۱۵:۳۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران اعلام كرد انجمن نسبت به تركيب داوران بخش تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر و مشورت نكردن مسوولان جشنواره با انجمن معترض است. 
حافظ احمدي رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران با اشاره به اينكه انجمن نسبت به انتخاب هيات داوران بخش مسابقه تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر معترض است، گفت: با اعلام اسامي هيات داوران بخش مسابقه تبليغات سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر مراتب اعتراض خود را به دبيرخانه جشنواره اعلام كرديم و گفتيم نسبت به انتخاب داوران بسيار متعجب شده‌ايم. 
وي ادامه داد: با توجه به اهميت عكس در سينماي ايران، اين مساله بسيار عجيب بود كه از بين ۵ داور تنها يك داور عكاس حضور داشت. به دليل اهميت عكاسي در سينماي ايران لازم بود كنار سيف الله صمديان كه يكي از عكاسان خوب كشور است، يك عكاس سينمايي ديگر نيز حضور مي‌داشت. 
رئيس انجمن عكاسان سينماي ايران با اشاره به اينكه هر دوره عكاسان سينمايي با جشنواره فيلم فجر دچار چالش هستند، بيان كرد: دليل اينكه در هيات داوران ۲ گرافيست و ۲ تدوينگر حضور دارند نمي‌فهمم و نمي‌دانم چرا مسوولان برگزاري جشنواره ملي فيلم فجر براي انتخاب داوري كه عكاس سينمايي باشد با انجمن عكاسان همكاري يا مشورت نكرده است. 
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تاكيد كرد:‌اي كاش تركيب هيات داوران اين دوره از جشنواره مانند ديگر دوره‌ها انتخاب مي‌شد. 
احمدي در پايان گفت: انجمن عكاسان سينماي ايران به‌زودي طي بيانيه‌اي مراتب اعتراض خود را به دبيرخانه سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر اعلام مي‌كند. 


ادامه مطلب
[ ۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۱۰:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا