وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

پرهام نورافزا:

منيژه حكمت كه امسال با فيلم «جاده قديم» در مقام كارگردان در جشنواره فجر شركت كرده، در اكران مردمي اين فيلم از شرايط فعلي سينماي ايران انتقاد كرده و گفته در بليت فروشي فيلم‌ها در گيشه جشنواره بي‌عدالتي در جريان است.

اين كارگردان و تهيه‌كننده در ويديويي كه بي‌بي‌سي منتشر كرده، مي‌گويد: «ما از سينماي ارگاني نمي‌آييم، ما از سينماي مستقل مي‌آييم. بضاعت‌مان همين است كه روي پرده مي‌بينيد. »

او در ادامه صحبت‌هايش كه با تشويق تماشاگران همراه است، از وضعيت گيشه سينماهاي جشنواره انتقاد مي‌كند: «من متاسفم كه در گيشه وقتي بليت «جاده قديم» را مي‌خواهم، به من مي‌گويند «آينه بغل» را بخريد تا صندلي‌هاي فيلم من خالي بماند. هر كم‌كاري‌اي بوده اشكال ندارد. چهل سال است كه روح، روان و جسم ما زخمي است. رفتار ناعادلانه را نمي‌فهمم و براي تك تك مردم سرزمينم نمي‌خواهم. »

در اين جلسه بازيگران فيلم از جمله مهتاب كرامتي و ترلان پروانه هم حضور داشته‌اند.


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۸:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

نشست خبري فيلم سينمايي «چهارراه استانبول» با حضور بهرام رادان، مصطفي كيايي، محسن كيايي، مسعود كرامتي، سحر دولتشاهي، مهدي پاكدل، محسن كيايي، رعنا آزادي‌ور، ماهور الوند و ساير عوامل اين فيلم در پرديس ملت برگزار شد. در اين نشست مصطفي كيايي اعلام كرد مثل تمامي ايرانيان پس از حادثه پلاسكو جوگير شد و مي‌خواست درباره اين حادثه فيلمي را جلوي دوربين ببرد. او همچنين عقيده دارد اگر او اين فيلم را نمي‌ساخت، كسي در رابطه با اين حادثه فيلمي توليد نمي‌كرد.

مصطفي كيايي درباره طراحي صحنه اين فيلم و نماهاي ساختمان پلاسكو كه در اين فيلم نمايش داده شد، گفت: «هدف ما در اصل پلاسكو نبود. مثل هر فيلمي كه به يك واقعه گره خورده است و درام روايت‌گر يك ماجراي واقعي است، طبيعي است كه ما هم به اندازه نيازمان به حادثه پلاسكو به‌عنوان ماجرايي واقعي ورود كرديم. كسي كه براي ديدن پلاسكو فقط آمده باشد واقعا طبيعي است كه اين‌طور فكر كند. وقتي در مورد پلاسكو حرف مي‌زنيم، مردم نزديك به 10 گيگ حافظه بصري از اين مكان را دارند و ما نمي‌توانستيم هيچ خطايي داشته باشيم. به هرحال واقعيت اين است كه اگر من اين فيلم را نمي‌ساختم، كسي سراغ اين موضوع نمي‌رفت به اين دليل كه اين فيلم‌ها هزينه بالايي دارد. من 3 ميليارد پول از جيب خودم گذاشتم تا فيلم را بسازم. من بايد سراغ ارگان‌ها مي‌رفتم كه در آن صورت نظرات خودشان را القا مي‌كردند. »

مصطفي كيايي همچنين درباره زوج بهرام رادان و محسن كيايي در فيلم‌هايش گفت: «من بازيگرانم را براساس معيارهاي خودم انتخاب مي‌كنم و به گيشه كاري ندارم. من افتخار مي‌كنم با كساني كار مي‌كنم كه آرامش و اخلاق دارند. ترجيح مي‌دهم با سوپراستاري كار كنم كه جايگاه خودش را مي‌شناسد و به اين نكات توجه دارم. اگر اين زوج جواب بدهد در كارهاي ديگر هم از آنها استفاده مي‌كنم و همين‌طور از سحر دولتشاهي و همه بازيگران ديگر. »

بهرام رادان درباره شباهت نقش‌اش با فيلم «باركد» گفت: «من اولين باري است كه اين فيلم را مي‌بينم و نمي‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدي نقش‌هايم هستم و نيمه خالي كارم را بيشتر مي‌بينم. البته خوشحالم سابقه فيلم باركد اينقدر قوي در ذهن‌ها نشسته است. ما اول در «عصر يخبندان» باهم كار كرديم، در كنار سحر دولتشاهي. در باركد و اين فيلم دو دوست بوديم و از طبقات و ژانرهاي مختلف كار مي‌كرديم. »

رعنا آزادي‌ور درباره انتخاب نقش‌هايش و گزيده‌كاري‌اش در سينما گفت: «مسيري كه طي مي‌كنم، انتخاب من بوده. از ابتدا كه وارد اين كار شدم، تقريبا سالي يك فيلم كار كرده‌ام. بعد از مدتي فهميدم كار خوبي نمي‌كنم كه كم كارم اما در سينماي ما كسي به اين نكته فكر نمي‌كند كه به خودم سخت مي‌گيرم. من اين فيلم را بسيار دوست دارم و خوشحالم كه اين امكان به من داده شد كه در كنارشان باشد. »

مصطفي كيايي در ادامه درباره گنجاندن داستان حادثه پلاسكو در فيلم جديدش گفت: «من هم مثل همه ايرانيان در رابطه با پلاسكو جوگير شدم و گفتم بايد فيلمي درباره آن بسازم. در سينماي آمريكا هم در مورد يازده سپتامبر خيلي فيلم ساختند. من تصميم گرفتم فيلمي بسازم كه به پلاسكو ربط داشته باشد... حادثه پلاسكو هم سياسي بود هم تجاري. بحث من اقتصاد بود. پلاسكو اقتصاد ما بود كه به هم ريخت. جواناني بود كه توليد مي‌كردند و من هم دوستان زيادي دارم كه به صورت نصف قيمت، جنس چيني مي‌آوردند و جايگزين توليد داخلي مي‌كنند. چهارراه استانبول نماد توليد داخلي است. »

ماهور الوند در مورد نقش خود در اين فيلم گفت: «اگر تصور مي‌شود كه از پس نقش برآمده‌ام، دليل اول آن تلاش كارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلي برخورد مي‌كنم و انتخاب‌هايم را باعشق انجام مي‌دهم. وقتي عاشقانه كار مي‌كنيم، توان و انرژي مي‌گذاريم و اگر از فيلم رضايت داريد، خوشحالم. »
مهدي پاكدل كه در اين فيلم نقش يكي از آتش‌نشانان حادثه پلاسكو را ايفا كرد، درباره حضور خود در اين فيلم گفت: «هربازيگري نقش‌هاي زيادي انتخاب مي‌كند اما اين نقش برايم عزيزتر است. آتش‌نشان‌هاي واقعي سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود مي‌گفتند. اين نقش برايم بار مسووليت داشت و نمي‌شد ساده از كنار آن گذشت. من سعي كردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم. »

مصطفي كيايي در پايان و در مورد تغيير نام اين فيلم گفت: «من اين فيلم را با اسم «پلاسكو »ثبت كردم اما اسم را تغيير دادم كه كسي فكر نكند كه عنوان پلاسكو را براي فروش انتخاب كرده‌ام. چون قطعا در گيشه نام پلاسكو بيشتر مي‌توانست موثر باشد، اما با اين وجود من نام فيلم را تغيير دادم. »


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۷:۲۲ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

يكي از برنامه‌هاي جنبي جشنواره فجر سي و ششم نمايش فيلم‌هاي كودك و نوجوان براي دانش‌آموزان سراسر كشور است كه با عنوان «سيمرغ و پروانه‌ها» برگزار مي‌شود. حالا اعلام شده كه اين برنامه فردا 16 بهمن به دليل آلودگي هوا و تعطيلي مدارس در تهران برگزار نمي‌شود.

قائم‌مقام بنياد سينمايي فارابي در اين باره گفته است: «اين برنامه روز دوشنبه ۱۶ بهمن به دليل آلودگي هوا و اعلام تعطيلي مدارس از سوي اداره كل آموزش پرورش، در شهر تهران برگزار نمي‌شود. »

حبيب ايل بيگي درباره اطلاع‌رساني به مدارس درباره اين اتفاق توضيح داده است: «تعطيلي اين برنامه در روز ۱۶ بهمن از طريق سامانه اردويي مدارس كه مسووليت هماهنگي حضور دانش‌آموزان در سينماها را برعهده دارند به كليه مدارس تهران اطلاع‌رساني شده است. »

برگزاري اين برنامه را بنياد فارابي برعهده دارد و پنج فيلم «قهرمانان كوچك»، «شكلاتي»، «فيلشاه»، «دنياي كيف‌ها» و «دزد و پري 2» را براي دانش‌آموزان به نمايش مي‌گذارد. ايل بيگي ابراز اميدواري كرده با بهبود شرايط جوي و از بين رفتن آلودگي هوا تهران برنامه «سيمرغ و پروانه ها» دوباره آغاز شود.


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۰:۲۰ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

نشست خبري فيلم «خجالت نكش» با حضور رضا مقصودي (كارگردان)، امير پروين حسيني تهيه كننده، احمد مهرانفر، ليندا كياني، سام درخشاني، الناز حبيبي، شبنم مقدمي و ساير عوامل امروز در پرديس ملت برگزار شد. در اين نشست امير پروين حسيني تهيه‌كننده اين فيلم اعلام كرد كه به هيچ يك از بازيگراني كه سرمايه‌گذاري و تهيه كنندگي آثارش را برعهده داشته دستمزد نجومي پرداخت نكرده است.

رضامقصودي در ابتداي اين نشست و در مورد اولين ساخته‌ سينمايي‌اش گفت: «سال‌ها پيش طرح فيلمنامه را خانم جورابلو ارائه دادند و مدت‌ها طول كشيد تا شرايط ساخت فيلم فراهم شد و آقاي حسيني هم به ما اعتماد كردند. آنچه به‌عنوان نكات مثبت در فيلم وجود دارد قطعا زحمت همه دوستان است و نكات منفي هم احتمالا به خاطر نواقص من بوده است. ما فيلم را ساختيم و در اختيار دفتر جشنواره گذاشتيم و اعضاي هيات انتخاب فكر كردند كه براي جشنواره مناسب است. احتمالا اين فيلم ويژگي‌هايي داشته كه قبول شده است و من از پذيرفته شدن آن خوشحالم. درمورد عبور از خط قرمزها هم بايد بگويم كه ما تابع قوانين هستيم و طبق قانون فيلمنامه را به وزارت ارشاد ارائه كرديم و هيچ مساله‌اي وجود نداشته است. »

مقصودي درباره لهجه شخصيت‌ها در فيلم گفت: «ما بايد لهجه را طراحي مي‌كرديم و اين فيلم نياز داشت تا از چنين لهجه‌هايي در آن استفاده شود. اين كار به پيشبرد قصه كمك كرده و كار ما هم شيرين‌تر شده است. »

اميرپروين حسيني در مورد هدف‌اش براي سرمايه‌گذاري در فيلم‌ها و سريال‌هايي كه با دستمزدهاي نجومي ساخته مي‌شوند گفت: «سينما با سرمايه‌گذاراني مواجه مي‌شود كه تصور درستي درمورد اين كار ندارد. احتمالا اگر سرمايه خود را در بانك قرار دهيد سود بيشتري خواهيد داشت. سرمايه‌گذاري كه علاوه‌بر مسائل مالي عاشق فرهنگ كشورش باشد قطعا نتيجه بهتري مي‌گيرد. ما دستمزد نجومي به كسي نداديم و همه مي‌دانند كه وقتي به دفتر ما مي‌آيند مبلغ كمتري مي‌گيرند ولي ما به عوامل احترام مي‌گذاريم و پرداخت‌هاي سروقت داريم. »

مقصودي در ادامه گفت: «نزديك بيست و چند سال است كه فيلمنامه مي‌نويسم. بايد بدانيد وقتي فيلمنامه مي‌نويسيد و تحويل مي‌دهيد، ديگر كارتان با آن تمام شده است اما اين من را اذيت مي‌كرد. من تجربه‌هايي داشتم در سينما و تلويزيون و همه آن تجربيات را جمع كردم تا فيلمنامه‌اي ارائه دهم كه تهيه‌كننده راغب باشد كنار آن بايستد. »

امير پروين حسيني در ادامه اين نشست گفت: «فيلم‌هايي مثل «خجالت نكش» از آن دست‌كمدي‌هايي است كه تجربه تازه‌اي در آن اتفاق افتاده است و بايد منتظر واكنش مخاطب بود. »

شبنم مقدمي نيز درباره حضورش در «خجالت نكش» گفت: «من در ابتدا مي‌ترسيدم كه اين نقش را قبول كنم اما آقاي مقصودي و حسيني به من لطف داشتند و اعتماد كردند. اين نقش از آن بخت‌هايي بود كه سراغ هر بازيگري نمي‌رود و خوشحالم كه توانستم در آن خودم را محك بزنم.

احمد مهرانفر در ادامه نشست گفت: «از آقاي مقصودي و پروين حسيني تشكر مي‌كنم كه به من اعتماد كردند. اگر مخاطبان كاراكتر من را دوست دارند به‌شدت مديون گريم عالي بود كه انجام شد. »

ليندا كياني درمورد درآوردن لهجه افغاني توضيح داد: «من فكر نمي‌كنم آدم در كوچه بازار بتواند افغانستاني ياد بگيرد. آقاي مقصودي براي من معلمي گرفتند كه كابلي بودند چراكه در آنجا هر شهري لهجه متفاوتي دارد. من تلاش كردم مثل معلمم صحبت كنم. »

الناز حبيبي نيز گفت: «براي من نقش اولويت دوم است و كليت كار و كارگردان و دفتري كه با آن كار مي‌كنم، اهميت دارد. خوشحالم كه با اين تيم كار كردم. »

اميرپروين‌حسيني در پايان گفت: «براي اين فيلم حتما به بازار خارجي فكر مي‌كنم. به نظرم در دنيا عده‌اي دنبال كمدي غير هاليوودي هستند و برايشان مهم است كه بتوانند با خانواده‌شان فيلم ببينند. »


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۰۶:۱۷ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

نشست پرسش و پاسخ فيلم «به وقت شام» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا بعد از نمايش فيلم در سينماي رسانه‌ها برگزار شد. در اين نشست حاتمي كيا اعلام كرد كه اين فيلم را يك سرباز ساخته و او خود را سرباز نظام و كشور مي‌داند.

 او همچنين در اين نشست گفت كه براي به تصوير كشيدن مدافعان حرم، ملاحظاتي داشته و نمي‌توانسته تمام آنچه را از مدافعان حرم ديده و لمس كرده بود نمايش دهد. او همچنين تاكيد كرد كه روي حرفي كه در فيلم توقيفي «گزارش يك جشن» زده بود هست و تغيير نكرده است.

با آغاز نشست خبري فيلم «به وقت شام» محمود گبرلو در حضور ابراهيم حاتمي كيا و ساير عوامل اين فيلم، به اشتباه نام اين فيلم را «بفرماييد شام» عنوان كرد كه باعث شد حاضران در اين نشست، به اشتباه لفظي اين مجري با خنده واكنش نشان دهند.

اما ابراهيم حاتمي كيا، در ابتداي صحبت‌هاي خود در مورد ساخت فيلم «به وقت شام» گفت: ««فكر مي‌كنم سال 65 بود، 31 سال پيش كه اولين فيلم خودم «هويت» را ساختم درست با عمليات كربلاي 5 مصادف بود و من بايد كنار فيلم مي‌ماندم و دوستانم رفتند منطقه و به من خيلي سخت گذاشت. پس از فيلمبرداري رفتم منطقه كه برخي از دوستانم در عمليات شهيد شدند. اين را به اين جهت مي‌گويم كه فيلم «به وقت شام» را يك سرباز ساخته، من خودم را سرباز اين نظام و كشور مي‌دانم و همچنان دلم مي‌تپد براي بچه‌هايي كه جهاد مي‌كنند. سوالاتي كه خواهد شد فني است ولي من را يك سرباز بدانيد كه همانند همان عمليات دوست داشتم با آن بچه‌ها باشم و اسمم را هم در تيتراژ اولين فيلمم نزدم و دوست داشتم مانند آنها گمنام مي‌ماندم كه نشد و 31 سال است كه مانديم. »

حاتمي كيا درباره جلو‌ه‌هاي ويژه فيلمش و سوال يك خبرنگار كه آن را شبيه بازي‌هاي كامپيوتري دانسته بود، گفت: «اين بضاعت سينماي ايران است و من افتخار مي‌كنم كه بچه‌هاي ايراني اين فيلم را ساختند و يك دلار هم خرج فيلم در خارج از ايران نشده و ما تمام توانمان را براي فيلم گذاشتيم. من چنين حسي ندارم كه بخش‌هايي از اين فيلم به بازي‌هاي كامپيوتري شباهت دارد. من ترجيح مي‌دهم كه از بچه‌هاي ايراني متخصص استفاده كنم حتي اگر عده‌اي طعنه‌هايي بزنند.»

حاتمي‌كيا درباره شيوه پرداخت به موضوع داعشي‌ها در فيلمش گفت: «من يك روز كل گروه را جمع كردم و گفتم همگي بايد فيلم‌هايي كه داعشي‌ها تهيه و منتشر كردند، ببينيم به‌خصوص صحنه‌هايي كه در آب خفه مي‌كنند و جنايت‌هايي كه مي‌كردند. واقعيت اين است كه جريان داعش تركيبي كه دارد به‌شدت اگزجره است و آن فيلم‌ها را هم ببينيند همين است. من با داعش زندگي نكردم كه ببينيم دقيقا چگونه است. قطعا وهابي نيستم. سعي كردم با داعش وارد گفت‌وگو شويم. برخي فيلم را مي‌گويد هاليوودي من نمي‌فهمم كه اين واژه را براي چه به كار مي‌بريد؟ يك فيلم داستاني است كه من سعي كردم در بستر اين داستان اين مسائل بيان شود. البته اين نظر شماها و مردم است. تاكيد مي‌كنم كه براي من مردم خيلي مهم است.»

در ادامه اين نشست هادي حجازي‌فر درباره اظهارنظري كه چندي پيش از قول او در مورد حضورش در «به وقت شام» منتشر شد كه بازي خود را در اين فيلم دوست ندارد، گفت: «من خودم چون پنج شش سال پيش به‌عنوان خبرنگار اينجا مي‌آمدم و به دنبال هنرمندان بودم و هميشه دست خالي برمي‌گشتم و به همين دليل در مصاحبه ضعيف هستم ولي ديشب مصاحبه‌هاي بسياري كردم و اكثر دوستان هم امانتدار بودند، ولي اين اظهارنظر كمي نادرست بيان شد. من گفتم مي‌ترسيدم كه در اين فيلم بازي كنم و به كار آقاي حاتمي‌كيا آسيب وارد كنم چون فضايش متفاوت با كارهاي ديگرم بود. من روز دوم به آقاي حاتمي‌كيا درباره فشردگي كار گفتم كه ايشان گفتند تو اعتماد كن، اما از نتيجه اين حرف‌هاي من آن تيتر زده شد. خدا شاهد است كه اين فيلم يكي از بهترين كارهايم بود و خيلي بهتر از اين مي‌توانست باشد اما خدارا شكر خوب بود.»

محمد خزاعي تهيه‌كننده اين فيلم درباره شايعه‌هايي در مورد نحوه توليد اين فيلم به وجود آمد، گفت: «ما شبانه روزي كار كرديم و حتي تعطيلات نوروز هم نداشتيم. تيترهايي زدند با اين مضمون كه همه امكانات را در اختيار ما گذاشته‌اند كه درست نبود. نهادهاي همكار ما در خيلي از بخش‌ها كمك نكردند. از دور فكر مي‌كنند براي فيلم آقاي حاتمي‌كيا همه چيز مهيا بوده اما اين‌طور نبوده است. همكاري بچه‌هاي سازمان اوج، ارتش و... كه امكاناتشان را در اختيار ما گذاشتند خوب بود. برخي از ضعف هاي‌فيلم كه از نظرتان مشكل دارد به خاطر امكانات است. از بحث بودجه هم بايد بگويم كه نتيجه كار مهم است خيلي فيلم داشتيم كه بودجه زيادي داشتند ولي نتيجه نگرفتند. اگر شما اصحاب رسانه و مردم از فيلم راضي بوديد ما موفق بوديم.»

حاتمي كيا در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه مدعي شده بود در حلب سوريه با داعشي‌ها ديدار كرده و داعشي مثل كاراكترهاي اين فيلم افراداي كم هوش نبودند، فيلم گفت: «اين نظر شماست، من كه باورم نمي‌شود اگر شما يك عكس از خودت و داعشي به من نشان دهي من حرفت رو قبول مي‌كنم و اسمم را همان كه تو گفتي ميذارم. داعش با معارضين خيلي متفاوت است. آن كساني كه در حلب بودند، داعشي نبودند، بلكه افراد جبهه النصره بودند. پس يك چيزي را همين‌طوري نيندازيد وسط. من شنيده بودم كه داعش در رفتار به نوعي پست مدرن هستند و فيلم‌هايي مانند «مد مكس» را دوست دارند و به اين پوشش بيروني علاقه‌مند هستند. به قول شما من اين‌ها را خنگ كردم، اما اوليش را ساختم. ان‌شاالله بقيه بيايند و بسازند بهتر از اينكه تو هم دوست داشته باشي!»

حاتمي‌كيا درباره پايان داعش و جايگاه اسم فيلم در آينده گفت: «داعش به راحتي قابل حذف شدن نيست و آنها تنها زمين را از دست داده و به سمت ليبي و برخي از كشورهاي آفريقايي كشيده شده‌اند و اين چيزي نيست كه تمام شود. اين را من بگويم كه فيلم هرچه زودتر آماده شود. سر پيش توليد آشكارا بحث بود كه فيلم نبايد خرداد كليد بخورد و عقب‌تر برود. واقعا چهار ماه براي فيلمي كه دو هزار و 400 پلان دارد كم است و شبانه روز كار كرديم و تلاشم اين بود كه فيلم آماده شود. تصورم اين بود كه از داعش تا حرفش هست اثري بسازم. آن روز كه روز كه به مجلس حمله كردند و مساله داخلي شد من سر فيلمبرداري بودم. به نظرم بايد درباره‌شان حرف زد.»

حاتمي كيا درباره اينكه چرا در پنج شش فيلم اخيرش با قهرمانان آثارش چندان نمي‌توان ارتباط برقرار كرد و اين قهرمانان از سوي نسل جديد پذيرفته نمي‌شوند، گفت: «من با جوانان جلسه دارم و از تمام فيلم‌هايي كه مي‌گوييد مي‌بينم. يك جوان ايراني از روسيه اينقدر برايش محتواي فيلم مساله شده به من پيام داد. نظام 40 سال است جلو مي‌رود و همه سرجايشان هستند و فقط من جايم عوض شده است؟ همه دارند پرچم‌هايشان را زمين مي‌گذارند و من فقط پرچم را بالا نگه مي‌دارم. به مقدساتم قسم مي‌خورم كه گفتم فيلم را براي اين جوانان كه جانشان را مي‌دهند بسازم. با حاج قاسم ديدار كردم و گفتم چرا نمي‌گذاريد ما برويم سوريه را ببينم، هرچند مي‌دانم خطر دارد. در جشنواره دو سال پيش به ما متلك گفتند كه چرا نمي‌روي به سوريه؟ مي‌گويند گمشو برو سوريه. تف به اين زبان‌ها كه اين سخنان را به زبان مي‌آورند. من هم علاقه دارم در كنار آنها باشم و با آنها جلو بروم. همه اين مسائل جمع مي‌شود و به فيلم «به وقت شام» منتهي مي‌شود. من محدوديت‌هاي زيادي دارم و اين از مظلوميت شيعه است كه تنها يك پلان چند ثانيه‌اي از حرم حضرت زينب را مي‌توانم نمايش بدهم. ما هرچه داشتيم در چله خودمان گذاشتيم و پرتاب كرديم. شما را به خدا از اين بچه‌ها كه بودند بپرسيد وقتي نمي‌پرسيد من فكر مي‌كنم كه شما نمي‌دانيد كه داعش دارد سمت ما مي‌آيد و به چند قدمي خانه‌هايمان رسيده است.»

حاتمي‌كيا درباره درخواستي براي ساخت فيلم درباره حادثه سانچي هم گفت: «به آن فكر مي‌كنم، من يه دوره‌اي براي فيلم سفر نفت كه فيلمبردار بودم چهار ماه در كشتي زندگي كردم و فضاي آن را مي‌شناسم، اما نمي‌توانم بگويم حتما مي‌سازم همه چيز منوط به آينده است.»

حاتمي كيا درباره سكانس سر بريدن در فيلم «به وقت شام» هم گفت: «من در زندگي سر يك مرغ را هم نبريده‌ام و تنم مي‌لرزيد كه بايد در فيلمي كه ساخته‌ام چنين صحنه‌اي را نشان دهم. تحت فشار زيادي بودم، ولي چه كنيم كه اين خشنونت را در فضاي مجازي ديده بودم. سعي‌ام اين بود كه فيلم خشن نسازم. براي من داعش يك نوع نيست و گونه‌هاي مختلف دارد و همه آنها هم مابه‌ازا دارد.»

در ادامه اين نشست، كارن همايونفر آهنگساز «به وقت شام» درباره تجربه همكاري اش با ابراهيم حاتمي كيا گفت، : «وقتي با آقاي حاتمي‌كيا كار مي‌كنم تمام توانم را مي‌گذارم. . تمام فرآيند موسيقي ايراني بوده است. »

پس از سخنان همايونفر، حجازي‌فر درباره اينكه در اغلب فيلمهايش تيپ شخصيتي خاصي را بازي مي‌كند كه جدي است ولي قلب مهرباني دارد، گفت: «من ديشب هم اعلام كردم كه (به شوخي) مي‌خواهم يك كمدي مبتذل بازي كنم و قراردادش را بستم كه خيال همه شما راحت شود. خاستگاه فكري و باورهاي خانوادگي من اين است كه اين فضا را دوست دارم. در ضمن فيلم‌هاي متفاوتي هم بازي كردم كه در جشنواره نيامد، از جمله آستيگمات!»

خزاعي درباره اعتراضات برخي سينماگران به روند پيش‌روي جشنواره و قطعي بودن برگزيده شدن «به وقت شام» گفت: «هر سال همين است، از زماني كه دبير بودم چنين حرف‌هايي بود و جوسازي شد. الان هم همين‌طور است البته فيلم‌ها با يكديگر متفاوت هستند و برخي از سايرين بيشتر ديده مي‌شوند. به هر حال هجمه‌هاي زيادي از زمان پيش توليد مطرح شد از جمله اسپانسري اوج براي جشنواره و اين فرضيه كه اوج اسپانسر جشنواره مي‌شود تا فيلم برگزيده شود. قضاوت نبايد كرد و نقدها در محيط‌هاي مختلف براي ما شديدتر است كه شايد براي اين است كه اوج پولي براي فيلم‌هاي دفاع مقدسي كنار گذاشته. به جاي تشكر كه يك پولي به سبد كالاي سينما اضافه كرده اين حواشي را مي‌سازيم.»

ابراهيم حاتمي كيا در پاسخ به پرسش خبرنگار‌اي سينما كه پس از ساخت «باديگارد» عكس‌هايي از ديدار او با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني منتشر شد و علاقه‌اش به ساخت يك فيلم مستند در مورد زندگي او گفت: «من از آقاي هاشمي‌رفسنجاني نمي‌خواستم فيلم بسازم، يك سوژه‌اي داشتم كه مي‌بايست از چند نفر از بزرگان مثل ايشان و مرحوم آيت‌الله اردبيلي تحقيقات و سوال مي‌كردم و آن جلسه به همين خاطر بود و در مورد شخص خودشان نبود. »

حاتمي كيا در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار‌اي سينما كه آيا روي حرف‌هايي كه در «گزارش يك جشن» فيلم توقيفي اش زده، همچنان مي‌ايستد، توضيح داد: « من همچنان تا اطلاع ثانوي حاتمي كيا هستم! و مي‌خواهم فيلمم پخش شود. اين فيلم واقعا دچار يك نوع سوءتقاهم است! شرمم مي‌آيد و خجالت مي‌كشم كه چرا فيلمي همچون «گزارش يك جشن» جلويش را گرفتند و نگذاشتند پخش شود. توقيف اين فيلم از طرف آقاي شمقدري نبود و جاهاي ديگر فشار آوردند و اكران اين فيلم را به عقب انداختند و من افتخار نمي‌كنم كه در نظام جمهوري اسلامي، فيلمي ساختم كه پخش نمي‌شود.»‍


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۴۸:۰۹ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

 

پرهام نورافزا:

هيات داوران جشنواره متشكل از فرشته طائرپور و حسن خجسته، بهرام بدخشاني، رسول صدرعاملي، كمال تبريزي، محمدرضا فروتن و خسرو دهقان هستند بازبيني آثار را از تاريخ ۱۲ بهمن همزمان با نمايش آثار در سينماهاي مردمي آغاز كرده‌اند.

داوري آثار جشنواره امسال احتمالا تا ۱۹ بهمن ادامه خواهد يافت. هيات داوران جشنواره حداقل ۲۴ ساعت قبل از مراسم پاياني نامزدهاي دريافت جوايز را معرفي خواهند كرد.

 

معرفي 10 فيلم برتر از نگاه مردم

روز گذشته ستاد جمع‌آوري آراي مردمي سي و ششمين جشنواره فيلم فجر براي اولين بار اسامي 10 فيلم برتر از نگاه مردم را اعلام كرد.

اسامي اين 10 فيلم عبارتند از «داركوب» بهروز شعيبي، «عرق سرد» سهيل بيرقي، «لاتاري» محمدحسين مهدويان، «تنگه ابوغريب» بهرام توكلي، «چهارراه استانبول» مصطفي كيايي، «خجالت نكش» رضا مقصودي، «سرو زير آب» محمدعلي باشه آهنگر، «مغزهاي كوچك زنگ زده» هومن سيدي، «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كيا و «بمب، يك عاشقانه» پيمان معادي.

علي آشتياني پور مسئول بخش آراي مردمي جشنواره فيلم فجر هم روز گذشته در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به حواشي جهت دهي آرا مردمي از سوي ارگان‌ها و سازمان‌ها، گفت: «راي‌گيري كاملا سالم و بدون هيچ تاثيري از هيچ جرياني پيش مي‌رود و برخي از دوستان نگران اين بودند كه برخي نهادها و ارگان‌ها ممكن است بليت بيشتري خريده باشند يا صاحبان آثار بتوانند بليت بخرند و تلاش كنند روي آرا تاثير بگذارند اما به هيچ عنوان اين حرف درست نيست.»

او همچنين افزود: «راي‌گيري و آراي فيلم‌ها امانتي در دست ما است و ما تلاش كرديم در راي‌گيري براساس تعداد فيلم‌ها و سانس‌ها و سينماها يك راي‌گيري عادلانه را انجام بدهيم و در پايان جشنواره فيلم فجر هر صاحب اثري اگر تمايل داشته باشد، مي‌تواند تعداد آرايي كه به دست آورده را به وي اعلام كنيم.»


ادامه مطلب
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۰۹:۰۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

چهارمين روز از سي و ششمين جشنواره فيلم فجر با اكران فيلم «لاتاري» ساخته محمدحسين مهدويان در سينماي اهالي رسانه همراه شد كه شور و حرارت خاصي را به جشنواره داد و شلوغ‌ترين و جنجالي‌ترين نشست خبري اين چند روز را داشت.

سينماهاي مردمي همانند روز گذشته شاهد استقبال پرشور مردم و رسيدن فيلم‌ها به سانس‌هاي فوق‌العاده بودند.

روز پرحواشي جشنواره در پرديس سينمايي ملت

اولين فيلمي كه در سومين روز نمايش فيلم‌ها براي اهالي رسانه، در پرديس ملت به نمايش درآمد، «چهارراه استانبول» ساخته مصطفي كيايي بود كه همچون روزهاي گذشته با تاخير همراه بود.

فيلمي درام كه زندگي دو جوان را در بستر حادثه پلاسكو راويت كرد و اين مساله باعث شده بود تا حادثه پلاسكو را به صورت حاشيه‌اي نشان دهد مساله‌اي كه مورد انتقاد برخي خبرنگاران هم قرار گرفت و كيايي در پاسخ بيان كرد قصدش روايت حادثه پلاسكو نبوده است و از اين حادثه در پيشبرد قصه استفاده كرده است.

«بانو قدس ايران»، مستندي به كارگرداني مصطفي رزاق كريمي درباره زندگي همسر امام خميني دومين فيلمي بود كه روز يكشنبه براي خبرنگاران به نمايش درآمد مستند پرتره‌اي كه توانسته تا حدود زيادي مخاطبان را راضي نگه دارد.

مصطفي رزاق كريمي در اين نشست در پاسخ به اينكه آيا در طول ساخت با مشكلات و محدوديت‌هايي روبه رو بوده است، بيان كرد كه اين حواشي صحت ندارد و محدوديت و فشاري نداشتيم.

«لاتاري» ساخته محمدحسين مهدويان آخرين فيلمي بود كه روز يكشنبه به نمايش درآمد، فيلمي كه مطابق انتظار با استقبال زيادي همراه شد و صف‌هاي طولاني براي تماشاي آن در جلوي سالن‌ها تشكيل شد.

نشست خبري اين فيلم كه نسبت به چند روز گذشته پرجمعيت‌ترين بود، با حواشي زيادي همراه بود. از سوژه فيلم مهدويان كه تعدادي از خبرنگاران معتقد بودند جلوه بدي از ايرانيان به نمايش گذاشته است تا بحث‌هاي سياسي درباره وابستگي تهيه‌كننده اين اثر به جناحي خاص و همين‌طور چگونگي دريافت مجوز.

به جز نمايش فيلم‌ها، پرديس ملت همچنان مشكلات حل نشده‌اي دارد كه مهم‌ترين آن ضعف اينترنت و آنتن ندادن گوشي‌هاي همراه است. مشكل سالن نشست خبري در صدا همچنان ادامه دارد و مشكل عكاسان و خبرنگاران براي پوشش نشست‌ها هم ديگر مساله‌اي است كه همچنان حل نشده و روز گذشته در نشست فيلم «لاتاري» با اعتراض عكاسان همراه شد.

استقبال پرشور مردم همچنان ادامه دارد

در سينماهاي مردمي جشنواره فجر آثار سينمايي با استقبال مخاطبان همراه هستند و هنرمنداني كه آثارشان در اين دوره حضور دارد در اين سينماها به تماشاي فيلم خود با مردم نشستند.

در روز گذشته فيلم‌هاي «بمب، يك عاشقانه» پيمان معادي، «مغزهاي كوچك زنگ زده» هومن سيدي، «به وقت شام» ابراهيم حاتمي كيا، «چهارراه استانبول» مصطفي كيايي به سانس‌هاي فوق‌العاده رسيدند.

همچنين عوامل فيلم‌هايي «عرق سرد» ساخته سهيل بيرقي و «كاميون» به كارگرداني كامبوزيا پرتوي با حضور در پرديس‌هاي مردمي به تماشاي فيلم هايشان نشستند.


ادامه مطلب
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۰۶:۱۸ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

زماني بود كه كم و بيش از برگزاري جشنواره قبل از برگزاري آن اطلاع داشتيم؛ ولي الان اين‌طور نيست. در اين چند سال اطلاع چنداني نداريم كه چه فيلم‌هايي مي‌آيند تا در مورد آنها نظر بدهيم. جشنواره امسال مثل تمام جشنواره‌ها قابل پيش‌بيني نيست. شايد فقط بتوان در مورد فيلم «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كيا پيش‌بيني‌هايي انجام داد؛ چون تنها فيلم پرهزينه امسال شايد اين فيلم باشد، اما بقيه فيلم‌ها در يك رده هستند؛ بنابراين از نظر هزينه ساخت تقريبا فيلم‌ها در يك سطح هستند و بايد ديد در نوع ساخت و محتوا چه تفاوت‌هايي با هم دارند. الان قابل پيش‌بيني نيست و نمي‌توان با عنوان در مورد فيلم‌ها صحبت كرد؛ مگر در مورد كارگردانان باسابقه. البته امسال با توجه به اينكه تعداد اين كارگردان‌ها زياد نيستند نمي‌توان نتيجه درستي گرفت. مثلا قابل پيش‌بيني است كه اگر داريوش مهرجويي، بهرام بيضايي و ديگراني كه در اين عرصه كاركشته هستند، بيايند مي‌شود نظر داد. براي مثال خانم حكمت با توجه به اينكه چند سال است از فضاي سينما دور بوده نمي‌توان در مورد فيلم جديدش حرف زد.


ادامه مطلب
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۹:۲۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

جشنواره فيلم فجر يكي از دستاورد‌هاي مهم و تاريخ‌ساز انقلاب و يك ثروت فرهنگي است. جشنواره فيلم فجر يك اتفاق نيست؛ يك داشته فرهنگي است.

به اين خاطر كه علاوه‌بر اينكه به شكل سينمايي داريم جشن‌هاي انقلاب را برگزار مي‌كنيم مهم‌تر از آن، اين است كه ميزان و شاخصي براي كيفيت سالانه سينماي ايران است؛ يعني بسيار فرصت ارزشمندي براي سينماگران است و در نبودنش سينماي ايران مساله مهمي را كم دارد.

بودن جشنواره فجر باعث مي‌شود سينما، چون در معرض نقد خواص قرار مي‌گيرد بسيار خوب و مناسب باشد.

جشنواره فجر ساليان سال است، از زماني كه ما كودك بوديم، برگزار مي‌شود. در كل هميشه احساس مي‌كردم در دل سرما مردم با سينما آشتي كرده‌اند و چقدر خوب كه در شهرستان‌ها هم فيلم‌ها را مي‌بينند.

من دورادور اسم فيلم‌هاي جشنواره امسال را شنيده‌ام. مي‌توانم بگويم اين جشنواره با توجه به نوع مديريتي كه شاهدش هستم كم‌حاشيه است. بالطبع فيلم‌هاي كم‌حاشيه هم در جشنواره حضور دارند و براي همين شاهد فيلم‌هاي پاكيزه‌اي هستيم.

از لحاظ تنوع آثار هم بايد بگويم از همه طيف‌هاي فكري و سليقه‌اي در جشنواره حضور دارند؛ از فيلم‌هاي دفاع مقدس تا سينماي اجتماعي و كمدي. هر كدام از اين فيلم‌ها نماينده حوزه خودشان هستند. اميدوارم هر سال جشنواره را پوياتر و بهتر ببينيم.


ادامه مطلب
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۷:۴۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

علي‌رغم اهميت جشنواره فيلم فجر به‌عنوان مهم‌ترين فستيوال داخلي سينماي ايران، به دليل كارشناسي‌هاي بعضا غير‌تخصصي و غير‌فني و لحاظ كردن سليقه شخصي، در چند سال گذشته بيشتر شاهد يك دورهمي سينمايي بوده‌ايم تا برپايي فضاي رقابتي و جدي. اينكه برخي از فيلمسازان آثارشان را به جشنواره ارسال نكرده‌اند - به بهانه ناتمام بودن- درحالي كه همزمان در فستيوال‌هاي خارجي اكران مي‌شوند، دليل متقن همين موضوع است؛ اينكه فيلمساز يا تهيه‌كننده، جشنواره فجر را اولويت اول خود در نظر نمي‌گيرد به عوامل بسياري از جمله داوري‌هاي غيراصولي برمي‌گردد كه بعضا بدون ديدن كامل يك فيلم به قضاوت آن نشسته‌اند. اين كار باعث دلخوري و رنجش بسياري از فيلمسازان شده است. از ديگر ايرادات، اكران ۱۵ يا حتي ۲۰ مرتبه يك فيلم در جشنواره است كه در هيچ كجاي دنيا سابقه ندارد و اغلب به اكران عمومي آن آسيب مي‌رساند. اشكال ديگري كه از نظر بنده وارد است، تغيير هر ساله دبير جشنواره است. اين هم شبيه بقيه مديريت‌هاي كوتاه‌مدت! بدون چشم‌انداز و اغلب هر سال با تغيير سياست‌هاي جشنواره همراه است. يك‌سال بخش ويدئو وجود دارد و سال بعد حذف مي‌شود يا يكباره بخش فيلم كوتاه با وجود جشنواره‌هاي متعدد و تخصصي مخصوص به خود، به جشنواره فيلم فجر اضافه مي‌شود. اشكال اساسي‌تر اينكه، عموما تعدادي از فيلم‌هايي كه در جشنواره مورد داوري قرار مي‌گيرند، بعدا دچار مميزي شده يا توقيف مي‌شوند. به عبارتي گويا بخش نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد تازه بعد از نمايش فيلم‌ها در جشنواره فجر دست به قلع و قمع مي‌زند. متاسفانه، همه مشكلاتي كه نام بردم به علاوه نگاه‌هاي فراجناحي و سليقه‌اي كه مثلا كدام فيلم از طرف كدام ارگان دولتي حمايت مي‌شود و از اين دست، جشنواره را از فرم بايسته و شايسته خودش خارج كرده و از اعتبار آن كاسته است، چنانكه بسياري از فيلمسازان اتمام فيلم‌هايشان را با تاريخ شروع فستيوال‌هاي خارجي و معتبري مثل برلين، كن و ونيز تنظيم مي‌كنند.


ادامه مطلب
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۸:۱۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا