وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

پرهام نورافزا:

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» به نويسندگي و كارگرداني محمدرضا فرطوسي، با بازي عباس غزالي و زهرا الربيعي بازيگر سرشناس عراقي در جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» آمريكا حضور پيدا مي‌كند.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» (أنا يوسف يا اُمي) Mother,I'm Joseph نخستين اثر سينمايي محمدرضا فرطوسي در جديدترين حضور بين‌المللي خود به نمايندگي از سينماي ايران در چهار سانس مختلف از جمله؛ روزهاي 9، 10، 14 و 19 اسفند ماه امسال (28 فوريه و 1 و 5 و 10 مارس 2018) در بخش «چشم انداز سينماي جهان» در بيست و هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» Cinequest آمريكا از معتبرترين جشنواره‌هاي فيلم‌هاي مستقل دنيا به نمايش درمي‌آيد.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» از بين ۱۷۵۰ فيلم از ۱۲۰ كشور جهان؛ براي نمايش در بخش «چشم انداز سينماي جهان» در بيست و هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» انتخاب شده است؛ در بيانه اين جشنواره در مورد اين فيلم ايراني آمده است: ما عاشق احساسات عميق شخصيت‌هايي شديم كه به زيبايي در اين فيلم جان بخشيده شده‌اند فيلمي فوق‌العاده و قدرتمند.

بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» با شعار «آفرينش نوآوري و توانمندسازي» از روزهاي 8 تا 20 اسفند ماه امسال (۲۷ فوريه تا ۱۱ مارس 2018) در سيليكون والي در سن خوزه ايالت كاليفرنيا در آمريكا برگزار مي‌شود و در آن بيش از ۱۳۰ فيلم كه اولين نمايش جهاني و آمريكايي خود را تجربه مي‌كنند به نمايش درمي‌آيند.

خوانندگان روزنامه «يواس‌اي تودي» USA Today جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» را بهترين جشنواره فيلم آمريكا انتخاب كرده‌اند.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» در نخستين اكران جهاني خود در ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم دهلي در كشور هندوستان روي پرده رفت؛ و در ادامه در بخش رقابتي دومين دوره جشنواره‌ فيلم‌هاي مستقل برزيل به نمايش درآمد و از طرف اعضاي هيات داوران اين جشنواره، جايزه بهترين فيلم به اين اثر سينمايي به نويسندگي و كارگرداني محمدرضا فرطوسي از ايران اهدا شد.


ادامه مطلب
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۴:۴۶ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

بهتاش صناعي‌ها، كارگردان سينماي ايران در اين جشنواره گفت: جايزه «اينگمار برگمان» جشنواره بين‌المللي فيلم «يوتوبوري» سوئد، به واسطه اسم آقاي برگمان؛ قدمت و اعتبار زيادي دارد.

بهتاش صناعي‌ها فيلمنامه‌نويس و كارگردان سينماي ايران داور بخش رقابتي «اينگمار برگمان» Ingmar Bergman در چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم «يوتوبوري» (گوتبورگ) Goteborg در كشور سوئد در مورد اين دوره از جشنواره گفت: حضور من در جشنواره فيلم «گوتبورگ» به دو سال پيش برمي‌گردد كه فيلم «احتمال باران اسيدي» در بخش «صداهاي جديد» حضور داشت؛ امسال هم فيلم مستند «ديپلماسي شكست‌ناپذير آقاي نادري» در بخش نمايش‌هاي مستند انتخاب كردند و كمي بعد از آن نيز داوري بخش رقابتي «اينگمار برگمان» را به من پيشنهاد دادند. آشنايي من با جشنواره فيلم «گوتبورگ» به چهار سال پيش برمي‌گردد كه مريم مقدم داور بخش رقابتي اصلي جايزه اژده‌هاي اين جشنواره را برعهده داشت.

وي همچنين گفت: جايزه برگمان از مهم‌ترين جوايز در دنياست كه به فيلم اول يا دوم اهدا مي‌شود؛ اين جايزه تا سال 2007 كه خود آقاي برگمان زنده بودند به مدت 20 سال با مديريت شخص ايشان به برندگان داده مي‌شد. علت آن هم اين بود كه آقاي برگمان 20 سال آخر عمرشان، دبير افتخاري جشنواره فيلم «گوتبورگ» بودند؛ اين جايزه هم با نظارت خودشان به بهترين فيلم اول و دوم كه در دنيا ساخته مي‌شد اهدا مي‌گرديد.

اين كارگردان سينما در ادامه سخنانش اظهار داشت: اين جايزه به واسطه اسم آقاي برگمان؛ قدمت و اعتبار زيادي دارد و از سالي كه ايشان فوت كردند؛ مسئولان جشنواره فيلم «گوتبورگ» يك هيات داوران 3 يا 5 نفره را براي اين بخش از جشنواره تعيين مي‌كنند. امسال من به اتفاق خانم «پرنيلا آگوست» Pernilla August ستاره سينماي سوئد و برنده جايزه نخل طلاي بهترين بازيگر زن جشنواره بين‌المللي فيلم كن كه خودشان بازيگر فيلم‌هاي آقاي برگمان از جمله؛ «فاني و الكساندر» بودند و همچنين «نانا فرانك راسموسن» Nanna Frank Rasmussen منتقد سينما و رئيس انجمن منتقدان سينماي دانمارك اعضاي هيات داوران بخش رقابتي «اينگمار برگمان» در جشنواره فيلم «يوتوبوري» بوديم

وي افزود:« 8 فيلم اول و دوم مهم دو سال اخير از سراسر دنيا براي اين بخش از جشنواره انتخاب شده بودند و به نظرم 4 فيلم آن، كشف اين جشنواره بود كه واقعا ما را غافلگير كردند. 4 فيلم اين بخش، آثاري بودند كه شناخته شده بودند و در ظرف يكسال اخير در جشنواره‌هاي زيادي حضور پيدا كرده بودند و 4 فيلم ديگر نيز جزو كشف‌هاي جشنواره بود كه به رسم هر ساله، اين كار را انجام مي‌دهند. اتفاقا اين چند فيلم، نسبت به آثاري كه در جشنواره‌هاي متعددي حضور پيدا كرده بودند چه بسا فيلم‌هاي خيلي ويژه‌ و خاص‌تري بودند.   

كارگردان فيلم «احتمال باران اسيدي» در بخش ديگر از سخنانش تاكيد كرد: جشنواره فيلم «گوتبورگ» خيلي جوايز مهمي دارد و جايزه بخش رقابتي «نورديك» به مبلغ يك ميليون كرون (600 ميليون تومان) به بهترين فيلم اهدا مي‌شود كه گران ترين جايزه نقدي در جهان محسوب مي‌شود و در بخش‌هاي مختلف نيز جوايز نقدي زيادي به برندگان اهدا مي‌شود؛ ولي بخش رقابتي «اينگمار برگمان» اصلا جايزه نقدي ندارد و اعتبار آن از روزي كه تاسيس شده است اين بوده كه فقط اسم برگمان روي جايزه باشد و هيچ جايزه نقدي در كنار نيست. و در اين سال‌هايي كه آقاي برگمان در قيد حيات نيستند يك جايزه معنوي براي آن گذاشتند و به كارگردان برنده، اين امكان داده مي‌شود كه دو روز در جزيره‌اي كه ايشان در آنجا زندگي مي‌كرد و آثارشان را مي‌ساخت و نيز در خانه ايشان زندگي كند.  

داور ايراني بخش رقابتي «اينگمار برگمان» در مورد فيلم برنده اين دوره از جشنواره فيلم «گوتبورگ» گفت: فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره، همگي آثار خوبي بودند و رقابت سختي با همديگر داشتند؛ تا روز آخر، يك فيلم ديگري مدنظر ما بود كه براي ما خيلي جذاب بود و در روز آخر، دو فيلم ديديم كه يكي از آنها خودش را به‌عنوان برنده جايزه برگمان به ما تحميل كرد؛ براي اينكه هر سه داور بعد از ديدن اين فيلم، واقعا بعد از مدت طولاني تحت تاثير بوديم و احساس كرديم فيلم كاملي ديديم كه برايمان سخت بود از آن اشكال بگيريم و آن هم فيلم سينمايي «منينا» Menina به كارگرداني «كريستيانا پينهيرو» Christina Pinheiro بود.

وي همچنين گفت: «منينا» فيلم خيلي ساده‌اي در مورد مهاجرت يك خانواده پرتغالي به فرانسه در دهه 60 ميلادي است كه به دليل بحران اقتصادي كه در پرتغال به وجود مي‌آيد به فرانسه مهاجرت كرده‌اند؛ بدون اينكه در فيلم تاريخي اعلام بشود كه چه سالي است و به كدام شهر فرانسه آمدند، در فيلم، فقط مي‌بينيم كه به يك شهر صنعتي در جنوب فرانسه آمده‌اند. از لباس‌ها و ماشين‌هايي كه در فيلم مي‌بينيم متوجه مي‌شويم كه لباس‌هاي دهه 60 است. ما يك خانواده چهار نفره مي‌بينيم پدر و مادر و دو فرزند، كه پدر خانواده درگير بيماري و بحران سرطان است و فقط دختر كوچك خانواده از اين بحران اطلاع دارد. بدوبسطان‌هاي اين پدر و دختر براي اينكه بقيه خانواده خيلي ناراحت نباشند فضاي جالبي را به فيلم بخشيده است. همه اين اتفاقات در خانه‌اي كنار دريا روي مي‌دهد و يك مقداري فضاهاي فيلم‌هاي آقاي برگمان را تداعي مي‌كند كه در خانه‌هايي در كنار دريا و در جزيره‌هايي قصه اتفاق مي‌افتد. منتهي تفاوتي وجود داشت كه فيلم‌هاي آقاي برگمان آثار شاعرانه‌اي هستند كه ارجاعات فلسفي دارند و خيلي اوقات روانشناختي و پيچيده هستند؛ ولي فيلم «منينا» خيلي روايت رئاليستي ساده‌اي را داشت ولي انتخاب بازيگران و تاثيرگذاري كه داشت و همچنين چينش بازيگران، باعث شد كه همه ما درگير فيلم بشويم.

بهتاش صناعي‌ها كارگردان سينماي ايران در پايان سخنانش اظهار داشت: به نمايندگي از طرف هيات داوران بخش رقابتي «اينگمار برگمان»، جايزه اين بخش از جشنواره را به خانم «كريستيانا پينهيرو» اهدا كردم. «منينا» محصول فرانسه است ولي يك فيلم كاملا پرتغالي محسوب مي‌شود؛ كارگردان آن اصالتا پرتغالي ولي بزرگ شده فرانسه است.


ادامه مطلب
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۰:۳۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

عضو هيات‌رئيسه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي توجه به فيلمسازان و استعدادهاي جوان فيلمسازي را موجب شكل‌گيري بياني جديد و جذب مخاطب بيشتر در سينماي امروز كشور برشمرد و گفت: فيلم «لاتاري» به دليل بيان واقعيت‌هاي جامعه مخاطبان سينما را راضي خواهد كرد.

 سيده فاطمه ذوالقدر روز چهارشنبه با اشاره به تماشاي فيلم 'لاتاري' در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر گفت: سوژه اين فيلم سوژه‌اي اجتماعي است و دست روي نكته‌اي مي‌گذارد كه براي جامعه ايراني بسيار قابل تأمل است.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس درمجلس شوراي اسلامي افزود: فيلم در عين حال كه يك سوژه اصلي تحت عنوان قاچاق انسان را مطرح مي‌كند بسياري از مسائل و معضلات جامعه را نيز در حاشيه آن از جمله سختگيري خانواده‌ها در ازدواج و پيامدهاي منفي آن، مشكلات اقتصادي و سودجويي برخي افراد از اين مشكلات و معضلات اجتماعي را بيان مي‌كند.
ذوالقدر با بيان اينكه سوژه طرح شده در فيلم 'لاتاري' گامي نو و جديد به شمار مي‌آيد كه پيش از اين در سينماي ايران به آن پرداخته نشده بود، پيش‌بيني كرد كه اين فيلم مخاطبان سينما و جشنواره سي و ششمين را راضي كند و علت اين رضايت هم بيان واقعيت‌ها و معضلات در جامعه امروز ايران است.

ذوالقدر اضافه كرد: در عين حال بسياري ديگر از فيلم‌ها با هزينه‌هاي بالا نمي‌توانند مخاطب خود را راضي نگه دارند و علت اين مساله بيان مسائلي است كه با آنچه در جامعه مي‌‌گذارد بسيار فاصله دارد كه البته برخي سلايق بيان حقايق جامعه در سينما را نمي‌پسندند.

نماينده مردم تهران در مجلس بيان حرف‌هاي مردم و دغدغه‌هاي آنها از طريق سينما و تلويزيون را بسيار مهم دانست و تصريح كرد: چنانچه دغدغه‌هاي مردم از اين تريبون‌ها بيان شود و گوشه‌اي از سينما به زبان اعتراضي مردم تبديل شود، بخشي از جامعه را تخليه كند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۳:۲۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

كارگردان فيلم «سرو زير آب» با بيان اينكه با سختي‌ها و مميزي‌هاي عجيب براي ساخت فيلمش روبه‌رو بوده، از تصميم به ساخت سريالي ۳۰ قسمتي براساس فيلم‌ «سرو زير آب» خبر داد.

چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه، در ششمين روز جشنواره فيلم فجر فيلم «سرو زير آب» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر پس از چند سال اقدام او به ساخت رونمايي شد.

باشه آهنگر درباره طولاني شدن اين فيلم كه در حوزه دفاع مقدس است، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ ما را خيلي اذيت كردند و حتي نتيجهاش اين شد كه ۱۶ بار فيلمنامه را بازنويسي كرديم.

او با اشاره به اينكه نمي‌داند درباره اين پروسه بايد ماجراهايي كه پيش آمده را توضيح دهد يا خير ادامه داد: در اين چند سال با مسائل متعددي روبه‌رو بوديم از جمله اينكه اسامي جهانگير و جهانبخش و سياوش فيلم كه جزو مواردي بودند كه بايد تغيير مي‌كردند ولي ما اسنادي برديم تا ثابت كنيم كه اينها ار اسامي شهداي جنگ بودند.

كارگردان فيلم «ملكه» افزود: حتي بحث زرتشتي بودن يكي‌ از شهدا هم از مسائل مان بود درحالي كه ما شهداي مسيحي و كليمي و زرتشتي زيادي داشتيم و حتي دو شهيد بهايي داريم كه مي‌شود درباره آنها فيلم ساخت و نبايد از اين‌ها بترسيم. بنابراين گرفتاري‌هايي كه داشتيم خيلي از اين دست بود و براي رفع آن مثلا مي‌گفتند زرتشتيها را اهل سنت كنيد.

باشه آهنگر گفت: براي يك سكانس كه پيكرها با طناب به هم بسته ميشوند ۶ ماه فيلمنامه متوقف شد چون به ما گفتند با طناب شهدا را به هم مي‌بنديد؟ مي‌گفتم پس با چه ببندم؟ ضمن اينكه آن طناب را در متن براي بازيگر و تهيه‌كننده نوشتم اما تعبيري به كار بردند كه گفتم چطور چنين چيزي به ذهن شما رسيد؟ بعد هم گفتند به جاي طناب بنويس روبان و معلوم نبود چه رنگي بايد مي‌نوشتم چون ما در اين مملكت با رنگ‌ها هم مشكل داريم.

وي بيش از اين صحبت‌هايش را ادامه نداد آن هم با اين توجيه كه بيش از اين خطرناك مي‌شود و سپس در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا فيلم را با توجه به طولاني بودن دو منظوره ساخته و قراراست سريالي هم از آن توليد شود، گفت: اين فيلم‌ مجزا است و سيناپس سريال را پس از فيلم نوشتم كه ۳۰ قسمت است و فقط يك موردش آن‌چيزي است كه در اين فيلم بود و سريال به اديان‌ها و قوميت‌هاي ديگر هم مي‌پردازد. اما هنوز آن را به جايي ارائه ندادهام و كامل هم نشده است.

در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم‌ پس از آنكه از سوي تهيه‌كننده اعلام شد كه اين فيلم خيلي گران نشده و با وجود پروداكشن زياد و فيلمبرداري در چهار استان، «سرو زير آب» يكي از ارزان‌ترين فيلمهاي دفاع مقدس است، باشه آهنگر با اشاره به حرف و حديثهايي كه از همكاري اش با ارگانها شنيده بيان كرد: اين چه رانتي است كه من پنج سال معطل شدم و بعد روي پيشاني‌ام بخورد كه سه ارگان آمدهاند وسط؟ ما شايد نوادر تهيه‌كننده خصوصي داشته باشيم كه از ابتدا خودشان پول گذاشته باشند و بايد دعا كرد بخش خصوصي آنقدر پولدار شود كه من مجبور نشوم براي ساخت فيلم سراغ جاهايي بروم كه ۵ سال هم معطل شوم.

در اين نشست تعدادي ديگر از عوامل فيلم از جمله عليرضا زرين دست، مسعود رايگان، رضا بهبودي، مينا ساداتي، ستاره اسكندري، مهتاب نصيرپور هم حضور داشتند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۰۵:۴۹ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

اكران فيلم «تنگه ابوغريب» با استقبال بسيار گسترده اهالي رسانه، منتقدان و عكاسان روبه‌رو شد و پيش از اكران اثر با وجود زمانبندي نامناسب جشنواره در روز ششم شاهد صف‌هاي طويلي از مخاطبان بود.

ششمين روز از جشنواره فيلم فجر با اكران فيلم‌هايي با طعم دفاع مقدس و جبهه‌هاي حق عليه باطل آغاز شد.

فيلم سينمايي «سرو زير آب» به كارگرداني «محمدعلي باشه آهنگر» با موضوع شهداي غواص اولين فيلمي بود كه در روز ششم جشنواره فيلم فجر اكران شد. اين فيلم با استقبال نسبتا خوب اهالي رسانه روبه‌رو شد اما درنهايت نتوانست از سوي منتقدان نمره بالايي دريافت كند.

اين فيلم صبح 18 بهمن ماه از فهرست بهترين آثار از سوي آراي مردمي جشنواره فيلم فجر نيز خارج شد.

دومين فيلم اكران شده در پرديس ملت كاخ رسانه‌ها، فيلم پرطرفدار اين روزهاي جشنواره يعني «تنگه ابوغرريب» به كارگرداني «بهرام توكلي» بود. اين كارگردان سينما كه در سابقه كاري خود آثاري همچون «من ديگو مارادونا نيستم» و «اينجا بدون من» را مي‌بيند اين بار به سراغ سينماي دفاع مقدس رفته و از نگاه بسياري مخاطبان بهترين فيلم اين ژانر را در جشنواره امسال ساخته است.

اكران فيلم «تنگه ابوغريب» با استقبال بسيار گسترده اهالي رسانه، منتقدين و عكاسان روبه‌رو شد و پيش از اكران اثر با وجود زمانبندي نامناسب جشنواره در روز ششم شاهد صف‌هاي طويلي از مخاطبان بود.

اين فيلم با موضوع «تنگه ابوغريب» و دفاع گردان عمار از اين مكان ساخته شده و بازيگراني همچون جواد عزتي، مهدي پاكدل، علي سليماني، حميدرضا آذرنگ را در خود مي‌بيند. تماشاگران پرديس سينمايي ملت بعد از اكران اين فيلم سينمايي دقايقي به تشويق اين اثر سينمايي پرداختند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۶:۱۱:۰۲ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

نشست پرسش و پاسخ «جاده قديم» در پرديس ملت محل اعتراض شديد منيژه حكمت كارگردان اين فيلم از مديران جشنواره فجر شد و او ادعا كرد كه سناريوي اين جشنواره از قبل نوشته شده و تمامي بليت‌هاي سينماهاي مردمي به ارگان‌هاي دولتي اختصاص يافته تا سيمرغ‌هاي مردمي به فيلم‌هاي خاص برسد. او همچنين تاكيد كرد كه اشتباه كرده كه فيلمش را در جشنواره به نمايش درآورده است.

منيژه حكمت در ابتداي نشست «جاده قديم» در اعتراض به اختصاص يافتن بليت فيلم‌هاي جشنواره به ارگان‌ها و سازمان‌ها گفت: «من ديروز و امروز در سينماهاي مردمي فيلم را ديدم و به اين نتيجه رسيدم كه سناريوي جشنواره فجر از قبل نوشته شده و از مردم عزيز و تمام جواناني كه در سرما براي گرفتن بليت‌ها در صف ايستادن معذرت مي‌خواهم. تمام بليت‌هاي سينماهاي مردمي به ارگان‌ها فروخته شده و سهميه‌هاي آزاد از سالن‌هاي ۴۰۰ نفره ۶ تا 10 نفر است. جايزه مردمي نوش جان شما (فيلم‌هاي ارگاني)، ولي بگذاريد مردم فيلم‌ها را ببينند. ضمن معذرت از تمام مردم من ديگر در سينماهاي مردمي حضور پيدا نمي‌كنم. اين فيلمنامه سيستماتيكي كه جشنواره فجر آن را نوشته در حال اجراست. »

حكمت همچنين درباره زمان داستان اين فيلم و دليل مشكي پوشيدن عوامل «جاده قديم» گفت: «قرار بود اين فيلم را سال 94 بسازم و آن زمان بحث انرژي هسته‌اي داغ بود. به هر حال شرايط اجتماعي و اقتصادي و به‌طور كلي شرايطي كه ما در آن قرار داشتيم، در فيلم بي‌تاثير نبود و ما هم در فيلم به آن عكس‌العمل نشان داديم. درباره دليل مشكي پوشيدن‌مان هم بايد بگويم كه اين موضوع يك سوپرايز است كه در زمان اكران بيشتر متوجه علت اين موضوع خواهيد شد. »

او همچنين درباره تغييرات احتمالي در فيلم با توجه به موضوع آن نيز گفت: «فيلمنامه جرح و تعديل خاصي نداشت، همان فيلمنامه‌اي را كه نوشته بودم، ساختم و تنها يك دوست پسر و لگد دختر به نامحرم از فيلمنامه حذف شد. من آدم مطالبه گري هستم. در اين ۴۰ سال اگر بخواهيم مطالبه‌گر باشيم متهم مي‌شويم به حاشيه پردازي

در ادامه اين نشست از مهتاب كرامتي درباره نقشش در اين فيلم سوال شد كه او پاسخ داد: «تجربه كردن را دوست دارم و فكر مي‌كنم براي يك بازيگر شگفت‌انگيز است كه پيشنهاد چنين نقشي به او بشود. براي انجام اين نقش تحقيقات ميداني داشتم، ضمن اينكه خانم حكمت اطلاعاتي را كه درخصوص اين نقش داشتند در اختيار من گذاشتند. ما در اين نقش ما به ازاهاي واقعي بسياري داشتيم و ترسيديم. »

منيژه حكمت در پاسخ به پرسش يك خبرنگار در مورد آشفته بودن فيلمنامه «جاده قديم» گفت: «آشفته بودن فيلمنامه را قبول ندارم. تمام قصه فيلم حول محور خانواده مي‌گذرد. وقتي در يك خانواده مشكلي براي يك زن به وجود مي‌آيد تمام افراد مونث خانواده را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. من ميخواهم بگويم كه زنان وقتي مورد تعرض قرار مي‌گيرند با صداي بلند اين موضوع را اعلام كنند، اگر اين اتفاق رخ دهد سونامي به وجود خواهد آمد كه هيچ مردي ديگر جرات اين كارها را نكند. »

درپايان اين نشست منيژه حكمت در واكنش به پرسش خبرنگار ستاد خبري جشنواره فجر، كه چرا با اينكه مي‌داند سناريوي جشنواره فجر از پيش نوشته شده فيلمش را در جشنواره فجر به نمايش درآورده گفت: «آدم بعضي وقت‌ها اشتباه مي‌كند و با صداي بلند مي‌گويم غلط كردم! ۵۰ درصد بليت فيلم‌ها متعلق به مردمي است كه در سرما در صف مي‌ايستند، نه ارگان‌هاي دولتي. اين‌ها سيمرغ بهترين فيلم مردمي را مي‌خواهند و من مي‌گويم كه اين سيمرغ نوش جانتان. »


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۳۱:۲۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

در حالي كه امسال نسبت به دوره‌هاي گذشته ابهام‌هاي بيشتري درباره گردآوري آراي مردمي و شيوه پردازش آنها وجود دارد و نظرسنجي اينترنتي از تماشاگران با اشكال‌هايي مواجه است، محصول مشترك خانه سينما و جشنواره فجر بعد از چهار روز نمايش فيلم‌ها يك فهرست از ده فيلم برتر تماشاگران است كه به شكل فله‌اي منتشر شده است.

در اين فهرست كه چند ساعت بعد از نيمه شب از طرف روابط‌عمومي جشنواره منتشر شده، فيلم‌هاي «داركوب»، «بمب؛ يك عاشقانه»، «به وقت شام»، «مغزهاي كوچك زنگ زده»، «سرو زير آب»، «خجالت نكش»، «چهارراه استانبول»، «تنگه ابوقريب»، «لاتاري» و «عرق سرد» به‌عنوان ده فيلم برتر از نظر تماشاگران معرفي شده‌اند.

نكته جالب آن است كه در نمودار منتشر شده، اسامي اين فيلم‌ها در يك دايره آمده كه نه براساس حروف الفباست و نه رتبه و امتياز فيلم‌ها را مشخص كرده و نشانه نوعي آشفتگي و دستپاچگي ازسوي ستاد انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران و برگزار‌كنندگان جشنواره براي انتشار يك فهرست به هر قيمت براي جلوگيري از افزايش ابهام‌ها است. هرچند كه احتمالا اين شيوه اعلام آثار منتخب تماشاگران فقط ابهام‌ها را بيشتر خواهد كرد.

هرچند تجربه ثابت كرده به دست آوردن سيمرغ فيلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر نه كيفيت فيلم را به نمايش مي‌گذارد و نه نشانه موفقيت در گيشه است، اما از جوايز مهم جشنواره فجر است كه همواره حرف و حديث‌هاي زيادي به همراه داشته است.


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۳۰:۱۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

اولين نشست پرسش و پاسخ جشنواره فيلم فجر با حضور سازندگان فيلم «كاميون» برگزار شد. در اين نشست كامبوزيا پرتوي اعلام كرد كه در زمان حضور جواد شمقدري به‌عنوان رئيس سازمان سينمايي مي‌خواست اين فيلم را جلوي دوربين ببرد، اما به او اعلام شد كه اين فيلم فقط با تغيير كارگردان امكان ساخته شدن دارد.

در اين نشست سعيد آقاخاني، نسرين مرادي، رامين راستاد، به‌عنوان بازيگر، ميلاد موحدي آهنگساز، تورج اصلاني فيلمبردار و كامبوزيا پرتوي به‌عنوان كارگردان حضور داشتند.

كامبوزيا پرتوي درباره ساخت اين فيلم سينمايي در زمان مديريت قبلي سازمان سينمايي گفت: «در زمان آقاي شمقدري من مي‌خواستم همين فيلم را بسازم اما مديران سينمايي وقت اجازه ندادند و گفتند تنها در صورتي اين فيلمنامه مي‌تواند ساخته شود كه كارگردان آن عوض شود. »

پرتوي همچنين درباره شباهت «كاميون» به فيلم «فراري» عليرضا داوودنژاد كه نويسندگي فيلمنامه آن را برعهده داشت: «من اين فيلمنامه را در سال ۲۰۰۰ نوشتم و ۲۰۰۱ به جشنواره پوسان و جشنواره اِميِن فرانسه فرستادم و در اين جشنواره‌ها هم جايزه هم گرفت. اگر آن موقع اين فيلم را مي‌ساختم شايد مي‌گفتند «فراري» تحت تاثير «كاميون» قرار گرفته است. »

او همچنين درباره ايده ساخت «كاميون» گفت: «منشا اين فيلمنامه به دهه ۶۰ باز مي‌گردد. آن زمان كه سر فيلم «گلنار» در جنگل‌هاي ۲۰۰۰ بوديم، روزي من ديدم آقاي سجادي حسيني خيلي التهاب دارد و دائما به شهر مي‌رفت و باز مي‌گشت. از او مساله را جويا شدم كه گفت من در تهران خانه خريدم بعد همسرم وسايل خانه را بار كاميون كرده و من الان در خيابان آواره ماندم. اين فيلمنامه داستانش به دهه ۶۰ بر مي‌گردد. »

پرتوي همچنين درباره اخبار منتشر شده در مورد حضور بهروز وثوقي در اين فيلم گفت: «بعد از فيلم «افسانه دو خواهر» من در ايران ممنوع‌الكار شدم و رفتم تركيه كه كاري را آنجا شروع كنيم و طرح اوليه «كاميون» را ارائه دادم. بعد تهيه‌كننده آن گفت آقاي وثوقي مي‌تواند در اين فيلم بازي كند. ما هم فيلمنامه را فرستاديم براي بهروز وثوقي و ايشان هم فيلمنامه را خواند و از آن خوشش آمد. اميدوار بوديم مجوز بازي وثوقي در ايران را كسب كنيم اما نشد‌. بعد فيلمنامه را تغيير دادم به زماني كه تركيه كردها را آواره كرد. »

رامين راستاد درباره بازيگري و دستياري‌ خود در اين فيلم گفت: «من تجربه دستياري بسياري از فيلمسازان بزرگ را داشتم و با افتخار قبول كردم كه دستياري كامبوزيا پرتوي باشم و بيشتر از بازي كردن به دليل دستيار بودنم در اين فيلم خوشحالم. »

سعيد آقاخاني هم در مورد بازي‌اش در فيلم «كاميون» گفت: «من تا حالا بازي در چنين موقعيت‌هايي را تجربه نكرده بودم و وقتي فيلمنامه را خواندم ديدم انقدر درست بود كه مي‌تواند من را هدايت كند و با كمال ميل بازي در اين فيلم را پذيرفتم. گريم من هم تاثير بسياري داشت و پس از گريم بابك اسكندري، نقش من رو به جلو رفت. »


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۲۸:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

منيژه حكمت كه امسال با فيلم «جاده قديم» در مقام كارگردان در جشنواره فجر شركت كرده، در اكران مردمي اين فيلم از شرايط فعلي سينماي ايران انتقاد كرده و گفته در بليت فروشي فيلم‌ها در گيشه جشنواره بي‌عدالتي در جريان است.

اين كارگردان و تهيه‌كننده در ويديويي كه بي‌بي‌سي منتشر كرده، مي‌گويد: «ما از سينماي ارگاني نمي‌آييم، ما از سينماي مستقل مي‌آييم. بضاعت‌مان همين است كه روي پرده مي‌بينيد. »

او در ادامه صحبت‌هايش كه با تشويق تماشاگران همراه است، از وضعيت گيشه سينماهاي جشنواره انتقاد مي‌كند: «من متاسفم كه در گيشه وقتي بليت «جاده قديم» را مي‌خواهم، به من مي‌گويند «آينه بغل» را بخريد تا صندلي‌هاي فيلم من خالي بماند. هر كم‌كاري‌اي بوده اشكال ندارد. چهل سال است كه روح، روان و جسم ما زخمي است. رفتار ناعادلانه را نمي‌فهمم و براي تك تك مردم سرزمينم نمي‌خواهم. »

در اين جلسه بازيگران فيلم از جمله مهتاب كرامتي و ترلان پروانه هم حضور داشته‌اند.


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۸:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

نشست خبري فيلم سينمايي «چهارراه استانبول» با حضور بهرام رادان، مصطفي كيايي، محسن كيايي، مسعود كرامتي، سحر دولتشاهي، مهدي پاكدل، محسن كيايي، رعنا آزادي‌ور، ماهور الوند و ساير عوامل اين فيلم در پرديس ملت برگزار شد. در اين نشست مصطفي كيايي اعلام كرد مثل تمامي ايرانيان پس از حادثه پلاسكو جوگير شد و مي‌خواست درباره اين حادثه فيلمي را جلوي دوربين ببرد. او همچنين عقيده دارد اگر او اين فيلم را نمي‌ساخت، كسي در رابطه با اين حادثه فيلمي توليد نمي‌كرد.

مصطفي كيايي درباره طراحي صحنه اين فيلم و نماهاي ساختمان پلاسكو كه در اين فيلم نمايش داده شد، گفت: «هدف ما در اصل پلاسكو نبود. مثل هر فيلمي كه به يك واقعه گره خورده است و درام روايت‌گر يك ماجراي واقعي است، طبيعي است كه ما هم به اندازه نيازمان به حادثه پلاسكو به‌عنوان ماجرايي واقعي ورود كرديم. كسي كه براي ديدن پلاسكو فقط آمده باشد واقعا طبيعي است كه اين‌طور فكر كند. وقتي در مورد پلاسكو حرف مي‌زنيم، مردم نزديك به 10 گيگ حافظه بصري از اين مكان را دارند و ما نمي‌توانستيم هيچ خطايي داشته باشيم. به هرحال واقعيت اين است كه اگر من اين فيلم را نمي‌ساختم، كسي سراغ اين موضوع نمي‌رفت به اين دليل كه اين فيلم‌ها هزينه بالايي دارد. من 3 ميليارد پول از جيب خودم گذاشتم تا فيلم را بسازم. من بايد سراغ ارگان‌ها مي‌رفتم كه در آن صورت نظرات خودشان را القا مي‌كردند. »

مصطفي كيايي همچنين درباره زوج بهرام رادان و محسن كيايي در فيلم‌هايش گفت: «من بازيگرانم را براساس معيارهاي خودم انتخاب مي‌كنم و به گيشه كاري ندارم. من افتخار مي‌كنم با كساني كار مي‌كنم كه آرامش و اخلاق دارند. ترجيح مي‌دهم با سوپراستاري كار كنم كه جايگاه خودش را مي‌شناسد و به اين نكات توجه دارم. اگر اين زوج جواب بدهد در كارهاي ديگر هم از آنها استفاده مي‌كنم و همين‌طور از سحر دولتشاهي و همه بازيگران ديگر. »

بهرام رادان درباره شباهت نقش‌اش با فيلم «باركد» گفت: «من اولين باري است كه اين فيلم را مي‌بينم و نمي‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدي نقش‌هايم هستم و نيمه خالي كارم را بيشتر مي‌بينم. البته خوشحالم سابقه فيلم باركد اينقدر قوي در ذهن‌ها نشسته است. ما اول در «عصر يخبندان» باهم كار كرديم، در كنار سحر دولتشاهي. در باركد و اين فيلم دو دوست بوديم و از طبقات و ژانرهاي مختلف كار مي‌كرديم. »

رعنا آزادي‌ور درباره انتخاب نقش‌هايش و گزيده‌كاري‌اش در سينما گفت: «مسيري كه طي مي‌كنم، انتخاب من بوده. از ابتدا كه وارد اين كار شدم، تقريبا سالي يك فيلم كار كرده‌ام. بعد از مدتي فهميدم كار خوبي نمي‌كنم كه كم كارم اما در سينماي ما كسي به اين نكته فكر نمي‌كند كه به خودم سخت مي‌گيرم. من اين فيلم را بسيار دوست دارم و خوشحالم كه اين امكان به من داده شد كه در كنارشان باشد. »

مصطفي كيايي در ادامه درباره گنجاندن داستان حادثه پلاسكو در فيلم جديدش گفت: «من هم مثل همه ايرانيان در رابطه با پلاسكو جوگير شدم و گفتم بايد فيلمي درباره آن بسازم. در سينماي آمريكا هم در مورد يازده سپتامبر خيلي فيلم ساختند. من تصميم گرفتم فيلمي بسازم كه به پلاسكو ربط داشته باشد... حادثه پلاسكو هم سياسي بود هم تجاري. بحث من اقتصاد بود. پلاسكو اقتصاد ما بود كه به هم ريخت. جواناني بود كه توليد مي‌كردند و من هم دوستان زيادي دارم كه به صورت نصف قيمت، جنس چيني مي‌آوردند و جايگزين توليد داخلي مي‌كنند. چهارراه استانبول نماد توليد داخلي است. »

ماهور الوند در مورد نقش خود در اين فيلم گفت: «اگر تصور مي‌شود كه از پس نقش برآمده‌ام، دليل اول آن تلاش كارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلي برخورد مي‌كنم و انتخاب‌هايم را باعشق انجام مي‌دهم. وقتي عاشقانه كار مي‌كنيم، توان و انرژي مي‌گذاريم و اگر از فيلم رضايت داريد، خوشحالم. »
مهدي پاكدل كه در اين فيلم نقش يكي از آتش‌نشانان حادثه پلاسكو را ايفا كرد، درباره حضور خود در اين فيلم گفت: «هربازيگري نقش‌هاي زيادي انتخاب مي‌كند اما اين نقش برايم عزيزتر است. آتش‌نشان‌هاي واقعي سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود مي‌گفتند. اين نقش برايم بار مسووليت داشت و نمي‌شد ساده از كنار آن گذشت. من سعي كردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم. »

مصطفي كيايي در پايان و در مورد تغيير نام اين فيلم گفت: «من اين فيلم را با اسم «پلاسكو »ثبت كردم اما اسم را تغيير دادم كه كسي فكر نكند كه عنوان پلاسكو را براي فروش انتخاب كرده‌ام. چون قطعا در گيشه نام پلاسكو بيشتر مي‌توانست موثر باشد، اما با اين وجود من نام فيلم را تغيير دادم. »


ادامه مطلب
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۱۷:۲۲ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا