وب نيوز آرت

وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

پرهام نورافزا:

فيلم سينمايي «طبل» به كارگرداني كيوان كريمي به نمايندگي از سينماي ايران در مراسم افتتاحييه برنامه «زمانِ زمستان تهران» در سينما «گالري» در شهر بروكسل در كشور بلژيك روي پرده رفت.

فيلم سينمايي «طبل» Drum نخستين ساخته بلند كيوان كريمي و فيلم مستند «نوشتن بر شهر» Writing on the city از ساخته‌هاي اين فيلمساز، در جديدترين حضور بين‌المللي خود، به نمايندگي از سينماي ايران و با حضور اين كارگردان جوان، «ژان ميشل فرودون» Jean-Michel FRODON منتقد سرشناس فرانسوي و سردبير سابق مجله‌ معتبر «كايه دو سينما» Cahiers du Cinéma و «انيس دو ويكتور» از پژوهشگران و منتقدان فرانسوي و كارشناس سينماي ايران؛ در مراسم افتتاحييه برنامه «زمانِ زمستان تهران» با تمركز بر سينماي ايران در سينما «گالري» CINEMA GALERIES در شهر بروكسل در بلژيك به نمايش درآمدند. در روزهاي برگزاري اين برنامه، آثار كارگردانان شاخص سينماي ايران از جمله؛ زنده‌ياد عباس كيارستمي، رخشان بني‌اعتماد و اصغر فرهادي نيز به نمايش درآمدند.

 

«طبل» در آخرين نمايش بين‌المللي خود با حضور كيوان كريمي در بخش «حركت به جلو» در پانزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم «آسيا پاسيفيك ولادي وستوك» IFF Pacific Meridian Vladivostok در روسيه به روي پرده ‌رفت. هدف اصلي اين جشنواره توسعه تبادل فرهنگي بين كشورهاي اين حوزه و نمايش فيلم‌هايي از قاره آسيا و اقيانوس آرام است. چهاردهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «آسيا پاسيفيك ولادي وستوك» با رياست «فدور بوندارچوك» كارگردان سرشناس روسي برگزار شد و پانزدهمين دوره آن در چندين بخش رقابتي و غيررقابتي از روزهاي 18 تا 24 شهريور ماه امسال (۹ تا ۱۵ سپتامبر 2017) در شهر ولادي وستوك روسيه برگزار ‌شد.

فيلم سينمايي «طبل» به نمايندگي از سينماي ايران تاكنون در جشنواره‌هاي مختلفي در سطح جهان روي پرده رفته است، از جمله؛ در بخش رقابتي «هفته منتقدان» در هفتاد و سومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «ونيز» در كشور ايتاليا، در بخش رقابتي «سينماي كُردي» در چهارمين دوره جشنواره بين‌‌المللي فيلم «دهوك»، در بخش رقابتي «سينماي جهان» در نخستين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «سليمانيه» در اقليم كُردستان عراق و برنده ديپلم افتخار بهترين مدير فيمبرداري براي امين جعفري فيلمبردار اين فيلم، در بخش رقابتي اصلي جشنواره بين‌المللي فيلم «ويزيونر» برلين در كشور آلمان و جايزه ويژه هئيت داوران اين جشنواره براي كيوان كريمي، در جشنواره بين‌المللي «فيلم‌هاي برتر» 2016 اروپايي در كنار آثار كارگردانان مطرح اروپايي، در جشنواره بين‌المللي فيلم «ناپولي» در كشور ايتاليا، در شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «حقوق بشر» ژنو در كشور سويس، در بخش «حقوق بشر» در نوزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «بوئنوس آيرس» BAFICI در كشور آرژانتين، در چهل و سومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «لاچنودورو» Lacenodoro در شهر آولينو در كشور ايتاليا و چندين جشنواره جهاني ديگر.


ادامه مطلب
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۹:۱۷ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» به نويسندگي و كارگرداني محمدرضا فرطوسي، با بازي عباس غزالي و زهرا الربيعي بازيگر سرشناس عراقي در جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» آمريكا حضور پيدا مي‌كند.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» (أنا يوسف يا اُمي) Mother,I'm Joseph نخستين اثر سينمايي محمدرضا فرطوسي در جديدترين حضور بين‌المللي خود به نمايندگي از سينماي ايران در چهار سانس مختلف از جمله؛ روزهاي 9، 10، 14 و 19 اسفند ماه امسال (28 فوريه و 1 و 5 و 10 مارس 2018) در بخش «چشم انداز سينماي جهان» در بيست و هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» Cinequest آمريكا از معتبرترين جشنواره‌هاي فيلم‌هاي مستقل دنيا به نمايش درمي‌آيد.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» از بين ۱۷۵۰ فيلم از ۱۲۰ كشور جهان؛ براي نمايش در بخش «چشم انداز سينماي جهان» در بيست و هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» انتخاب شده است؛ در بيانه اين جشنواره در مورد اين فيلم ايراني آمده است: ما عاشق احساسات عميق شخصيت‌هايي شديم كه به زيبايي در اين فيلم جان بخشيده شده‌اند فيلمي فوق‌العاده و قدرتمند.

بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» با شعار «آفرينش نوآوري و توانمندسازي» از روزهاي 8 تا 20 اسفند ماه امسال (۲۷ فوريه تا ۱۱ مارس 2018) در سيليكون والي در سن خوزه ايالت كاليفرنيا در آمريكا برگزار مي‌شود و در آن بيش از ۱۳۰ فيلم كه اولين نمايش جهاني و آمريكايي خود را تجربه مي‌كنند به نمايش درمي‌آيند.

خوانندگان روزنامه «يواس‌اي تودي» USA Today جشنواره بين‌المللي فيلم «سينه كوئست» را بهترين جشنواره فيلم آمريكا انتخاب كرده‌اند.

فيلم سينمايي «من يوسفم، مادر» در نخستين اكران جهاني خود در ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم دهلي در كشور هندوستان روي پرده رفت؛ و در ادامه در بخش رقابتي دومين دوره جشنواره‌ فيلم‌هاي مستقل برزيل به نمايش درآمد و از طرف اعضاي هيات داوران اين جشنواره، جايزه بهترين فيلم به اين اثر سينمايي به نويسندگي و كارگرداني محمدرضا فرطوسي از ايران اهدا شد.


ادامه مطلب
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۴:۴۶ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

بهتاش صناعي‌ها، كارگردان سينماي ايران در اين جشنواره گفت: جايزه «اينگمار برگمان» جشنواره بين‌المللي فيلم «يوتوبوري» سوئد، به واسطه اسم آقاي برگمان؛ قدمت و اعتبار زيادي دارد.

بهتاش صناعي‌ها فيلمنامه‌نويس و كارگردان سينماي ايران داور بخش رقابتي «اينگمار برگمان» Ingmar Bergman در چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم «يوتوبوري» (گوتبورگ) Goteborg در كشور سوئد در مورد اين دوره از جشنواره گفت: حضور من در جشنواره فيلم «گوتبورگ» به دو سال پيش برمي‌گردد كه فيلم «احتمال باران اسيدي» در بخش «صداهاي جديد» حضور داشت؛ امسال هم فيلم مستند «ديپلماسي شكست‌ناپذير آقاي نادري» در بخش نمايش‌هاي مستند انتخاب كردند و كمي بعد از آن نيز داوري بخش رقابتي «اينگمار برگمان» را به من پيشنهاد دادند. آشنايي من با جشنواره فيلم «گوتبورگ» به چهار سال پيش برمي‌گردد كه مريم مقدم داور بخش رقابتي اصلي جايزه اژده‌هاي اين جشنواره را برعهده داشت.

وي همچنين گفت: جايزه برگمان از مهم‌ترين جوايز در دنياست كه به فيلم اول يا دوم اهدا مي‌شود؛ اين جايزه تا سال 2007 كه خود آقاي برگمان زنده بودند به مدت 20 سال با مديريت شخص ايشان به برندگان داده مي‌شد. علت آن هم اين بود كه آقاي برگمان 20 سال آخر عمرشان، دبير افتخاري جشنواره فيلم «گوتبورگ» بودند؛ اين جايزه هم با نظارت خودشان به بهترين فيلم اول و دوم كه در دنيا ساخته مي‌شد اهدا مي‌گرديد.

اين كارگردان سينما در ادامه سخنانش اظهار داشت: اين جايزه به واسطه اسم آقاي برگمان؛ قدمت و اعتبار زيادي دارد و از سالي كه ايشان فوت كردند؛ مسئولان جشنواره فيلم «گوتبورگ» يك هيات داوران 3 يا 5 نفره را براي اين بخش از جشنواره تعيين مي‌كنند. امسال من به اتفاق خانم «پرنيلا آگوست» Pernilla August ستاره سينماي سوئد و برنده جايزه نخل طلاي بهترين بازيگر زن جشنواره بين‌المللي فيلم كن كه خودشان بازيگر فيلم‌هاي آقاي برگمان از جمله؛ «فاني و الكساندر» بودند و همچنين «نانا فرانك راسموسن» Nanna Frank Rasmussen منتقد سينما و رئيس انجمن منتقدان سينماي دانمارك اعضاي هيات داوران بخش رقابتي «اينگمار برگمان» در جشنواره فيلم «يوتوبوري» بوديم

وي افزود:« 8 فيلم اول و دوم مهم دو سال اخير از سراسر دنيا براي اين بخش از جشنواره انتخاب شده بودند و به نظرم 4 فيلم آن، كشف اين جشنواره بود كه واقعا ما را غافلگير كردند. 4 فيلم اين بخش، آثاري بودند كه شناخته شده بودند و در ظرف يكسال اخير در جشنواره‌هاي زيادي حضور پيدا كرده بودند و 4 فيلم ديگر نيز جزو كشف‌هاي جشنواره بود كه به رسم هر ساله، اين كار را انجام مي‌دهند. اتفاقا اين چند فيلم، نسبت به آثاري كه در جشنواره‌هاي متعددي حضور پيدا كرده بودند چه بسا فيلم‌هاي خيلي ويژه‌ و خاص‌تري بودند.   

كارگردان فيلم «احتمال باران اسيدي» در بخش ديگر از سخنانش تاكيد كرد: جشنواره فيلم «گوتبورگ» خيلي جوايز مهمي دارد و جايزه بخش رقابتي «نورديك» به مبلغ يك ميليون كرون (600 ميليون تومان) به بهترين فيلم اهدا مي‌شود كه گران ترين جايزه نقدي در جهان محسوب مي‌شود و در بخش‌هاي مختلف نيز جوايز نقدي زيادي به برندگان اهدا مي‌شود؛ ولي بخش رقابتي «اينگمار برگمان» اصلا جايزه نقدي ندارد و اعتبار آن از روزي كه تاسيس شده است اين بوده كه فقط اسم برگمان روي جايزه باشد و هيچ جايزه نقدي در كنار نيست. و در اين سال‌هايي كه آقاي برگمان در قيد حيات نيستند يك جايزه معنوي براي آن گذاشتند و به كارگردان برنده، اين امكان داده مي‌شود كه دو روز در جزيره‌اي كه ايشان در آنجا زندگي مي‌كرد و آثارشان را مي‌ساخت و نيز در خانه ايشان زندگي كند.  

داور ايراني بخش رقابتي «اينگمار برگمان» در مورد فيلم برنده اين دوره از جشنواره فيلم «گوتبورگ» گفت: فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره، همگي آثار خوبي بودند و رقابت سختي با همديگر داشتند؛ تا روز آخر، يك فيلم ديگري مدنظر ما بود كه براي ما خيلي جذاب بود و در روز آخر، دو فيلم ديديم كه يكي از آنها خودش را به‌عنوان برنده جايزه برگمان به ما تحميل كرد؛ براي اينكه هر سه داور بعد از ديدن اين فيلم، واقعا بعد از مدت طولاني تحت تاثير بوديم و احساس كرديم فيلم كاملي ديديم كه برايمان سخت بود از آن اشكال بگيريم و آن هم فيلم سينمايي «منينا» Menina به كارگرداني «كريستيانا پينهيرو» Christina Pinheiro بود.

وي همچنين گفت: «منينا» فيلم خيلي ساده‌اي در مورد مهاجرت يك خانواده پرتغالي به فرانسه در دهه 60 ميلادي است كه به دليل بحران اقتصادي كه در پرتغال به وجود مي‌آيد به فرانسه مهاجرت كرده‌اند؛ بدون اينكه در فيلم تاريخي اعلام بشود كه چه سالي است و به كدام شهر فرانسه آمدند، در فيلم، فقط مي‌بينيم كه به يك شهر صنعتي در جنوب فرانسه آمده‌اند. از لباس‌ها و ماشين‌هايي كه در فيلم مي‌بينيم متوجه مي‌شويم كه لباس‌هاي دهه 60 است. ما يك خانواده چهار نفره مي‌بينيم پدر و مادر و دو فرزند، كه پدر خانواده درگير بيماري و بحران سرطان است و فقط دختر كوچك خانواده از اين بحران اطلاع دارد. بدوبسطان‌هاي اين پدر و دختر براي اينكه بقيه خانواده خيلي ناراحت نباشند فضاي جالبي را به فيلم بخشيده است. همه اين اتفاقات در خانه‌اي كنار دريا روي مي‌دهد و يك مقداري فضاهاي فيلم‌هاي آقاي برگمان را تداعي مي‌كند كه در خانه‌هايي در كنار دريا و در جزيره‌هايي قصه اتفاق مي‌افتد. منتهي تفاوتي وجود داشت كه فيلم‌هاي آقاي برگمان آثار شاعرانه‌اي هستند كه ارجاعات فلسفي دارند و خيلي اوقات روانشناختي و پيچيده هستند؛ ولي فيلم «منينا» خيلي روايت رئاليستي ساده‌اي را داشت ولي انتخاب بازيگران و تاثيرگذاري كه داشت و همچنين چينش بازيگران، باعث شد كه همه ما درگير فيلم بشويم.

بهتاش صناعي‌ها كارگردان سينماي ايران در پايان سخنانش اظهار داشت: به نمايندگي از طرف هيات داوران بخش رقابتي «اينگمار برگمان»، جايزه اين بخش از جشنواره را به خانم «كريستيانا پينهيرو» اهدا كردم. «منينا» محصول فرانسه است ولي يك فيلم كاملا پرتغالي محسوب مي‌شود؛ كارگردان آن اصالتا پرتغالي ولي بزرگ شده فرانسه است.


ادامه مطلب
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۰:۳۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

 

پرهام نورافزا:

من فيلمساز وابسته‌ام. من فيلمساز اين نظامم. من ۳۰ سال است كه روي اين سن مي‌آيم و مي‌روم، بار اولم نيست.

 بايد تقدير كنم از سازمان اوج كه واقعا سربازان گمنام هستند. افرادي مانند رشيدپور واژه‌هايي در اين باره مي‌سازند كه مطرح مي‌شود. من اعتراض مي‌كنم به صداوسيما و از سبكه سه شكايت به خدا مي‌برم.

 حاج قاسم سليماني مي‌گويد من براي «به وقت شام» گريه كردم اما اُف بر آن كسي كه مي‌گويد اين فيلم كمدي است.

 من افتخار مي‌كنم فيلمي درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار مي‌كنم بابت ساخت اين فيلم از عزيزي مثل حاج قاسم سليماني هديه گرفتم. 

اين سخننان حاتمي‌كيا در بين مدعوين جشن اختتاميه كمي غيرقابل پيش‌بيني شده بود، سخناني كه به مضاق برخي از آنها خوش نيامد و به حاشيه‌ها برد.


ادامه مطلب
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۶:۵۸:۳۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
 

 

پرهام نورافزا:

آيين مراسم اختتاميه سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر ساعت 19:30عصر يكشنبه 22 بهمن ماه 96 با حضور پيشكسوتان بزرگان، هنرمندان، مسوولان سينمايي و دولتي كشورمان و اهالي رسانه‌هاي گروهي، ملي و مجازي در برج ميلاد برگزار ش و سيمرغ‌هاي بلورين اين دوره از جشنواره را به منتخبين خود اهدا كرد.

 

*سيمرغ بلورين بهترين فيلم كوتاه اهدا شد به:

بهمن ارگ و بهرام ارگ براي فيلم «حيوان»

*سيمرغ بلورين بهترين جلوه‌هاي بصري اهدا شد به:

فريد ناظرفصيحي براي فيلم «چهارراه استامبول»

*سيمرغ بلورين بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني اهدا شد به:

محسن روزبهاني براي فيلم«تنگه ابوقريب»

 

 

 *سيمرغ بلورين بهترين چهره‌پردازي اهدا شد به:

سعيد ملكان براي فيلم «تنگه ابوقريب»

*سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه اهدا شد به:

عباس بلوندي براي فيلم «سرو زير آب»

*سيمرغ بلورين بهترين طراحي لباس اهدا شد به:

سارا خالدي زاده براي فيلم «بمب يك عاشقانه»

*سيمرغ بلورين بهترين صداگذاري اهدا شد به:

عليرضا علويان براي فيلم‌هاي «به وقت شام» و «مغزهاي كوچك زنگ زده»

 *سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري اهدا شد به:

رشيد دانشمند براي فيلم «تنگه ابوقريب» 

*سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن اهدا شد به:

 كارن همايونفر براي فيلم «به وقت شام»

*سيمرغ بلورين بهترين تدوين اهدا شد به:

 بهرام دهقاني و محمد نجاريانبراي فيلم عرق سر د

 

 

*سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري اهدا شد به:

عليرضا زرين دست براي فيلم سرو زير آب 

*سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه هنر و تجربه اهدا شد به:

هومن سيدي براي فيلم مغزهاي كوچك زنگ زده

*سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول اهدا شد به:

رضا مقصودي براي فيلم خجالت نكش 

 

 

 *لوح ويژه توسط خانواده شهيد معزز غلامي اهدا شد به:

 

نور الحلي براي فيلم زناني با گوشواره‌هاي باروتي

* سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مكمل زن اهدا شد به:

 

سحر دولتشاهي براي فيلمهاي عرق سرد و چهارراه استانبول

*سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مكمل مرد اهدا شد به:

جمشيد هاشمپور براي فيلم داركوب

 

* سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن اهدا شد به: 

سارا بهرامي براي فيلم داركوب

* ديپلم افتخار جشنواره اهدا شد به:

 

 

امين حيايي براي فيلم شعله‌ور

 

*سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد اهدا شد به:

امير جديدي براي فيلم‌هاي تنگه ابو قريب و عرق سرد

*سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه اهدا شد به:

كامبوزيا پرتوي براي فيلم كاميون و هومن سيدي براي فيلم مغزهاي كوچك زنگ‌زده

*سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران اهدا شد به:

 پيمان معادي براي فيلم بمب: يك عاشقانه

 

*سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني فيلم اهدا شد به:

 ابراهيم حاتمي‌كيا براي فيلم به وقت شام و بهرام توكلي براي فيلم تنگه ابوقريب

 

 

*سيمرغ بلورين بهترين فيلم‌ها اين دوره از جشنواره اهدا شد به:

 بمب،به وقت شام و تنگه ابوقريب

*سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه ملي اهدا شد به: 

سرو زير آب به كارگرداني محمد خاكزاد

 *سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران: اهدا شد به:

 

 مغزهاي كوچك زنگ‌زده به كارگرداني هومن سيدي


ادامه مطلب
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۶:۵۶:۲۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
 

 

پرهام نورافزا:

هيات انتخاب و هيات داوران سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر اسامي كانديداي بخش مختلف اين جشنواره را به شرح ذيل اعلام كرد.

*بهترين طراحي لباس:

بمب/ سارا خالدي زاده

خجالت نكش/ رعنا اميني

سوءتفاهم/ سارا سميعي

شعله ور/ سوسن نوروزي

مغزهاي كوچك زنگ زده/ مارال جيراني

 

*بهترين طراحي صحنه:

بمب/ محسن شاه ابراهيمي

تنگه ابوقريب/ محمدرضا شجاعي

داركوب/ آيدين ظريف

سرو زير آب/ عباس بولوندي

سوءتفاهم/ كيوان مقدم

 

*بهترين چهره پردازي:

تنگه ابوقريب/ سعيد ملكان

چهارراه استانبول/ عباس عباسي

داركوب/ فاطمه و زهرا كمالي

شعله ور/ مهرداد ميركياني

كاميون/ بابك اسكندري

 

*بهترين تدوين:

به وقت شام/ مهرداد خوشبخت

داركوب/ فرزاد هوتن

عرق سرد/ بهرام دهقاني

كاميون/ مصطفي خرقه پوش

مغزهاي كوچك زنگ زده/ مهدي سعدي

 

*بهترين صدابرداري:

بمب/ ايرج شهزادي

به وقت شام/ طاهر پيشوايي

تنگه ابوقريب/ رشيد دانشمند

سوءتفاهم/ مهران ملكوتي

مغزهاي كوچك زنگ زده/ مهران ملكوتي

 

*بهترين صداگذاري:

امپراطور جهنم

به وقت شام/ عليرضا عليوان

تنگه ابوقريب/ اميرحسين قاسمي

شعله ور/ بابك شكيبا

مغزهاي كوچك زنگ زده/ عليرضا علويان

 

 

 

*بهترين موسيقي متن

به وقت شام/ كارن همايونفر

بمب/ الني كايندرو

تنگه ابوقريب/ حامد ثابت

داركوب/ بهزاد عبدي

شعله ور/ سهراب پورناظري

عرق سرد/ كارن همايونفر

 

*بهترين جلوه‌هاي ويژه:

بمب/ محمد لطفعلي

به وقت شام/ سيدهادي اسلامي

تنگه ابوقريب/ حسن ايزدي، جواد متولي، محمد برادران، محسن خيرآبادي

چهارراه استانبول/ فريد ناصر فصيحي

سرو زير آب/ محمد خاكزاد

ماهورا و لاتاري/ سينا قويدل

 

*بهترين فيلمبرداري:

بمب/ محمود كلاري

تنگه ابوقريب/ حميد خضوعي ابيانه

سرو زير آب/ عليرضا زرين دست

عرق سرد/ فرشاد محمدي

مغزهاي كوچك زنگ زده/ پيمان شادمانفر

 

*بهترين نقش مكمل زن:

سحر دولتشاهي براي فيلم‌هاي عرق سرد و چهارراه استانبول

ليلي رشيدي براي فيلم عرق سرد

نگار عابدي براي فيلم داركوب

هدي زين العابدين براي فيلم عرق سرد

 

* بهترين نقش مكمل مرد:

پژمان جمشيدي براي فيلم سوتفاهم

جمشيد هاشم پور براي فيلم داركوب

سيامك انصاري براي فيلم بمب يك عاشقانه

فرهاد اصلاني براي فيلم مغزهاي كوچك زنگ زده

مسعود كرامتي براي فيلم چهارراه استانبول

نويد پورفرج براي مغزهاي كوچك زنگ زده

 

* بهترين فيلمنامه:

بمب / پيمان معادي

سرو زير آب/ باشه‌آهنگر

كاميون/ كامبوزيا پرتوي

مغزهاي كوچك زنگ زده/ هومن سيدي

شعله ور/ حميد نعمت‌الله

 

* بهترين كارگرداني:

به وقت شام/ ابراهيم حاتمي‌كيا

تنگه ابوفريب/ بهرام توكلي

داركوب/ بهروز شعيبي

سرو زير آب/ باشه آهنگر

مغزهاي‌كوچك زنگ زده/ هومن سيدي

كاميون/ كامبوزيا پرتوي

 

 

*بهترين نقش اول زن:

سارا بهرامي براي فيلم داركوب

باران كوثري براي فيلم عرق سرد

شبنم مقدمي براي فيلم خجالت نكش

مهناز افشار براي فيلم داركوب

هانيه توسلي براي فيلم سو تفاهم

ماهور الوند براي فيلم چهارراه استانبول

 

بهترين نقش اول مرد:

امير جديدي براي فيلم تنگه ابوقرييب و عرق سرد

امين حيايي براي فيلم شعله ور

بابك حميديان براي فيلم سروزيرآب

رضا عطاران براي فيلم مصادره

سعيد اقاخاني براي فيلم كاميون

نويد محمدزاده براي فيلم مغزهاي كوچك زنگ زده

 

*و بهترين فيلم‌ها:

 

و از ميان بهترين فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره همچون: «بمب»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقريب»، «داركوب»، «سرو زير آب»، «كاميون» و «مغزهاي كوچك زنگ زده»


ادامه مطلب
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۶:۵۳:۳۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

عضو هيات‌رئيسه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي توجه به فيلمسازان و استعدادهاي جوان فيلمسازي را موجب شكل‌گيري بياني جديد و جذب مخاطب بيشتر در سينماي امروز كشور برشمرد و گفت: فيلم «لاتاري» به دليل بيان واقعيت‌هاي جامعه مخاطبان سينما را راضي خواهد كرد.

 سيده فاطمه ذوالقدر روز چهارشنبه با اشاره به تماشاي فيلم 'لاتاري' در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر گفت: سوژه اين فيلم سوژه‌اي اجتماعي است و دست روي نكته‌اي مي‌گذارد كه براي جامعه ايراني بسيار قابل تأمل است.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس درمجلس شوراي اسلامي افزود: فيلم در عين حال كه يك سوژه اصلي تحت عنوان قاچاق انسان را مطرح مي‌كند بسياري از مسائل و معضلات جامعه را نيز در حاشيه آن از جمله سختگيري خانواده‌ها در ازدواج و پيامدهاي منفي آن، مشكلات اقتصادي و سودجويي برخي افراد از اين مشكلات و معضلات اجتماعي را بيان مي‌كند.
ذوالقدر با بيان اينكه سوژه طرح شده در فيلم 'لاتاري' گامي نو و جديد به شمار مي‌آيد كه پيش از اين در سينماي ايران به آن پرداخته نشده بود، پيش‌بيني كرد كه اين فيلم مخاطبان سينما و جشنواره سي و ششمين را راضي كند و علت اين رضايت هم بيان واقعيت‌ها و معضلات در جامعه امروز ايران است.

ذوالقدر اضافه كرد: در عين حال بسياري ديگر از فيلم‌ها با هزينه‌هاي بالا نمي‌توانند مخاطب خود را راضي نگه دارند و علت اين مساله بيان مسائلي است كه با آنچه در جامعه مي‌‌گذارد بسيار فاصله دارد كه البته برخي سلايق بيان حقايق جامعه در سينما را نمي‌پسندند.

نماينده مردم تهران در مجلس بيان حرف‌هاي مردم و دغدغه‌هاي آنها از طريق سينما و تلويزيون را بسيار مهم دانست و تصريح كرد: چنانچه دغدغه‌هاي مردم از اين تريبون‌ها بيان شود و گوشه‌اي از سينما به زبان اعتراضي مردم تبديل شود، بخشي از جامعه را تخليه كند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۳:۲۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

با گذشت شش روز از برگزاري سي و ششمين جشنواره فيلم فجر و اكران نيمي از فيلم‌هاي ارائه شده در اين دوره مي‌توان گفت كارگردانها امسال تلاش كرده‌اند تا حدودي از ساختن فيلم‌هاي آپارتماني و لوكيشن‌هاي بسته فاصله بگيرند و لوكشين‌هاي فيلم‌هاي خود را از فضاي صرفا شهري و آپارتماني، محيط‌هاي بسته و تكرار شده تهران دور كنند.

انتقادي كه در دوره‌هاي جشنواره به فيلمها وارد مي‌شد چون مكان و بستر رويدادهاي فيلم و قصه در آنها معمولا آپارتمان‌هايي در شهر تهران بود با اين حال آن‌طور كه در اين فيلم‌ها تلاش شده بستر قصه‌ها در فضاهاي تازه روايت شود حتما اتفاق خوبي است اما مشخص نيست آيا كارگردان‌ها براساس رويكردي در فيلمسازي خود به اين مساله توجه كرده‌اند يا تصميمي زودگذر است.

اما در اين دوره كارگردان‌هاي زيادي سعي كرده‌اند فيلم خود را از تهران خارج كنند و در چشم‌اندازهاي تازه فيلم خود را روايت كنند. از موفق‌ترين اين فيلمها مي‌توان از «شعله‌ور» حميد نعمت‌الله نام برد.

در اين فيلم كه روايتگر سرباز كردن عقده‌هاي شخصيتي و تبديل كردن قهرمان(ضد قهرمان) به هيولايي شيطان صفت است. قصه از تهران آغاز مي‌شود اما در ادامه داستان به سيستان و بلوچستان، زاهدان، زابل مي‌رسد. استفاده از فضاي بكر شهري و روستايي و درياي اين منطقه از كشور و ديده نشدن اين فضاها در سينما به‌شدت بر زيبايي بصري و قابها افزوده است و تصاوير جان داري در قاب دوربين ثبت شده است.

ديگر فيلمي كه در آن لوكيشن اهميت زيادي دارد فيلم «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كياست. در واقع اساس فيلم بر مبناي جنايت‌هاي داعش در شهر تدمر سوريه كه به اشغال داعش درآمده است، رقم مي‌خورد.

هواپيما و آسمان بخش ديگري از محل روايت قصه فيلم است. استفاده از جلوه‌هاي بصري در زمين و آسمان، فيلم حاتمي‌كيا را به اثري تبديل كرده كه تنها در اين لوكشين مي‌توانست اتفاق بيفتد.

استفاده از شهرهاي تخريب شده توسط داعش و شهرهاي تاريخي اين كشور در زمان حضور داعش در شهرهاي سوريه از عناصر مهم نزديك شدن به رئاليسم در فيلم «به وقت شام»است.

«كاميون» كامبوزيا پرتوي ديگر فيلمي است كه بخش زيادي از آن در خارج از شهر مي‌گذرد؛ قصه روايتگر زني از كُردهاي ايزدي عراق است كه روستايشان در اين منطقه دچار حمله داعش شده است.

او به همراه كودك خردسالش با يك كاميون عازم ايران مي‌شوند تا به ايران بيايد و همسرش را كه در ايران كارگري مي‌كند، پيدا كند. بقيه فيلم در خيابان‌هاي شهر تهران مي‌گذرد و كاميون و خيابان لوكيشن اصلي فيلم است.

در فيلم «لاتاري» نيز مهدويان به حاشيه شهر كرج و منطقه وردآورد رفته است. نيمي از فيلم اگر چه در شهر سپري مي‌شود اما خيابان لوكيشن اصلي فيلم است. نيمه دوم فيلم نيز در خيابان‌هاي شهر دوبي امارات روايت مي‌شود.

محل وقايع داستان فيلم خوش ساخت «مغزهاي كوچك زنگ زده» حاشيه شهر تهران است.

در فيلم كمدي «خجالت نكش» رضا مقصودي هم قصه‌اش در روستايي كه دقيقا مشخص نيست در كجاست روايت مي‌كند. البته گويش بازيگران به گويش شمالي نزديك است، فيلم با اينكه در روستا مي‌گذرد اما لوكيشن نقش مهمي در منطق داستاني اين فيلم دارد.

پرويز شيخ‌طادي نيز در فيلم «امپراطوري جهنم» به فرانسه رفته و در اين شهر داستان تروريستي فيلمش را به تصوير كشيده است.

فيلمي كه تقريبا نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب كند. در اين فيلم لوكشين پاريس است كه گروهي تروريست به راحتي مي‌توانند هر جاي شهر و حتي هواپيما را در آسمان منفجر كنند. قطعا ساخته شدن اين فيلم در پاريس حداقل براي كارگردان ناظر بر مفاهيمي روشن و واضح بوده است. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۲۰:۳۵ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

كارگردان فيلم «سرو زير آب» با بيان اينكه با سختي‌ها و مميزي‌هاي عجيب براي ساخت فيلمش روبه‌رو بوده، از تصميم به ساخت سريالي ۳۰ قسمتي براساس فيلم‌ «سرو زير آب» خبر داد.

چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه، در ششمين روز جشنواره فيلم فجر فيلم «سرو زير آب» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر پس از چند سال اقدام او به ساخت رونمايي شد.

باشه آهنگر درباره طولاني شدن اين فيلم كه در حوزه دفاع مقدس است، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ ما را خيلي اذيت كردند و حتي نتيجهاش اين شد كه ۱۶ بار فيلمنامه را بازنويسي كرديم.

او با اشاره به اينكه نمي‌داند درباره اين پروسه بايد ماجراهايي كه پيش آمده را توضيح دهد يا خير ادامه داد: در اين چند سال با مسائل متعددي روبه‌رو بوديم از جمله اينكه اسامي جهانگير و جهانبخش و سياوش فيلم كه جزو مواردي بودند كه بايد تغيير مي‌كردند ولي ما اسنادي برديم تا ثابت كنيم كه اينها ار اسامي شهداي جنگ بودند.

كارگردان فيلم «ملكه» افزود: حتي بحث زرتشتي بودن يكي‌ از شهدا هم از مسائل مان بود درحالي كه ما شهداي مسيحي و كليمي و زرتشتي زيادي داشتيم و حتي دو شهيد بهايي داريم كه مي‌شود درباره آنها فيلم ساخت و نبايد از اين‌ها بترسيم. بنابراين گرفتاري‌هايي كه داشتيم خيلي از اين دست بود و براي رفع آن مثلا مي‌گفتند زرتشتيها را اهل سنت كنيد.

باشه آهنگر گفت: براي يك سكانس كه پيكرها با طناب به هم بسته ميشوند ۶ ماه فيلمنامه متوقف شد چون به ما گفتند با طناب شهدا را به هم مي‌بنديد؟ مي‌گفتم پس با چه ببندم؟ ضمن اينكه آن طناب را در متن براي بازيگر و تهيه‌كننده نوشتم اما تعبيري به كار بردند كه گفتم چطور چنين چيزي به ذهن شما رسيد؟ بعد هم گفتند به جاي طناب بنويس روبان و معلوم نبود چه رنگي بايد مي‌نوشتم چون ما در اين مملكت با رنگ‌ها هم مشكل داريم.

وي بيش از اين صحبت‌هايش را ادامه نداد آن هم با اين توجيه كه بيش از اين خطرناك مي‌شود و سپس در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا فيلم را با توجه به طولاني بودن دو منظوره ساخته و قراراست سريالي هم از آن توليد شود، گفت: اين فيلم‌ مجزا است و سيناپس سريال را پس از فيلم نوشتم كه ۳۰ قسمت است و فقط يك موردش آن‌چيزي است كه در اين فيلم بود و سريال به اديان‌ها و قوميت‌هاي ديگر هم مي‌پردازد. اما هنوز آن را به جايي ارائه ندادهام و كامل هم نشده است.

در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم‌ پس از آنكه از سوي تهيه‌كننده اعلام شد كه اين فيلم خيلي گران نشده و با وجود پروداكشن زياد و فيلمبرداري در چهار استان، «سرو زير آب» يكي از ارزان‌ترين فيلمهاي دفاع مقدس است، باشه آهنگر با اشاره به حرف و حديثهايي كه از همكاري اش با ارگانها شنيده بيان كرد: اين چه رانتي است كه من پنج سال معطل شدم و بعد روي پيشاني‌ام بخورد كه سه ارگان آمدهاند وسط؟ ما شايد نوادر تهيه‌كننده خصوصي داشته باشيم كه از ابتدا خودشان پول گذاشته باشند و بايد دعا كرد بخش خصوصي آنقدر پولدار شود كه من مجبور نشوم براي ساخت فيلم سراغ جاهايي بروم كه ۵ سال هم معطل شوم.

در اين نشست تعدادي ديگر از عوامل فيلم از جمله عليرضا زرين دست، مسعود رايگان، رضا بهبودي، مينا ساداتي، ستاره اسكندري، مهتاب نصيرپور هم حضور داشتند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۰۵:۴۹ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا:

اكران فيلم «تنگه ابوغريب» با استقبال بسيار گسترده اهالي رسانه، منتقدان و عكاسان روبه‌رو شد و پيش از اكران اثر با وجود زمانبندي نامناسب جشنواره در روز ششم شاهد صف‌هاي طويلي از مخاطبان بود.

ششمين روز از جشنواره فيلم فجر با اكران فيلم‌هايي با طعم دفاع مقدس و جبهه‌هاي حق عليه باطل آغاز شد.

فيلم سينمايي «سرو زير آب» به كارگرداني «محمدعلي باشه آهنگر» با موضوع شهداي غواص اولين فيلمي بود كه در روز ششم جشنواره فيلم فجر اكران شد. اين فيلم با استقبال نسبتا خوب اهالي رسانه روبه‌رو شد اما درنهايت نتوانست از سوي منتقدان نمره بالايي دريافت كند.

اين فيلم صبح 18 بهمن ماه از فهرست بهترين آثار از سوي آراي مردمي جشنواره فيلم فجر نيز خارج شد.

دومين فيلم اكران شده در پرديس ملت كاخ رسانه‌ها، فيلم پرطرفدار اين روزهاي جشنواره يعني «تنگه ابوغرريب» به كارگرداني «بهرام توكلي» بود. اين كارگردان سينما كه در سابقه كاري خود آثاري همچون «من ديگو مارادونا نيستم» و «اينجا بدون من» را مي‌بيند اين بار به سراغ سينماي دفاع مقدس رفته و از نگاه بسياري مخاطبان بهترين فيلم اين ژانر را در جشنواره امسال ساخته است.

اكران فيلم «تنگه ابوغريب» با استقبال بسيار گسترده اهالي رسانه، منتقدين و عكاسان روبه‌رو شد و پيش از اكران اثر با وجود زمانبندي نامناسب جشنواره در روز ششم شاهد صف‌هاي طويلي از مخاطبان بود.

اين فيلم با موضوع «تنگه ابوغريب» و دفاع گردان عمار از اين مكان ساخته شده و بازيگراني همچون جواد عزتي، مهدي پاكدل، علي سليماني، حميدرضا آذرنگ را در خود مي‌بيند. تماشاگران پرديس سينمايي ملت بعد از اكران اين فيلم سينمايي دقايقي به تشويق اين اثر سينمايي پرداختند. 


ادامه مطلب
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۰۶:۱۱:۰۲ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا