وب نيوز آرت
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

تاجيك: شبكه مستند شبكه‌اي خلاق، بالنده و پوياست

 

پرهام نورافزا: نشست خبري و رونمايي از مستند «راه ناتمام» به نويسندگي و كارگرداني «اعظم نجفيان» و تهيه‌كنندگي «محمدعلي قاسمي» با حضور امير تاجيك رييس شبكه مستند، ميرزايي تهيه‌كننده تلويزيون و اصحاب رسانه‌ها صبح يكشنبه 12 مردادماه در ساختمان اين شبكه برگزار شد.

برپايه اين گزارش،. مجموعه مستند «راه ناتمام» به چالش‌ها و مشكلات قهرمانان ورزشكاري مي‌پردازد كه در مقاطع مختلف بين المللي و المپيك افتخار آفريده‌اند؛ بخصوص ورزشكاراني كه از مبارزه با رژيم اشغالگر صهيونيستي سر باز زده‌اند اما پس از اتمام دوره قهرماني‌شان در شرايط نامساعدي به‌سر مي‌برند و در جامعه رها مي‌شوند و دولتمردان و مسوولان مربوطه نيز هيچ وظيفه‌اي در قبال آن‌ها احساس نمي‌كنند.

توليد مجموعه‌هاي چالش‌برانگيز در جامعه تإثيرگذار است

در ابتداي اين نشست، امير تاجيك(مدير شبكه مستند سيما) با بيان اين مطلب كه ساخت اين مجموعه 8 ماه زمان برده است، گفت: با تغيير مديريت در شبكه مستند تلاش شده تا اين شبكه با توليد مجموعه‌هاي چالش‌برانگيز و با آسيب‌شناسي موضوعات روز جامعه، تاثيرگذاري خود را در جامعه ارتقا بخشد. براي تهيه و تصويربرداري اين مستند، عوامل توليد آن به شهرهاي مختلف كشور سفر كرده تا از نزديك با وضعيت زندگي ورزشكاران خطه‌هاي مختلف كشورمان آشنا و از ناگفته هاي شرايط فعلي آنها تصاويري تهيه كنند.

مجموعه مستند «راه ناتمام» كه داستان زندگي «فرشاد دركه» قهرمان ورزش‌هاي رزمي كيك بوكسينگ است در 5 قسمت 30 دقيقه‌اي براي مخاطب عام تلويزيون ساخته شده و به ريتم و ساختار متكي است؛ ضمن اينكه تنوع سوژه ها و اينكه از لحاظ بصري هر رشته ورزشي جذابيت خاصي دارد به جذابيت اين مجموعه مي‌افزايد. اين مستند از چهارشنبه 14 مردادماه ساعت 21 به روي آنتن مي‌رود و بازپخش آن روز جمعه ساعت 30/15 خواهد بود.

تاجيك تاكيد كرد: سعي ما در اين شبكه داشتن شبكه‌اي خلاق، بالنده و پوياست كه از همه سليقه‌ها در آن استفاده شود و بتواند با طيف وسيعي از مخاطبان ارتبازط برقرار كند.

وي، درباره انتخاب سوژه‌هاي مجموعه مستند «راه ناتمام» گفت: طيف ورزشكاراني كه در ابتدا انتخاب كرديم؛ متفاوت بود اما بسياري از آنها حاضر به همكاري نشدند و دايره كاري و فعاليت ما بسته‌تر از تفكر اوليه شد.

مدير شبكه مستند؛ با بيان اين مطلب كه ما اصرار داريم قسمت دوم اين مجموعه نيز ساخته شود، افزود: ما در ساخت چنين مجموعه‌هايي آسيب‌شناسي مي‌كنيم و راه‌حل ارائه مي‌دهيم. پرداختن چنين موضوعاتي كه به يك مسأله زير پوستي مي‌پردازند و قبلا نيز درباره آنها فيلمي ساخته نشده است و تنها در يك مقياس محدود و در ورزش فوتبال به آن اشاراتي شده بود؛ كار خيلي مشكلي است.

وي، درباره مجموعه‌هاي جديدي كه قرار است به زودي از شبكه مستند پخش شوند گفت: مجموعه مستند «اهل ايرانم» به كارگرداني مهدي بخشي مقدم در 10 قسمت نيم ساعته و مجموعه‌اي به نام «حرفه مستندساز» كه به بررسي فيلم‌سازي مستند در ايران و چالش‌ها و فرصت‌هاي موجود آن مي‌پردازد به زودي از شبكه مستند پخش خواهند شد.

با ديدي منصفنه ابعاد مختلف را به تصوير مي‌كشيم

در ادامه اين نشست، «محمد علي قاسمي» تهيه‌كننده و تصويربردار اين مجموعه مستند گفت: ما جلسات زيادي را با رييس شبكه مستند داشتيم و ماحصل اين جلسات براين شد كه در نظر داريم موضوعات موجود در جامعه را با ديدي منصفانه و با بررسي ابعاد مختلف آنها به تصوير بكشيم و در اختيار مخاطبان قرار دهيم و در اين راستا بيشتر بر موضوعاتي تمركز كنيم كه پيش از اين به آنها پرداخته نشده است.

وي با اشاره به سختي‌هاي ساخت اين مجموعه ادامه داد: اين آدم‌ها به دليل مشكلاتي كه برايشان پيش آمده بود؛ علاقه‌اي براي قرار گرفتن جلوي دوربين ما نداشتند و اين تفكر برايشان وجود داشت كه ممكن است با پخش اين مستند بر مشكلاتشان افزوده شود. به همين دليل نزديك شدن و ارتباط گرفتن با آنها كاري خيلي مشكل و طاقت فرسايي بود.

قاسمي ادامه داد: من با وجود اينكه سي سال سابقه كار مستندسازي و فيلمسازي دارم اما براي اولين بار بود كه چنين پروژه سختي را قبول كردم .اين مجموعه به لحاظ احساسي هم براي من و هم براي خانم نجفيان(همسرم) در مقام كارگردان خيلي سخت بود و در تمام طول كار چشمانمان پر از اشك مي‌شد و بغض گلوي ما را مي‌گرفت.

وي با تاكيد براين مطلب كه ما سعي كرديم در اين مجموعه با رعايت جوانب انصاف به‌طور منطقي مسائل را به تصوير بكشيم؛ گفت: تلاش ما اين بود كه به اين موضوع به شكلي منطقي و واقع بينانه بدور از سوء‌نيت نگاه كنيم و شرايطي فراهم نكنيم كه مشكلاتي براي اين افراد به وجود بيايد و همچنين نگاه يك سويه‌اي به مديريت‌ها نداشته باشيم.

سپس اعظم نجفيان (كارگردان مستند راه ناتمام) نيز گفت: آن چيزي كه بيشتر از همه مرا در طول ساخت اين مجموعه اذيت كرد اين بود كه مديران ورزشي به راحتي چشم خود را به روي قهرمانان مي بندند و مي‌گويند اين جوان‌ها اگر مي‌روند در مقابل جوانان ديگري هستند كه جايگزين شوند. آنها هيچ دغدغه‌اي در قبال ورزشكاراني كه عمرشان را از كودكي براي ورزش گذاشته‌اند و حالا كه در 25 سالگي هستند و تنها تخصص‌شان هم ورزش است ندارند و آن‌ها را به راحتي كنار مي‌گذارند.

وي با اشاره به اينكه دولت‌ها از قهرمانان فقط براي منافع خود استفاده مي‌كنند؛ گفت: قهرمانان ما در مجامع بين‌المللي شركت مي‌‌كنند و براي كشور افتخارآفريني مي‌كنند اما تاريخ مصرف‌شان كه تمام شد؛ به راحتي كنار گذاشته مي‌شوند. در صورتي كه دولت‌ها بايد براي ورزشكاران و قهرمانان برنامه‌ريزي داشته باشند و اين بي‌توجهي‌ها براي من در طول كار بسيار دردآور بود.


ادامه مطلب
[ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ] [ ۰۲:۱۷:۴۶ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

بخش عظيم اقتصاد در بخش صنعت فيلم‌هاي ويدئويي است

پرهام نورافزا: مجمع عمومي انجمن صنفي شركت ها و موسسات فيلم‌سازان ايران براي انتخاب اعضاي هيات مديره و اعضاي شوراي داوري عصر روز چهارشنبه 31 تيرماه با حضور بيش از 90 مديرعامل مؤسسات و شركت هاي فيلم سازي در ساختمان جديد اين مجمع واقع در خيابان ميرداماد تشكيل جلسه داد.

اساسنامه اين مجمع پس از بر و بيا و بگير و ببندها عاقبت در سال 89 نوشته و بازنويسي شد و در تاريخ 12 مردادماه سال 92 در ۴ فصل و ۳۸ ماده به تصويب مجمع عمومي فوق العاده انجمن صنفي شركت‌ها و موسسات فيلم‌سازان  ايران رسيد و تاكنون نيز بيش از 400 پروانه فعاليت فرهنگي صادر و  در حدود 170 شركت و موسسه عضو اين صنف شده اند.

ايرج محمدي مدير عامل مؤسسه تنديس فيلم و رييس دوره قبل هيات مديره  انجمن، ضمن قدرداني از زحمات تك تك اعضاي پيشين هيأت مديره كه در اين مجمع مسووليت داشتند تشكر كرد و گفت: امروز دورهم جمع شديم كه در امر مهم انتخاب اعضاي شوراي داوري و انتخاب اعضاي هيأت مديره در حضور آقاي مهدي پور نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آن را هرچه باشكوه‌تر برگزار و به آن رسميت ببخشيم. در ابتداي اين جلسه انتخابات رييس و هيأت مديره مجمع توسط آراي اعضاي مجمع صنفي برگزار شد و از اين ميان بار ديگر «ايرج محمدي» به عنوان رييس هيأت مديره، «حبيب الهياري» به عنوان نايب رييس، «عليرضا كريم‌زاده» به عنوان منشي «حسين خوزروفي» و «محمد حسين بنايي» به عنوان ناظران مجمع و «مهدي كوهيان» مدير عامل موسسه مستند سازان موج نيز به عنوان دبير و «پويا پورمعاني، «محمد تن» به عنوان بازرسان اصلي و «مهدي اكبري» به عنوان بازرس علي‌البدل انتخاب شدند.

 سپس ايرج محمدي با ارائه گزارشي در خصوص فعاليت يكساله هيات مديره، با اشاره به اهداف موسسه بيان كرد: در دنياي مدرن امروز ابزارهاي توليد، پيچيده شده و تخصص‌هاي مختلفي را در عرصه فرهنگ و هنر به وجود آورده است. انجمن صنفي در حال انجام فعاليت‌هايي است كه با روي كار آمدن دولت جديد و به آرامش رسيدن صنوف سينمايي اميدواريم ادامه پيدا كند. اعتلاي حرفه و هنر و ايجاد يك نظام حرفه اي براي توسعه و توليد فيلم براي برنامه هاي شنيداري و ديداري، پشتيباني و حراست از حقوق صنفي مادي و معنوي اعضا و حضور فعال به عنوان يك مركز تخصصي و ذي صلاح در زمينه تصميم گيري كليه امور مربوط به شركت ها و موسسات فيلم سازي از جمله اهداف ماست.

دوستان خانه سينما خيلي مايلند در بخش ويدئو چنگ اندازي كنند

محمدي افزود: خوشبختانه انجمن صنفي شركت ها و موسسات فيلم سازان ايران به همت دوستان توانسته جايگاه خوبي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشته باشد و در همه جلساتي كه در سازمان سينمايي برگزار مي شود يك نماينده از انجمن ما در آن جلسات حضور فعال دارد. ما الحمدا... در ارشاد با حمايت‌هاي آقايان: ايل‌بيگي، صادق موسوي ، فرجي، حيدر خليلي و خود ايوبي و مسافر آستانه از جايگاه خوبي برخورداريم . امسال در شوراي توسعه نمايش خانگي ديگاه‌هاي بلندي نسبت به اين رسانه وجود دارد. ما همپاي اتحاديه شوراي تهيه كنندگان سينما شركت كرديم و بسياري از اعضاي اين صنف در خانه سينما هم فعاليت دارند. دوستان خانه سينما خيلي دوست دارند كه ر بخش نمايش رسانه هاي خانگي(ويدئو) چنگ اندازي كنند و ما توانستيم در آنجا از حق و حقوق دوستان دفاع كنيم و مدافع حقوقشان باشيم. به عنوان مثال در بخش پوستر فيلم‌ها آنان سعي داشتند به ما بقبولانند كه اندازه و ابعاد پوستر فيلم‌هاي ويدئويي بايد كوچك‌تر از پوسترهاي فيلم هاي خودشان باشد و يا در بحث قاچاق فيلم ها ما توانستيم با مسؤلان سازمان سينمايي ارشاد بحث‌هاي مبسوطي داشته باشيم كه نتيجه‌اش خيلي هم به نفع انجمن ما تمام شد.

وي افزود: در آينده نچندان دور اتفاق خيلي خوبي خواهد افتاد و انجمن ما نيز بايد در اين زمينه بسيار فعال باشد و آن هم در بحث پخش فيلم‌هاست كه با جلسه اي كه با جناب «مسافر آستانه» مدير رسانه هاي تصويري داشتيم هم اكنون 17 اپراتور آماده پخش فيلم توليدي شركت‌ها و موسسات فيلمسازان ايران كه پروانه ساخت و پروانه مالكيت دارند هستند كه با هماهنگي انجمن و معرفي آنان به رسانه تصويري يكي از اپراتورها براي اين كار انتخاب مي شود و حق دستمزد تهيه كننده و حق اپراتور هم به شكل آنلاين در اين امر پرداخت خواهد شد و ديگر مدير يك شركت و يا موسسه‌اي نگران پخش فيلم خود نيست و با خيال راحت اين كار اتوماتيك وار با اين تدبيري كه انديشيده شده انجام خواهد شد و حق‌تان را هم دريافت خواهيد كرد. به عنوان  هشدار اين مطلب را هم در نظر داشته باشيد كه اگر با جايي قرار داد مي بنديد فقط حق «DVD» را به آنها بدهيد حق «UVD» منحصر به شما و متعلق به خودتان است.

برخي از دوستان انجمن از ما توقع دارند كه براي آنان كار ايجاد كنيم ما وظيفه‌اي براي ايجاد كار نداريم ما سعي مي‌كنيم براي شما بستري را براي ايجاد كار فراهم بياوريم و اين بستر چنين است كه اگر پروانه ساختي از وزارت ارشاد در شورايي كه بعدا تشكيل خواهد شد يا با ما مشاركت، يا سرمايه گذاري و يا به ما وام بدهد و يا به نوعي با اين شركت‌ها همكاري كند. با اين حركت در خلاء بازار فرهنگ و هنر اين كشور كه چند سالي است به آن لطمه وارد مي شود ما مي‌توانيم در اين زمينه فعال باشيم. البته تله فيلم هايي كه دوستان مي سازند در نظر داشته باشند كه آنها بايد ارزش كيفي بالايي داشته باشد و هم به لحاظ استانداردهاي جهاني، استاندار بالايي داشته باشد. ما در بخش تله فيلم توانستيم اين فعاليت را انجام دهيم ولي در بخش سريال‌سازي سازمان سينمايي بودجه كافي ندارد كه با ما مشاركت كند.

صنفي كه در آن اتنتقاد سازنده نباشد صنف پويايي نخواهد بود

ايرج محمدي در ادامه افزود: ما در جلسه هيأت مديره خودمان به صورت مصويب آورده ايم كه آغوش باز و سينه فراخ داريم براي شنيدن انتقاد. صنفي كه در آن اتنتقاد سازنده وجود نداشته باشد آن صنف، صنف پويايي نخواهد بود. اين انتقادات شامل رييس و اعضاي هيأت مديره، اعضاي شوراي داوري، بازرسان و همه اركان اين مجمع خواهد بود. اگر انتقادي وجود دارد بيان كنيد اما انتقاد بايد انتقاد سازنده باشد و باعث شود كه اين صنف يك درجه بالاتر از آن چيزي كه هست بيايد ما با كمال ميل و با آغوش باز آن را مي پذيريم.  هيچ وقت ما نبايد انتقاداتمان را به سمت تهمت، افترا و ناسزاگويي بكشانيم. چون متاسفانه ديده شده در فضاهاي مجازي بعضا حرفهايي زده مي شود كه زيبنده و در شأن اين صنف نيست و اساسا به همين دليل هم اين مصوبه را به  اساسنامه اضافه كرديم كه اعضاي اين انجمن از اين اتفاقات پرهيز كنند.

وي متذكر شد: من در اينجا اعلام مي‌كنم اين مصوبه هيأت مديره است كسي كه انتقادي دارد بايد داراي «استدلال، سند و مدرك» باشد آنجايي كه سند و مدرك و استدلاي نداشته باشد و بخواهد در فضاي مجازي به ديگران تهمت بزند هيأت مديره بر عليه او شكايت مي كند و آن را به شوراي داوري مي دهد و اگر شوراي داوري به آن رأي داد ما آن را به مجامع قضايي مي كشانيم . اين را به غايبين جلسه هم انتقال بدهيد.

محمدي اشاره كرد: دكتر محمدزاده به عنوان مسوول اتاق فكر ما در اين انجمن به زودي كارشان را شروع خواهد كرد. من از همه اعضا مي‌خواهم كه ايده ها و نظراتشان را در اتاق فكر ما مطرح كنند كه ما بتوانيم بر اساس اين ايده ها و نظرات مصوبه هيأت مديره بگيريم و به جلو حركت كنيم. با مسافر آستانه صحبت‌هايي را انجام داديم مبني بر اينكه بخشي از جشنواره فيلم «ياس» را به عهده ما بگذارند و در اين خصوص آقاي «تحويليان» نماينده انجمن و مسوول برگزاري جشنواره فيلم «ياس» هستند كه با رسانه هاي تصويري در برپايي اين جشنواره و برپايي ورك‌شاپ‌ها با هم همكاري خواهيم داشت. ما در اين جشنواره تنديس ويژه براي بخش «بهترين فيلم ويدئويي» اهدا خواهيم كرد، جوايز نقدي همراه با ورك‌شاپ‌هايي كه قرار است تا 15 روز ديگر برنامه آن را به ما تحويل بدهند برگزار خواهيم كرد.   

در ادامه اين جلسه محمدي در خصوص سوال يكي از اعضاي اين مجمع كه چرا ارشاد در خصوص دفترچه هاي سياست هاي سينمايي خودشان هم به آن عمل و اعتنايي نمي‌كنند؟ بيان كرد: وزارت ارشاد هم مانند بقيه دستگاه‌هاي دولتي به روز است و تصميم‌گيري هايش به روز است ولي سياست‌هايي وجود دارد كه بايد باهم با تدبير و با مدارا و جاهايي هم كه صنف در آن گيري دارد ما بايد وارد گود شويم. واقعيتش اين است كه سازمان سينمايي اصلا اهميتي براي بخش ويدئو قائل نبود و آن را جدي نمي گرفت اما ما توانستيم كه اين ماجرا را جا بيندازيم تا جايي كه جناب ايوبي رييس سازمان سينمايي ارشاد گفتند كه امسال سال نمايش خانگي و ويدئو است و فكر مي كنم كه بايد پله پله راه را جلو برويم.

محمدي خاطرنشان كرد: همين كه ما جلو رفتيم و شوراي توسعه نمايش خانگي به وجود آمده و ما نيز در آن حضور فعال داريم و ديگر پروانه ساختي صادر نمي‌شود مگر اين كه حتما در شركت هاي فيلم‌سازان اين اتفاق بيافتد و يا تهيه‌كننده‌اي كه قرار است پروژه‌اي را بدست بگيرد بايد كاملا حرفه‌اي باشد و از طرفي هم مورد قبول  صنف ما باشد اين يكي از دستاوردهاي مهمي است كه توسط صنف ما به وجود آمده است.

وي ادامه داد: الان 170 شركت عضو ما هستند و از اين ميان 112 عضو فعال هستند و حق  عضويت پرداخت مي كنند در عرصه سينما شايد ساليانه 100 فيلم ساخته شود. اما از توليدات و محصولات ويدئويي موسسات و شركت هاي فيلم سازان ايران  به طور آني 50 ميليون مخاطب دارند. سريال هاي تلويزيوني، فيلم هاي مستند، تله فيلم و گونه هاي مختلف شامل اين محصولات هستند و از اين جهت اين صنف حائز اهميت است. در واقع 50 ميليون بيننده به معناي اهميت داشتن اين صنف‌ها و شركت هاست.

محمدي در ادامه صحبت‌هاي خود در خصوص روشن بودن تكليف بودجه اين صنف متذكر شد: با مسوولان سازمان سينمايي جلسات متعددي را مبني بر اختصاص بودجه براي انجمن صنفي فيلمسازان ايران برگزار كرديم. چندين جلسه با حبيب ايل‌بيگي و يك، دو جلسه هم با جناب ايوبي در اين باب ديدار داشتيم و خوشبختانه توانستيم تقاضاي 273 ميليون تومان بودجه براي صنف كرديم كه حبيب ايل‌بيگي در مراسم افطاري رياست جمهوري به من گفت كه ما خيلي كه بتوانيم 100 ميليون بودجه براي شما جفت و جور كرديم.

در بخش صنعت ويدئو خوب مي‌توان پول درآورد

بخش عظيم اقتصاد در بخش صنعت فيلم‌هاي ويدئويي است و در اين بخش خوب مي‌توان پول درآورد و اين مستلزم انرژي و همتي است كه توسط شما عزيزان بايد صورت بگيرد و بايد پشت هم باشيم. تعارف نداريم «حيدر خليلي» مشاور سازمان سينمايي به ما اعلام كرد كه دو تا برنامه به ما بدهيد يكي در خصوص افق بخش رسانه‌اي و دوم اين كه افق صنف‌تان را برايم بگوييد و الان 3 ماه از اين مذاكره گذشته و ما هنوز نتوانستيم 3 تا كاغذ نامه برايشان بفرستيم.

كاري كه خانه سينما نتوانست انجام دهد صنف ما آن را انجام داد

از جمله كارهاي شاخص ديگري كه صنف ما توانست انجام بدهد درباره دانش بنيان رياست جمهوري جلسات خيلي متعددي برگزار شد كاري كه خانه سينما نتوانست انجام دهد صنف ما آن را انجام داد. به عنوان نمونه بخش فيلمنامه دانش بنيان اصلا حسابش نمي كردند اما ما توانستيم به آنها برنامه‌ بدهيم و فيلمنامه را نيز جزو دانش بنيان قرار بدهيم. در بخش هاي صدا ، تصوير، دكور، انيميشن و... شركت كردند و اگر كسي هم طرح دانش بنياني دارد مي‌توانيم با معرفي نامه از سوي انجمن آن طرح را در قالب دانش بنيان رياست جمهوري مطرح و ارائه بدهيم.

وي در پايان درباره تغيير اساسنامه انجمن گفت: اساسنامه فعلي مورد تأييد همه اعضاي صنف و سازمان سينمايي است. در اساسنامه قبلي مدير عامل داشتيم اما در اساسنامه جديد  نداريم. هيأت مديره وظايفي دارد و دبيري هم خارج از اعضاي هيأت مديره داريم كه مي تواند به صورت استخدامي به صنف متصل شود. هيأت مديره ما بيشتر به دنبال رتبه بندي شركت هاست و طبعا اين رتبه بندي‌ها براساس فعاليت شركت ها به وجود مي آيد.

وي افزود: شوراي داوري انجمن صنفي شركت‌ها و موسسات فيلمسازان ايران از همان اوايل فعاليت خود شكل گرفت اما به دليل مشكلات خانه سينما كارش قوت نگرفت. عباس تجويدي، مرتضي مه نگار، خانم تركمان و پاليزدار از اعضاي هيأت داوري دوره قبل، 101 پرونده در شوراي داوري شكل گرفته كه 60 پرونده با صلح و سازش مختومه شده و 13 پرونده نيز هم‌اكنون در حال بررسي هستند. اميدوارم با انتخاب جديد اعضاي اين شورا همچون گذشته در كارها و وظايف خود تلاش و جديت از خود نشان داده تا خداي ناكرده حقي از كسي ضايعه نگردد.

سپس بيانيه شوراي داوري توسط مهناز مظاهري كه جزو اعضاي اين شورا در دوره قبل بود براي حضار قرائت شد و پس از آن 14 نفر از ميان مديرعاملان شركت ها و موسسات فيلم‌سازي براي عضويت در اين شورا كانديد شدند كه اسامي آنها عبارتنداز:

مجيد كريمي، عليرضا حسيني، علي محمدزاده، علي شيرمحمدي، محسن قيصري، علي اردستاني، عباس تجويدي، كيانوش گرامي، هادي انباردار، عبدالرحيم غفوريان، مهناز مضاهري، حسين خوزروفي، نادره تركماني و مجيد بصيري.

گفتني است در پايان اين جلسه از ميان 14 كانديد اعضاي شوراي داوري؛ علي محمدزاده، علي اردستاني، مهناز مظاهري، عليرضا حسيني، محسن قيصري، عباس تجويدي و هادي انباردار به عنوان عضو اصلي و عبدالرحيم غفوريان و علي شيرمحمدي به عنوان عضو علي البدل شوراي داوري اين مجمع به مدت 2 سال انتخاب شدند.


ادامه مطلب
[ ۲ مرداد ۱۳۹۴ ] [ ۰۴:۱۶:۴۴ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا: مراسم اختتاميه سومين جشنواره فيلم و عكس فناوري و صنعتي ساعت 18 شنبه 10 مردادماه با حضور دكتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و رييس بنياد ملي نخبگان، دكتر حميدرضا طيبي رييس جهاد دانشگاهي، دكتر حجت‌اله ايوبي رييس سازمان سينمايي و جمع زيادي از معاونان آن‌ها به همراه سينماگران شاخص و مستندسازان و مديران فناوري و صنعتي كشور در پرديس سينمايي چهارسو برگزار شد.

برپايه اين گزارش، جشنواره فيلم و عكس فناوري و صنعت(فردا) به همت جهاد دانشگاهي و با همكاري سازمان سينمايي، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه هنر با تمام مشكلات مالي پيش‌رو پس از 3 سال وقفه امسال سومين دوره خود را برگزار كرد.

اجراي مراسم اختتاميه اين جشنواره برعهده «احسان عليخاني» مجري موفق سيما بود كه ضمن خوش‌آمدگويي ابتدا از «مسعود نجفي» دبير جشنواره دعوت كرد تا براي ارائه گزارشي از روند آغازين تا پاياني سومين دوره اين جشنواره را براي حضار دقايقي صحبت كند.

مسعود نجفي دبير اين جشنواره گفت: تلاش ما اين بود براي رونق جشنواره اين رويداد را در شهر تبريز به عنوان قطب صنعتي كشور برگزار كنيم. همانطور كه همه مي دانيم مهمترين آفت جشنواره هاي موضوعي اين است كه در تهران بررگزار شده و مخاطب آنچناني ندارد. ما در اين دوره مي خواستيم جشنواره در شهر ديگري برگزار شود تا به شور و حرارت آن اضافه شود و مهمتر اينكه مخاطب از جشنواره استقبال كند اما متاسفانه در آخرين لحظات مسئولان شهر تبريز گفتتند برايمان به صرفه نيست و اين امر منتفي شد. اميدواريم اين آفت جشنواره هاي موضوعي و بدون مخاطب بودن آنها مورد توجه بيشتر ي از جانب مسئولان قرار بگيرد.

وي سپس به ارائه گزارشي از آثار راه يافته به بخش نهايي جشنوراه پرداخت و گفت: تعداد آثار ارسال شده در بخش فيلم ۴۰۹ اثر بوده و ۲۷۲۲ قطعه عكس نيز بوده است. بر همين اساس در بخش فيلم‌هاي مستند از ميان 207 اثر رسيده، ۷۱ اثر براي بخش نهايي انتخاب شد. البته دو مستند به دليل حضور در دوره قبلي و ديگري به دليل رعايت نكردن برخي قوانين از جشنواره حذف شدند.

در بخش پويانمايي نيز ۱۲ اثر، در آيتم‌هاي تبليغاتي ۳۸ اثر، در بخش داستاني كه يكي از آسيب‌هاي اين حوزه محسوب مي‌شود تنها ۴ اثر و در بخش دانشجويي هم ۳۰ اثر به بخش نهايي راه يافتند. شايان ذكر است كه در كنار نمايش 30 اثر از جوانان فيلمساز، آثاري از كارگردان هايي چون محمدعلي باشه‌آهنگر و مصطفي رزاق‌كريمي در اين جشنواره نمايش داده شد.

در بخش عكس اين جشنواره كه دبيري آن را «حسن هندي» برعهده داشت از ميان 2272 قطعه عكس ارسالي به دبيرخانه شامل 398 اثر در بخش تك عكس و 1874 اثر در بخش مجموعه، 26 فريم را در بخش تك عكس و 11 مجموعه را انتخاب كردند.

اعضاي هيأت داوران بخش‌هاي فيلم و عكس اين جشنواره عبارتند از:

داوران بخش فيلم(داستاني، مستند، پويانمايي و آيتم‌هاي تبليغاتي)

مهرداد اسكويي، رضاپورحسين، سونيا پوريامين، حميد فرخ نژاد، بهرام عظيمي، پرويز كرمي و شهرام مكري

داوران بخش عكس:

 شهاب‌الدين عادل، مسعود زنده‌روح كرماني و داريوش محمدخاني داوري و انتخاب عكس‌هاي برگزيده‌ اين جشنواره را بر عهده داشته‌اند.

تيزر جشنواره را مهرداد اسكويي مستندساز بين‌المللي كشورو از اعضاي هيات داوران اين جشنواره برعهده داشت. همچنين در اين جشنواره، نمايشگاهي از آثار منتخب استادان عكاسي صنعتي از جمله افشين شاهرودي، جلال سپهر، داريوش كياني، اميرعلي جواديان، محمدرضا بهارناز و نازي نيوندي برپا شده است.

30 فيلم دانشجويي رسيده را در بخشي ويژه در سانس ساعت 22 سالن‌هاي 2 و 3 پرديس «چارسو» به نمايش بگذارد. علاوه بر نمايش اين فيلم‌ها، هيات داوراني متشكل از: عليرضا بهرامي، مسعود سفلايي و حميدرضا مدقق اين آثار را ارزيابي و بررسي كرده‌ و از ميان آنان به فيلم‌هاي اول تا سوم جوايزي اهدا گرديد.

سپس مجري برنامه اعلام كرد: مديريت برنامه امشب را «محمد حميدي‌مقدم» كه كارگرداني بسياري از رويدادهاي داخلي و خارجي را برعهده دارند مي‌باشد و قرار است علاوه بر استفاده از بيانات رييس سازمان سينمايي و رياست محترم جهاد دانشگاهي و قائم مقام محترم سيما و ضمن معرفي برگزيدگان هربخش دو بزرگداشت از زنده يادها ممحمدرضا مقدسيانن و «كامران شيردل» خواهيم داشت و در انتهاي برنامه گروه موسيقي كارگشا قطعاتي را براي مفرح ساختن برنامه امشب براي ما خواهند نواخت.

همچنين رييس جهاد دانشگاهي هنر در ادامه با تاكيد بر اينكه مستندسازي تصويري در كشور و به خصوص در بخش فناوري و صنعتي مهجور واقع شده است، بيان كرد: مستندهاي صنعتي و فناوري با به تصوير كشيدن كارهايي كه در اين زمينه‌ها در كشور انجام مي‌شود، بسيار موثر هستند و با برگزاري جشنواره‌اي كه دبيرخانه دايمي داشته باشد، مي‌توانيم اميدوار باشيم كه ارتباط ميان هنرمند و صنعتگر بهتر و بيشتر برقرار شود تا در دوره‌هاي بعدي به بلوغ برسد.

بزرگداشت محمدرضا مقدسيان

رزاق كريمي مستندساز موفق كشور درباره شخصيت زنده‌ياد محمدرضا مقدسيان اظهار كرد: يادم هست در يكي از مصاحبه‌هاي ايشان خواندم كه مقدسيان خودش را خوشبخت‌ترين آدم روي زمين مي‌دانست، چون مي‌توانست مستند بسازد.

وي ادامه داد: اين جمله هميشه در ذهن من بود تا اينكه يك بار از خودش پرسيدم و گفت اين حرف واقعيت محض است و او از مستندسازي بسيار راضي است.

رزاق كريمي با بيان اينكه عشق مقدسيان به مستند در حالي بود كه او براي ساخت اين فيلم‌ها مشكلات زيادي داشت، افزود: درگيري‌ها و مشكلات براي همه مستندسازها وجود دارد، اما مقدسيان هميشه ابراز خوشحالي مي‌كرد و اميدوارم ارزشي كه او براي اين فعاليت در نظر مي‌گرفت، براي همه وجود داشته باشد.

اين تهيه كننده سينماي مستند با اشاره به اينكه زنده ياد مقدسيان هميشه ارتباط خوبي با جوان‌هاي مستندساز داشت، عنوان كرد: من گاهي شاهد ارتباط‌هاي او با جوان‌هاي علاقه‌مند به مستندسازي بودم و مي‌ديدم كه افراد زيادي براي راهنمايي گرفتن پيش او مي‌آمدند و در همه اوقات هم راهنمايي‌هاي دقيقي را انجام مي‌داد.

مرتضي رزاق كريمي با ابراز خرسندي از اينكه جشنواره فيلم فناوري و صنعتي براي اين مستندساز نكوداشت برگزار مي‌كند، اظهار كرد: از ويژگي‌هاي مهم مقدسيان در ساخت فيلم‌هاي مستند، مطالعه و تحقيق بود. او خيلي اهل تامل بود و تا در مورد موضوعي كه مي‌خواست كار كند، اطلاعات و تحقيق گسترده نمي‌كرد، مشغول كار نمي‌شد. اميدوارم اين خصوصيات در مستندسازان جوان ما نيز هرچه بيشتر پررنگ شود.

بزرگداشت كامران شيردل

در ادامه نوبت به مراسم بزرگداشت كامران شيردل رسيد. علاوه بر بزرگداشت اين فيلمساز پيشكسوت كه در كارنامه كاري اش ساخت بيش از ۱۰۰ مستند كوتاه و بلند صنعتي و تبليغاتي ديده مي شود، فيلم هاي «پيكان»، «طرح گناوه»، «دوبي»، «گاز آتش باد» و «بوم سيمين» نيز به نمايش درآيد.

فيلم بزرگداشت اين مستندساز شاخص را نيز «بهرام عمراني» از دانشجويان سينماي دانشگاه هنر ساخته است.

كامران شيردل متولد سال 1318 در تهران، فارغ التحصيل معماري و سينما از مركز تجربه هاي سينمايي رم است. «پيكان» از جمله آثار صنعتي اين كارگردان در دوران اوج خودرو پيكان به سفارش شركت ايران ناسيونال توليد شده و از اولين و مطرح ترين مستندهاي تبليغاتي – صنعتي تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌شود.

ساخت فيلم هاي مستندهاي صنعتي با موضوع نفت در دوران هشت سال دفاع مقدس نيز از ديگر ويژگي هاي كار شيردل است. اين كارگردان در سال ۱۳۷۸ جشنواره سينماي مستند كيش را تاسيس نمود و دو فيلم آخر او مستندهايي درباره جزيره كيش هستند.

در ادامه اين مراسم، اسامي برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم و عكس فناوري و صنعتي(فردا) معرفي شدند.

بخش مجموعه عكس

جايزه سوم بخش مجموعه عكس ، به بهروز مرادي براي مجموعه «كشتيراني» تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش مجموعه عكس ، به پويا طالبي براي مجموعه «كره» تعلق گرفت.

جايزه اول بخش مجموعه عكس ، به اميد پورآذر براي مجموعه‌هاي «نيروگاه حرارتي و آبي» تعلق گرفت.

 

بخش تك عكس

جايزه سوم بخش تك عكس ، به محمد خياطي تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش تك عكس ، به مهناز شفيعي تعلق گرفت.

جايزه اول بخش تك عكس ، به سيد مهدي اميري تعلق گرفت.

برگزيدگان بخش دانشجويي

جايزه سوم بخش دانشجويي ، به مقداد احمديان نويسنده فيلمنامه «سنگواره‌‌هاي كارون» تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش دانشجويي ، به علي مترصد كارگردان فيلم «اشنيك 5000» تعلق گرفت.

جايزه اول بخش دانشجويي ، به عليرضا دهقان تهيه‌كننده فيلم «مجتمع مهدي‌آباد» تعلق گرفت.

برگزيدگان بخش آيتم هاي تبليغاتي

بنابر نظر هيات داوران اين بخش در دو قسمت مورد ارزيابي قرار گرفت.

جايزه سوم بخش تيزر تبليغاتي ، به محمدرضا خانزاد هنرمند نقاش «كليپ ماسه‌اي» تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش تيزر تبليغاتي ، به مرتضي پايه‌شناس كارگردان تيزر «هشتمين جشنواره فيلم سينما حقيقت» تعلق گرفت.

جايزه اول بخش تيزر تبليغاتي ، به شبكه آموزش سيما تهيه‌كننده «حمايت از توليد ملي» تعلق گرفت.

جايزه اول بخش مستند تبليغاتي ، به كانون ايران‌نوين تهيه‌كننده «وگ ايران» تعلق گرفت.

برگزيدگان بخش پويانمايي

در بخش پويانمايي ، از مجيد آسودگان كارگردان فيلم «آسفالت به سبك ايراني» تقدير شد.

جايزه سوم بخش پويانمايي ، به احسان يادگاري و حسين نامور تيم انيميت فيلم «طرح توسعه بندر تجاري بوشهر» تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش پويانمايي ، به مطهر احمدپور كارگردان فيلم نقطه قرمز (Red Point) تعلق گرفت.

جايزه اول بخش پويانمايي ، به محبوبه محمد‌زكي تهيه‌كننده فيلم «جوجه ماشيني» تعلق گرفت.

برگزيدگان بخش مستند

در بخش مستند ، از علي مترصد كارگردان فيلم «اُشِنيك 5000» تقدير شد

جايزه سوم بخش مستند ، به شهروز توكل محقق و نويسنده گفتار متن فيلم «به اصفهان رو» تعلق گرفت.

جايزه دوم بخش مستند ، به عطا مهراد و سياوش جمالي كارگردانان فيلم «قصه يك مرد» تعلق گرفت.

جايزه اول بخش مستند مشتركا، به محسن رمضان‌زاده تهيه‌كننده فيلم «مسير سبز» و بهروز ملبوس‌باف تهيه‌كننده فيلم «اصفهان در بوق كارخانه‌ها» تعلق گرفت.


ادامه مطلب
[ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ] [ ۰۲:۱۶:۵۳ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)

پرهام نورافزا: حوزه هنري با هدف به بحث گذاشتن امكان ارائه يك سبك زندگي توسط سينماي ايران، پرونده «سينماي ايران و امكان ارائه سبكي براي زندگي» را از امروز آغاز مي‌كند.

داستان سينماي ايران از جوانب متعددي غم‌انگيز است. از منظري شرايط نظري خوبي براي توليد آثار تاثيرگذار فرهنگي وجود ندارد. از سوي ديگر، مناسبات اقتصادي در سينما كار را به شدت پيچيده ساخته است. از جهتي بسياري از نويسندگان و كارگردانان چندان صلاح نمي‌بينند كار جدي و نظرورزانه‌اي براي ساخت يك فيلم كه لااقل بايد خرج خود را درآورد انجام دهند، از سوي ديگر بسياري از مخاطبان سينما در زمانه ما حوصله كار جدي ندارند. اين شرايط پيچيده، فضايي را ساخته كه طنز و كمدي يگانه ژانر مطلوب سينمايي مي‌شود كه لااقل دو دهه جديت محتوايي در سينما را به خوبي پشت سر گذاشت و هر چند در اين دو دهه فيلم‌هاي ضعيف هم زياد داشت ولي جديت انديشه‌محور و محتواگراي آن قابل تقدير است.  

البته امروزه هم فيلم‌هاي خوب و جدي ساخته مي‌شود ولي شايد با يك ترس و لرز معنادار؛ آيا اين آثار خواهند فروخت؟! آيا ديده مي‌شوند؟! پيچيدگي داستان غم‌انگيز سينماي ايران از اين گره داستاني بيشتر هم مي‌شود.

در دهه اخير غفلت عجيبي نسبت به اصالت‌گرايي و محتوا محوري در حوزه فرهنگ و هنر ايجاد شده كه اگر نخواهيم مثلا آن را با نيست‌انگاري فراگير فرهنگ مدرن مرتبط بدانيم، لااقل بايد آن را معناگريزي يا انديشه‌گريزي خودخواسته تلقي كنيم كه از كنار سطحي‌گرايي و ابتذال مدرنيستي باليده است

بايد پذيرفت كه بخش مهمي از غفلت مخاطبان به آثار اصيل و تاثيرگذار، متوجه زمانه و زمينه توليد، انتشار و پخش آن آثار است. در زمانه‌اي كه انديشه‌گريزي اصالت دارد، طبيعي‌ترين امر گريز از محصولات انديشه‌اي و محتوايي است. در چنين فضايي اگر فيلمي در اوج جذابيت هم ساخته شود و انديشه‌اي جدي را- هرچند ايدئولوژيك - پيش ببرد، ناديده گذارده مي‌شود؛ ولي از فيلم‌هايي كه سازندگان آن‌ها نه سواد و نه هنر بيان انديشه‌اي انساني را در قالبي هنري دارند، تجليل و تقديس مي‌شود. تا جايي كه همين آثار ركوردار آمار فروش هم مي‌گردد. از سوي ديگر، آثار جدي در حوزه‌هاي مختلف كه حرفي براي گفتن دارند نه تنها ناديده مي‌مانند بلكه با دلايليِ سطحي كه اتفاقا فاخر به توهم در مي‌آيند، تقبيح مي‌شوند. شناخت و پذيرش اين فضاي انديشه‌گريز فرهنگي، براي بهبود شرايط فرهنگي و هنري امروز بسيار ضروري است كه البته سياست‌گذاران فرهنگ ايران كمتر مايلند آن را بپذيرند!

وقتي در چنين فضايي امكان ارائه يك «سبك زندگي» توسط سينماي ايران را بررسي مي‌كنيم و آن را در تقابل با سبك‌زندگي‌ كه سينما و آثار تصويري غرب ارائه مي‌دهد قرار مي‌دهيم، بر غم و اندوه داستان تراژيك سينمايي‌مان افزود مي‌شود و كمبودهاي موجود تازه به چشم مي‌آيد.

پايگاه خبري حوزه هنري با هدف به بحث گذاشتن جوانب مختلف «داستان تراژيك» فوق‌الذكر در سينماي ايران، پرونده «سينماي ايران و امكان ارائه سبكي براي زندگي» را از امروز آغاز مي‌كند. اين پرونده گفت‌وگو با برخي چهره‌هاي سينماي ايران و در انتها گزارش نهايي از اين پرونده را در بر خواهد داشت. اظهارات «محمدرضا اسلاملو» به عنوان آغازگر اين پرونده در ادامه مي آيد:

سينماگر بي‌انديشه، محكوم به تقليد از غرب است

محمدرضا اسلاملو، كارگردان و مستندساز، در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري گفت: سينماي غرب با ديدي باز و همه جانبه در پي ترويج فرهنگ خود به سراسر دنيا است؛ چيزي كه سينماي ما از آن خيلي فاصله دارد

اسلاملو ادامه داد: سينماي غرب يك اتاق فكر دارد كه در آن استراتژي‌هايش را براي سينما تدوين مي‌كنند. آن‌ها حتي مي‌دانند كه در چند ساله آينده بايد براي سينماي خود چه راهي را انتخاب كنند. اتاق فكر هاليوود و كاخ سفيد هر دو يكديگر را تاييد مي‌كنند و پشت سر يكديگر هستند. اين نشان مي‌دهد كه آن‌ها چقدر براي سينماي خود و آنچه كه مي‌توانند از طريق آن به دست بياورند اهميت قائل هستند.

وي درباره فرهنگ ايراني اسلامي گفت: ما سبك زندگي و آينده ايدئال الهي داريم، يعني خداوند براي ما يك زندگي كاملا ايدئال را طراحي كرده است. بنابراين مي‌توانيم طبق اين قوانين الهي يك نقشه راه براي هنرمندان ترسيم كرده و به آن‌ها بگوييم درمورد اين مسائل بينديشند و آن را تبديل به آثار هنري و فرهنگي كنند. اين موضوعات بايد تبديل به استراتژي سينماي ايران بشود اما متاسفانه به شدت در اين زمينه دچار ضعف و كم‌كاري هستيم

اين كارگردان با بيان اينكه با ضعف انديشه در حوزه سينما مواجه‌ايم، تصريح كرد: وقتي سينماگر انديشه‌اي نداشته باشد كه براساس آن حركت كند، به ناچار دچار تقليد از سبك زندگي و انديشه غرب مي‌شود. البته برخي نكات را مي‌شود از غرب فرا گرفت مثلا با اينكه سينماي غرب براي ما يك سينماي ايدئال نيست، اما مي‌شود از روش‌هاي آن‌ها الگوبرداري كرد؛ ما مي‌توانيم از نوع برنامه‌ريزي و تدوين نقشه راه آن‌ها الگوبرداري كنيم و آن را در سينماي خودمان كاربردي سازيم. اما نبايد در حوزه محتوا هم مقلد غرب باشيم

به گفته اسلاملو، غربي‌ها نه تنها الگوي راه و برنامه ترسيم مي‌كنند، بلكه انديشه و سبك زندگي خود را به جهان تعميم مي‌دهند، اما ما به جاي اينكه انديشه و سبك زندگي خودمان را معرفي و ترويج كنيم، گاهي ضد خودمان حركت مي‌كنيم

اسلاملو با بيان اينكه غربي‌ها حتي در مورد سينماي ما هم استراتژي خودشان را دارند، گفت: وقتي ما يك فيلم سرد و مأيوس كننده در رابطه با خودمان مي‌سازيم، غربي‌ها مي‌گويند اين ويروسي است كه خودشان در مورد خودشان پخش كرده‌اند؛ بنابراين ما مي‌توانيم آن را برجسته‌تر كرده و به پخش آن كمك كنيم. به اين ترتيب مي‌آيند به آن فيلم ايراني جايزه مي‌دهند و ما هم از اين جوايز خوشحال مي‌شويم! متاسفانه نمي‌دانيم اين زميني است كه آن‌ها براي ما ترسيم كرده‌اند و فيلم‌ساز ما هم در آن زمين شروع به بازي مي‌كند

كارگردان «شهابي از جنس نور» در ادامه از ضعف نظريه‌پردازي در سينما سخن گفت و توضيح داد: منتقدين فرهنگي ما به بحث نظريه‌پردازي نپرداخته‌اند، بلكه تنها كارشان ناليدن و شكايت از وضعيت موجود بوده است

وي در پايان گفت: اينكه معمار انقلاب اسلامي مي‌گويند پرچم انقلاب را بايد به دست صاحبش بدهيم، اين خود يك نقشه راه است. سينماگر ما بر اساس آن مي‌تواند نظريه‌پردازي كند و راهي كه بايد در آن قدم بردارد را معين كند. اين سخن معمار انقلاب دربرگيرنده سبك اصيل زندگي است كه در آن هم از دين و هم از مليت و كشور مي‌توان نشان گرفت. اين سخن را مي‌توان به عنوان يك سنگ محك در نظر گرفت و فيلم‌هامان را بر مبناي آن سنجيد. سينماي ما از ايدئال‌هاي فرهنگي دور است و از اين نظر كمتر قابليت طرح يك سبك زندگي را نشان داده است. ما بايد با تعيين نقشه راه سبك زندگي ايراني و اسلامي را وارد آن كنيم


ادامه مطلب
[ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ] [ ۰۲:۱۵:۵۱ ] [ پرهام نورافزا ]
نظرات (0)
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مطالب اين سايت حاوي گزارشات، تحليل‌ها، نقدها و اخبار فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي مي‌باشد. از نظرات و پيشنهادات مفيد و سازنده و مثمرثمر در اين سايت استقبال خواهد شد.
لینک های مفید


امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز

مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا